det ni säger om att det är omöjligt stämmer långt i från. dock svårt må så vara.
men till exempel mor min köpte en häst för ca 5 år sedan. och köparen garanterade hästen hälsa, samt ett vetrinär intyg. efter ca 3 månader visade det sig att hästen inte alls var frisk, och dom tog in en till vetrinär, det visade sig nämligen att hästen hade en obotlig sjukdom och var tvungen att nödslaktas.
min kära mor pratade med FD ägare som vägrade häva köpet. och vart därför tvungen att kontakta konsumentombuds mannen. efter en hel del tvister fram och tillbaka så vart FD ägare tvungen att häva köpet och betala och se glad ut.
det är förstås en liten skillnad mellan en häst och en skoter.
detta är också saxat från konsumentköplagen (stor skillnad mellan köplag och konsumentköplag)
Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
även :
20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
och :
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.
jag tycker du pratar med ägaren och se vad han säger.
han har igentligen skyldighet att medela dig om saker som kan påverka objektets förmåga att prestera.
Och som silly påpekade så existerar inte "befintligt skick" bara att läsa lagen så kommer ni se.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932
där är länk till lagen.