Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Googlade lite på artikelnumret 500344801.
Det jag kan se är att turbon sitter bl.a. i:
Fiat Ducato 2,8 JTD 2,8
Peueot Boxer 2,8 HDI
Iveco Daily JTD 2,8
Citroen Jumper 2,8 HDI
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Måste man köpa just den hojmodellen komplett med monterad bandsats som är reggad av Brutalteknik. Eller kan man göra det själv ?
Som jag har förstått så är hojen registrerad som en tärrängskoter = snöskoter och då måste man köpa hela hojen med bandsats från dom.
Riktigt bra att någon är seriös och ser till att registrerar färdiga maskiner istället för att bara sälja kit som egentligen är olagliga att köra omkring med. Eller ännu värre som jag sett flera gör att sälja oreggade crossmaskiner med bandsats.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppesittarkvällen går givetvis i hästbyggets tecken! 😜.
Färdig med flytten av intercoolern. Noterar att ursprungliga placeringen av turboladdaren inte är optimal. Intercoolern hamnar onödigt långt bak och det är tajt för tryckröret till plenumet. Fick göra ett specialfäste till den bakre gummikudden. Det var mycket jobb men kommer förhoppningsvis funka bra.Nästa turbobygge går att göra betydligt enklare.



Svetsarna hade kunnar vara snyggare men jag är en glad amatör. Övning ger träning och man blir bättre med tiden...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tråden här har sedan start handlat om våra hembyggda bandkitt. Riktigt kul hobbyprojekt som vi definitivt kommer fortsätta med. Ni kan vara lugn, mer uppdateringar på den fronten kommer här fortsättningsvis! Hemmabyggen har sin charm trots att det finns färdiga kitt att köpa ;-)

Vi har länge drömt om att testa något av de produktionskitt som finns på marknaden.
I dagsläget finns att välja mellan Timbersled, Mototrax, Snowtech, CMX och Yeti.
Det mest sofistikerade är Yeti Snow MX, tillverkat av C3 powersports.
Mycket av deras produkt är präglat av teknisk perfektion med fokus på låg vikt.
Bandtunneln är tillverkad i kolfiber, kuggremsdrift och titankomponenter såsom boggiarmar, drivaxlar och bultar.
Av den anledningen valde vi att testa beställa Yetis bandkitt. Definitivt inte det billigaste alternativet men förhoppningsvis det bästa på marknaden. Farbror Barbro brukar ju säga: "Det finns inga genvägar till den perfekta bandsatsen" ;-)
Tror faktiskt vi är en av de första i Skandinavien som fått dessa kitt levererade.
Leveransen kom den 23 december. Vilken fantastisk hjulklapp!
Vi valde mattlängd 129" vilket i detta sammanhang kan betraktas som ett mellanting.
För skoterfolk kan en Bergshäst 121" ses som en Renegade, 129" liknar en Summit 154" och en 136" är kanske något som en RMK 174" om ni fattar vad jag menar...

Allt kom snyggt förpackat i prydliga kartonger.
Spontant känns finishen imponerande. Väl genomtänkt med snygga detaljer!




Smart spänning av kedjan. En excenter förflyttar hela bandkittet bakåt. Man drar därefter åt bultarna (titan) som håller allt på plats.



Skidspindeln är gjord av vackra kolfiberdetaljer. Tycker dock att våran spindel har sina fördelar med sin enkelhet.


Intressant att Yeti har en annan teori om skidbultens placering. Vi har alltid kört med skidbulten lodrätt under hjulaxeln vilket har funkat alldeles utmärkt. Här har Yeti valt ett försprång på mellan 5-7 cm bakom hjulaxeln. Skidgummit har en styv och neutral attityd jämfört med Timbersleds, vilket är både mjukare och samtidigt mer uppvinklat.

Främre boggiarmen är tillverkad av titanrör. Ser nästan ut som rostfritt...

Bakre boggiarmen är gjord av plast eller kanske lite finare uttryckt: "komposit". Istället för en sax har man valt en glidfunktion. Det följer med några extra mellanlägg där man kan välja hur stor rörelse som kan tillåtas. Framgår inget i monteringsinstruktionerna hur de olika inställningarna påverkar fjädringsrörelsen.



