Projekt Snowbike "Bergshästen"

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Era egenkonstruerade boggiefjädringar såg verkligen intressanta ut.

Vad är den gula för nått? ser ut att vara lite större hoj i grunden.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att se att det är så många ivriga byggare, och alla visar sig inte ens på nätet.

Sjukt imponerad av era byggen! Har sett fabriker med sämre jiggar än dom ni har gjort...

Bra jobbat!!!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Och vips så blev drivaxeln sexkantig. Delningsapparaten som i kombination med dubbdocka är oslagbar.
Nu återstår bara lite borrning, gängning samt fräsning av krysskilsspår sen har jag nog en axel som skall hålla.


Drivaxel klar har även svarvat av hjulen för att om möjligt minska risken för överkuggning av mattan. Tror jag går och firar av det här med en pilsner...:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja visst är den!
Vi försöker att bygga delarna med så låg vikt som möjligt men samtidigt stadigt.
Enklast hade förstås varit att använda en vanlig skoterdrivaxel.
Den här är hålborrad med 16 mm långborr så godstjockleken blir bara 5,5 mm, materialkvalitén är nog viktig. Hästen kommer bara ha max 100 hk så den kommer att hålla utmärkt, lätt är den också!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Inte funderat på att ta en drivaxel från Skidoo Xp/XM.
En hydroformad axel som är otroligt lätt.
Skulle vara lätt att anpassa. Kapa i lämplig längd, svarva lämpliga lagerlägen som sedan svetsas fast i röret.
Eller passar inte drivhjulen storleksmässigt?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Helt klart ett intessant alternativ men är osäker om den får plats? Dessutom kanske svår att få tag på begagnad...
Skulle vara intressant att veta vikten.
Tunnelbredden är bara 330 mm så man föredrar i så fall modifiera axeländarna och ogärna avsmalna den den hydroformade delen. Kapa den och svetsa ihop är nog svår att få rak...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helt klart ett intessant alternativ men är osäker om den får plats? Dessutom kanske svår att få tag på begagnad...
Skulle vara intressant att veta vikten.
Tunnelbredden är bara 330 mm så man föredrar i så fall modifiera axeländarna och ogärna avsmalna den den hydroformade delen. Kapa den och svetsa ihop är nog svår att få rak...
Vikt vet jag inte, höll en i näven för 5 år sen, så jag vågar mig inte på en gissning...
Enligt nedanstående länk är den 41% lättare än föregående modell, den sexkantiga drivaxeln som satt på Rev.
Man blir väldigt förvånad över hur lätt den är då den är så stor...
Bytte på Xp 08:an jag hade. De hade ett tillverkningsfel, svetsen som höll axeländarna kunde vara dålig så ändarna kunde släppa. Byttes på alla 08:eek:r.
http://www.dootalk.com/pressreleaseone.php?rptID=35

Tvivlar å att det kan vara så svårt att korta den och få den rak så det räcker.
Svarva korta axelbitar med rätt lagerlägen som sticker in en bit i axelröret, tigsvetsa.
Kolla rakheten i svarven med indikatorklocka.

Sitter 8-tänders 2.86 drivhjul på dem.
Ungefär lika stora som 9-tänders 2.52 då...
Kanske är stort, körde ni med små drivhjul eller hur var det?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Axeln från min Renegade 1200 väger just över 3 kg med drivhjulen på och lagret på bromssidan monterat. Har inte exakt "på grammet"-vikt pga frugans köksvåg slutar vid 3 kg...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok, tack för viktuppgifterna bcool.
3 kg för XP-axeln och vår egentillverkade på 2 kg.
Axeln är iofs längre och inkl. ena lagret. Detta borde innebära att det är ganska försumbara viktbesparingar att gå på en hydroformad axel, max 3-4 hg är kanske en rimlig gissning?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Uppesittarkväll... börjar ta sig hoppas få ihop boggin inom kort och börja montera bandsatsen. Kanske måste lägga gen 2:an åt sidan och få igång den gamla hojen, inte länge kvar till premiär.

 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sugen på att få bygget klart men det dröjer nog till slutet av januari innan allt är hopsatt och utprovat.
Har bultat på det gamla bygget på 525:an. Inte helt fel det heller om än det nya bygget blir en riktig killer.
I helgen drar ett gäng på 8 hästar till arjeplogsfjällen mot norska gränsen och gasar.
Hoppas på hyffsad snötillgång då den är värdelös här i Piteå.
 
Senast redigerad av en moderator:

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Hur går det om du stöter på kontroll uppe i fjällen? Är den trafikregistrerad, påställd och försäkrad eller är det en oregad cross?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det här med registrering m.m. har diskuterats tidigare i denna tråd.
Första säsongen körde jag med en oreggad Yamaha YZF 450 helcross, ett dåligt val registrerings- och försäkringsmässigt. Rekommenderar inte crosshojar om du ska köra lagligt. Iofs vanligt att man tar crosshojen efter grusvägar eller andra ställen där du inte stöter på andra. Har man för avsikt att köra efter skoterleder riskerar du att åka dit eller hamna i problem i händelse av krock med medtrafikant.
Numera kör alla med registrerade och trafikförsäkrade hojar. Inte minst MC-kort för att vara på säkra sidan.
Kolla gärna på inlägg #233-#238 i denna tråd så ser du hur man kan resonera om registrering m.m.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag klurar lite på egna boggiebyggen då inget standard faller mig i smaken och inget eftermarknads faller plånboken i smaken.
Hur långa är dämparna i den där och vad är det för slaglängd på dem? vad kommer de ifrån?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har valt Fox float dämpare i hela boggien. Mest för att dom har låg vikt, går säkert lika bra med andra dämparfabrikat.
Bakdämparen är från en Nytro, RTX om jag minns rätt.
Framdämparen var lite knepigare att hitta i Fox sortiment.
Slag och längd är lika Ski-doos framdämpare i SC4-boggin
Beställde dämparna från Kramforsligan.Dom hittade en till en Honda ATV som överensstämde med vad vi efterfrågade. Ca 6.000 kr/par
De flesta dämpare säljs som par, speciellt framdämpare.
Rekommenderar att man bygger två bergshästar samtidigt ;-)
Här en bild på vår dämparuppsättning:
 
Senast redigerad av en moderator: