Räcker en full oljetank till helgens åk.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Åker swb assault och ska till gördalen i helgen. Vill minimera packningen och vill inte släpa med mig onödigt skit. Jag räknar med att max åka upp 2 tankar bensin.
Jag får det till att den bör dra 8cl olja på 40 liter men det låter otroligt lite?

Skotern är inkörd. Någon som VET om det räcker med råge? Vad rymmer en oljetank?

Mvh Orolige mannen
 
E

ejwbegysv

Finns olja att köpa i bystugan.

Eller så kan du få låna lite av mig ifal ldet skule krisa :)
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Härligt! Se till att damma av mätstickan från snö ! ;).

Men jag låter trogen ta med sin dunk så är problemet löst. :D
 
E

ejwbegysv

Du får nog ligga i om du ska köra 2 tnkar bensin nu :) Typ inga leder är köra tyvärr... och se upp för stenar på kalfjällena..
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Vi blir nog varken i fjäll eller skog. Är inte skoterlederna körda alls?
 
E

ejwbegysv

nja.. förra helgen packade vi vissa leder med välten... är ju ingen botten tyvärr så öven om det är 5-6dm med snö så är det så rackarns mjukt.. Men det verkar bli en hel del folk i helgen så det går nog inte lång tid innan de flesta lederna är köra,, kan rekommendera er att prova att köra gördalen-slättåtjärn-och sen leden mot storbäcken/tjärnvallen, vänd där och ta samma väg hem..... det är en låång skogsbilsväg sista biten som man kan gasa av sig det värsta på haha...
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Mjo, leden över fjället är nog inte åkbar än på ett tag. Hur ser det ut med isarna? Tänker på myrar osv? sänkte ju min xtx i ett myrhål förra året runt den här tiden på en myr mellan gördalen och storbäcken tror jag det var. Åkte "på" leden skall tilläggas.
 
E

ejwbegysv

ja just ja så var det.. asså kalfjäll är bara att glömma i några veckor till.. Det var rejält kallt veckorna innan all snö ko mså det borde vara bra isar men man kan aldrig vara säker..
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Skriv gärna sedan hur många mil du körde samt om en oljetank hade räckt, min Assault verkar inte ta mycket olja alls :)
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Tar jag med dunken så kommer jag ju fylla på innan jag lägger mig. Så omöjligt även denna gång att få svar på :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fullt när du åker. Häll från en full dunk. Hur många liter har det gått och hur många mil har du kört.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Är det inte så att dom tar nästan ingen olja?
Då bör det räcker gott och väl för en helgs gasande.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hej!

Åker swb assault och ska till gördalen i helgen. Vill minimera packningen och vill inte släpa med mig onödigt skit. Jag räknar med att max åka upp 2 tankar bensin.
Jag får det till att den bör dra 8cl olja på 40 liter men det låter otroligt lite?

Skotern är inkörd. Någon som VET om det räcker med råge? Vad rymmer en oljetank?

Mvh Orolige mannen
Vet inte om du råkade skriva cl istället för dl.

2% på 40 liter är 8dl...

Så 1.6 liter olja till två tankar...
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Tack fellas! Ska nog ta med dunken ändå. Mina beräkningar med lilla gymväskan räcker ändå inte så det får bli "trunken" ... igen. :)