Kolfiber är alltid snyggt!


En kartong med fit-kitt anpassat specifikt för KTM 500 EXC. Allt har passat mycket bra bortsett från den övre bussningen på kulleden till staget. Hålet var 10 mm men vi fick borra upp det till 12 mm. Ingen stor grej att rätta till när man har tillgång till en svarv. Beställde en extra kuggrem vilket kan vara bra att ha i fall något oväntat händer. Turboenstånkan slår hårt;-) Återstår att se om kuggremmen håller som utlovat. Kuggremmen är ca 25 mm bred.


Den levereras med en 17 liters extradunk. Smart fastsättning! Snyggt och bra men är osäker om detta kommer funka under isiga förhållanden. Tyvärr kommer vi inte kunna använda denna dunk p.g.a. turbon och intercoolern under bakskärmen. Vi skissar nu på en lägre hembyggd dunk i aluminium som ska rymmas där under....

Raptordämpare i boggin.
Beställde Yetikittet med en tredjedämpare istället för det stumma staget men tyvärr var detta restnoterat. Vi kommer få detta levererat i januari. Blir intressant att se om det får plats eller om vi måste bygga om plenumet.

Alla drivaxlar har splines. Titan har låg vikt, likvärdigt med aluminium och nästan lika starkt som stål. Bromsskivan sitter monterad direkt på drivaxeln.

Vikt på banddelen komplett med stag och kedja men inte skida. Riktigt låg vikt men samtidigt nästan samma vikt som våran kortbandade hembyggda GEN3 ;-)

Senaste inläggen i denna tråd har handlat om att flytta upp intercoolern under bakskärmen. Blev grova gissningar hur allt skulle se ut för att funka. Den vinklade nippeln på bränsleslangen till extraspridaren är kanske det enda som blir tajt. En liten svingrörelse på banddelen kan kanske leda till att denna måste konstrueras om.

Grymt laddad inför vår första provkörning!

För mer info om Yeti: https://yetisnowmx.ca/
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Fränt! Vad ligger totalvikten på? Har dålig koll på vad hojen väger från början minus hjul.
När ni turbomatar en encylindrig, blir det driftsäkert det? Tycker mig ha läst om flera som provat men där det har lett till ras, då stakar och vevar inte pallat trycket.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har ännu inte vägt den komplett körklar.

Vi har haft mycket bra tillförlitlighet med turboladdning. Faktum är att jag jobbar just nu med att bygga ytterligare ett turbokitt till GEN3-hojen.
Jag har också läst om dom som haft problem med vissa turbobyggen.
Vet inte orsaken men man kan förstås spekulera.
- För högt laddryck
- Fel motortyp med för klen lagring av vev.
- Bränsle med för lågt oktantal
- Felaktig körstil där man mer eller mindre ligger mot varvstoppet hela tiden.
- Fel bränslemap
- Något feldesignat i turbokittet såsom val av turboladdade, plenum eller avsaknad av intercooler m.m.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tråden här har sedan start handlat om våra hembyggda bandkitt. Riktigt kul hobbyprojekt som vi definitivt kommer fortsätta med. Ni kan vara lugn, mer uppdateringar på den fronten kommer här fortsättningsvis! Hemmabyggen har sin charm trots att det finns färdiga kitt att köpa ;-)

Vi har länge drömt om att testa något av de produktionskitt som finns på marknaden.
I dagsläget finns att välja mellan Timbersled, Mototrax, Snowtech, CMX och Yeti.

Grymt laddad inför vår första provkörning!
/[/url]
Lite lumpet Håkan att du inte nämner de två svenska tillverkare vi har. Varför inte?
Spelar väl ingen som helst roll att de utgår från en annan tillverkningsidé än du/ni?
Vore vi lite mer nationalistiska så skulle landet gå bättre ekonomiskt!

I övrigt ser jag fram emot att höra om Yeti kitten såklart, men förstår fortfarande inte hur du kunde missa att nämna Brutaltekniks Onetrack kit och Tedesled kitten.

