Rörelseenergins påverkan i en snöskoter?

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag har kört mc både på bana och landsväg och minns att det var rätt stor skillnad mellan tex Yamaha r6 och r1 (till r6 fördel). Även om viktskillnaden inte är stor så blir det mer rörelseenergi av 1000cc vilket märks när man ska ändra riktning.

I snöskoterdiskussioner tycker jag ofta att 800 rekommenderas framför 600. Även om 600 givetvis är klenare torde det finnas fördelar med en maskin som är lättare att bryta runt. Eller har rörelseenergin mindre påverkan i en skoter än en mc.

Någon som forskat i ämnet eller kan beskriva skillnaden mellan tex en renegade 600 vs 800?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
Tror att mycket handlar om att ta sig fram, iaf på lössnömaskiner.
Ledmaskiner tror jag nog dom flesta skulle välja en 600 över en 800 p.g.a just att den är lättare , mindre risk för motorras och dyra reparationer, och att 120hk räcker gott och väl till.

På lössnömaskinerna så behövs dom extra kusarna på ett annat sätt, dom kan vara avgörande för att klara av avancerad klättring i brant terräng, och när maskinerna redan är nerbantade till ~200kg torr och chassina är så specialiserade så är även en 800 rätt lätthanterlig med rätt person bakom styret.
Sedan så är kraften som kommer när man trycker tummen mot styret en betydligt häftigare upplevelse på 800: orna än på en 600.

Detta är iaf min åsikt.

Edit: Tittar du på crossmaskinerna så kör man 600, därför att dom är mer lätthanterliga.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ja kör då snabbare efter en guppig led gemfört med en 600 eller 800.
Är troligen bara för att ja väger 60kg som gör att ja känner skillnaden så pass...
Skaru köra lössnö så kvittar de nästan om de är lite skillnad på rörelseenergin för du behöver mer moor då men om jag BARA skulle köra led så skulle ja köpa en 550 eller en 500 men om du vill köra i pudret så krävs dom extra hästarna som en 800a har.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Roterande vikt känns väl x4 vill jag minnas så nog spelar det väl säkert någon roll.. Svårt att jämföra en mc och en skoter då en MC balanserar på två stora gyron (däck)

Inser nu att jag babblar mest bara på (som de två inläggen ovanför) Intressant fråga som jag hoppas någon VET svaret på..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
Ju större massa du har som vill åka rakt frammåt ju tyngre går den ja att flytta på i sidled.
Tyngre vev = tyngre att svänga.

Sen hur mkt det skiljer i typ procent på en 600 och 800 vette tusan :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Vevarna väger ju i princip samma på 600 och 800 och i flera fall är det samma vev så då är det vikten på kolvarna som skiljer.
Så att en 600 är mer lättkörd på led är då i många fall att den har mindre effekt helt enkelt.
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Tror att rörelseenergin inte påverkas om du kör 600 eller 800 på samma chassi. Om den gör det är det nog väldigt marginellt. Men jag har inte testat så jag kan ju inte säga om det stämmer eller inte.

Hur mycket tyngre är det att välta omkull en 800 mot en 600 med i övrigt samma chassi?