För övrigt kan jag säga att ett 137" Tedesled kit väger mindre än bakdelen på ett 129" Yetikit. Vilken som är bäst ser jag fram emot att få se framledes. Exklusiva material segern går dock tveklöst till Yeti!

Rob
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
kört 300 tvåtakt nu i 2 dagar med tedekitt. grymt smidig och lätt! helt omöjligt att köra fast i de 60cm snö de ligger nu. fattas bara variator så är jag hel såld på bandsats
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har rätt att det finns fler tillverkare av bandsatser, både kommersiella och på hobbybasis.
Även om de är svensktillverkade är volymen fortfarande mycket begränsad. Vi kanske får se mer av detta i framtiden...

Vikt är nog det enda vi kan mäta. Körglädje och fjädringsegenskaper är däremot mer subjektivt och upplevs olika. För mig känns Yetikittet såhär långt lovande!
Återkommer med mer objektiva synpunkter och intryck av våra provkörningar.
Är just nu i Vuoggatjålme. Vädret har inte varit optimalt med storm och begränsad sikt. Snötillgången är hyfsad med hård botten och vindpinad snö ovanpå.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Har ännu inte vägt den komplett körklar.

Vi har haft mycket bra tillförlitlighet med turboladdning. Faktum är att jag jobbar just nu med att bygga ytterligare ett turbokitt till GEN3-hojen.
Jag har också läst om dom som haft problem med vissa turbobyggen.
Vet inte orsaken men man kan förstås spekulera.
- För högt laddryck
- Fel motortyp med för klen lagring av vev.
- Bränsle med för lågt oktantal
- Felaktig körstil där man mer eller mindre ligger mot varvstoppet hela tiden.
- Fel bränslemap
- Något feldesignat i turbokittet såsom val av turboladdade, plenum eller avsaknad av intercooler m.m.
Jo, så är det ju. Känns bara som att enstånkor redan är så hårt trimmade och bantade så det inte krävs så mycket för att de ska ge med sig.

Såg detta på bike, kanske är nästa steg för er? :) Har vetat om det företaget ett tag, men inte sett denna innan. Rubriken är dock lite felaktig.
http://www.bike.se/nyheter/christini-ii-track-snokit-till-din-enduro
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Helt klart förkortas livslängden på vissa komponenter i motorn om man höjer effekten med 50-70%. Frågan handlar nog mer om vad man anser är en rimlig livslängd? Första turbohojen körde jag 100 timmar utan haveri och den rullar fint fortfarande.
Visst förebyggande underhåll är nog vad man bör tänka på, såsom kolv, stake och vev. I sammanhanget inte särskilt kostsamt om man ser till att byta i tid.

Jag har sett Christinis idé med att använda deras 2wd-system på en snowbike.
Hör nog till dom som är skeptisk till detta.
Tvivlar på att drivningen på framskidan tillför särskilt mycket. Dessutom ett komplext och dyrt system som adderar en hel del vikt. Skidans utformning är nog bland det viktigaste på en snowbike eftersom denna påverkar kursstabiliteten och balansen på alla typer av underlag. Den där lilla drivmattan fram riskerar att försämra dessa egenskaper.
Om ni kanske minns testade Öhlins något liknande med hydraulisk framhjulsdrift på Dakarhojar. Blev bara ett år detta användes...

Blev två kördagar i Vuoggatjålme med Yetikittet. Tyvärr inga mer bilder från körningen.
Såhär långt känns den mycket bra!
Om man ska försöka jämföra den med våran hembyggda Bergshästen 2.6
känns Yetin mycket lätt när man lyfter den bak. Däremot märker man kanske inte 8-10 kilos viktskillnaden särskilt mycket när man kör.
Yetin rullar mycket lätt. Speciellt när man ska rulla av den från exempelvis släpet. Är däremot osäker om transmisionsförlusten är märkbar vid full belastning mellan kuggremsdrift eller kedja?
Den tillbakaflyttade skidspindeln ger mycket stabil gång men gör den samtidigt aningen mer tungstyrd. Detta är som bekant en evig kompromiss och kanske tänker Yeti rätt i detta. Lite mer jämförande tester på olika skidspindlar får visa vad man gillar bäst.
Bandtunneln samlar en del snö och is men det gör en rörram också. Är nog svårt att undvika i det fall man vill ha en täckt tunnel man kan lasta bränsle och packning på.

Har inte testat olika dämparinställningar ännu. Vi väntar på leverans av det fjädrade staget. Ska bli riktigt intressant att se om det kan ge ytterligare förbättrade egenskaper.

Sammanfattningsvis känns Yetin som en fantastiskt gedigen och välbyggd bandsats.
Hög kvalitet på alla komponenter och inte minst vackra detaljer.
Samtidigt vill jag säga att våran hembyggda Bergshästen Gen 2.6 upplevs inte ligga långt efter. Känns riktigt kul att vi byggt något som ligger väldigt nära proffsbyggarna;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har nu vägt 129" Yetin.
Hojen är en 2016 KTM500 med turbo. Det inkluderar alla tillbehör såsom GPS, alla typer av eftermonterade plastskydd, den bredare dynan o.s.v. Körklar helt enkelt!
Den vägdes fulltankad men utan den bakmonterade bränsledunken monterad.
Totalvikten landade på 148 kg

Med motsvarande hoj utan turbo skulle totalvikten landat på strax under 140 kg.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur tror du en snowbike med 155" långt band hadde funkat?blir det för tungdrivet?
Hur stor tank är det på ktm 500?&vad är ca.räckvidden på bara tankens volym?säkert varierar det om det är rejält besvärligt mkt.med snö mot vår före...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bränsletanken på KTM500 2016 rymmer 9 liter. Kan låta lite men bränsleförbrukningen har visat sig vara ungefär hälften mot en skoter. Ska man köra en hel dag måste man dock ha med sig extrabränsle. 7-10 liter i dunken bak räcker gott och väl vill jag påstå.

Man måste tänka annorlunda med mattlängder på en snowbike jämfört med skoter.
Bergshästen GEN 2.6 med 136" flyter fint men är inte lika lättmanövrerad som GEN3 med 121".
155" känns enormt långt på en snowbike även om du haft en motor som orkat dra runt på ett bra sätt.
Tvivlar på att en 155-tummare blir särskilt kul att köra.
Av det jag testat är nog 121" det som ger mest körglädje och en framkomlighet som är bättre än vad många kan tro med så kort matta.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du har nog rätt i det med längden, blir ju när man tänker på det svårmanövrerat med långt drivband.
Borde man ta sig på vår körning i fjäll förhållande(dvs.lätt före)på ca.1 liter milen?
Vilken kör stil gäller?sitta eller stå?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Brukar oftast definiera bränsleförbrukningen i körtid och inte räckvidd. Snowbike är nog mer friåkning än långstyrning i fjällen. Har därför inte mätt förbrukningen men 1l/mil låter inte orimligt.
Värt att nämna att 2-taktarna drar något mer bränsle. Inget stort problem men dom brukar öka på bränslereserven. 4T väger några kilo mer med förbrukar mindre.

Cross och enduro handlar ju huvudsakligen om stående körställning. Snowbikes är däremot uteslutande sittande. Originalsadeln är hård och smal. Det är därför klokt att uppgradera till en bredare och mjukare sadel så man inte får ont i röven efter en hel dags körning.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har nu vägt 129" Yetin....

...Totalvikten landade på 148 kg

Med motsvarande hoj utan turbo skulle totalvikten landat på strax under 140 kg.

På tal om vikter! Såg att Burandt byggt en ny värsting på en Axys PRO-RMK 163" (med 165" Camso matta).
Nu vägde han den torr, utan soppa, kylarvätska och olja. Och den vägde in på 355lbs, alltså 161kg.

Det är lite kul att jämföra vikterna faktiskt kring så olika konstruktioner. Nu var ju skotern betydligt längre. Men det skiljer ändå en del fortfarande. =)