projekt sladdbygge!

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Tänkte jag gör en tråd om mitt sladdbygge så jag kan bolla ideer och lägga upp bilder under byggets gång.
Tanken är att få till en typ arrowhead/mogul master sladd. Ta det bästa ur 2 världar. Måtten blir 3m lång och 1.5m bred. Tänkte köra 4 st rivstål som jag ska göra fjädrande, så om det hugger i någon sten eller stubbe blir man inte liggande framför fordonet : )
 

Attachments

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Nu händer de grejjor med bygget. Har byggt upp ramen och svetsat alla skarvar och lagt ner extra jobb med förstärkningar på alla punkter som kommer stå under hårdast stress . Har beställt kladdplattan nu och kommer förhoppningsvis imorgon. Så ikväll kommer jag göra färdigt och montera alla 4 stålen.
 

Attachments

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Kladdplatta, blir det en egen eller är det nå köpegrejer?
Nää . Lejde en mekfirma där jag jobbat tidigare att bocka en 3mm plåt i 45° som ska sitta lägst bak. Ides inte börja svetsa och passa ihop nå plåtar så de fick bli en latvariant.

Var ute ikväll och har gjort allt färdigt men hann inte montera dit stålen då kylan (-20°) fick mig att ge upp tillslut.

Siktar på att göra det under eftermiddagen imorgon. Ska även börja göra alla fasten till dragstången samt ett drag som löser ut ifall de tar i någon sten el dyligt. Siktar på att utveckla Runars konstruktion med 5" spiken :)
 

Attachments

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej.
En sak som jag tänkt på, men som inte hamnat på mitt sladdbygge än iallafall...
Jula säljer ju plastskydd att ha på flaket i släpvagnen, typ superglides.
Man skulle kunna ta såna, kapa bitar och sätta under kladdplattan.
Då glider det lätt, snön fastnar inte som det kan göra mot plåt ibland, samt att man får manchestermönster i snön!
Det kan även bli så att det förhindrar sladden att glida i sidled.
Man behöver nån typ av styrstål/skenor under kladdplattan så den inte kan glida för lätt i sidled.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slaptillbehor/skenor-326051/
 

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Okej.
En sak som jag tänkt på, men som inte hamnat på mitt sladdbygge än iallafall...
Jula säljer ju plastskydd att ha på flaket i släpvagnen, typ superglides.
Man skulle kunna ta såna, kapa bitar och sätta under kladdplattan.
Då glider det lätt, snön fastnar inte som det kan göra mot plåt ibland, samt att man får manchestermönster i snön!
Det kan även bli så att det förhindrar sladden att glida i sidled.
Man behöver nån typ av styrstål/skenor under kladdplattan så den inte kan glida för lätt i sidled.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slaptillbehor/skenor-326051/
Den ideen var inte dum! Ska kikas på☺ var inne först på att montera typ medplast på rämsor ca 3cm höga med 10 cm mellanrumm för att få snön att trampas fast bättre
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur ska lösningen med fjädrande stål se ut?
Eller blir du att köra fasta stål.

Tips på ryckutlösare, som kan vara bra att ha:
På min sladd har jag dragöglan svetsad i en Ø25mm axel.
I draget på sladden finns ett rör med innerdiameter 25.
Så man stoppar helt enkelt in axeln med öglan i röret.
Sedan är det ett litet hål borrat genom både axeln och rör.
Där stoppar man i nåt lämpligt, jag har använt 3" eller 4" vanlig spik.
Hugger sladden i något så klipper det av spiken och axeln rycks ur röret.
Då får man montera tillbaka med ny spik, sen är det bara att köra igen.
3" klipps ganska enkelt av.
4" håller emot ganska bra, ska till ett hyfsat rejält ryck för att den ska klippas av.
 

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Hur ska lösningen med fjädrande stål se ut?
Eller blir du att köra fasta stål.

Tips på ryckutlösare, som kan vara bra att ha:
På min sladd har jag dragöglan svetsad i en Ø25mm axel.
I draget på sladden finns ett rör med innerdiameter 25.
Så man stoppar helt enkelt in axeln med öglan i röret.
Sedan är det ett litet hål borrat genom både axeln och rör.
Där stoppar man i nåt lämpligt, jag har använt 3" eller 4" vanlig spik.
Hugger sladden i något så klipper det av spiken och axeln rycks ur röret.
Då får man montera tillbaka med ny spik, sen är det bara att köra igen.
3" klipps ganska enkelt av.
4" håller emot ganska bra, ska till ett hyfsat rejält ryck för att den ska klippas av.
Jag har gjort en 35x35x2 profil som är förstärkt med en 40x40x2 utanpå som är ihopsvetsat till ett stycke och 35 profilen som sticker ut där jag trätt på en 40 profil som är genomborrad där jag har en 5" spik igenom.

Jag slopade dem fjädrande stålen då jag hade behövt komma på någon form av hålbild som tål att stålen skulle kunna flexa. Siktade på att bulta stålen i vinkeljärnen med ventilfjädrar mellan vinkelgärnet o muttern. Men blev stumsvetsning ist :) ska skära läs stålen igen o höja dem så jag tycker den bär med på tok för mycket snö
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Coolt. Kan det vara läge att höja medarna istället för att höja stålen? Alltså bygga på under medarna för att få önskad effekt?

Sen tror jag precis som du är inne på att man ska kunna justera höjden, och därmed också kunna skränka den.

kommer bli kanoners när du justerat den :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Du har ingen vinsch bak på ATV:n? För den borde ju gå att utnyttja för att höja o sänka iaf fronten av sladden beroende på hur terrängen ser ut. Brukar väl finnas fjärrstyrning av vinscharna.
 

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Du har ingen vinsch bak på ATV:n? För den borde ju gå att utnyttja för att höja o sänka iaf fronten av sladden beroende på hur terrängen ser ut. Brukar väl finnas fjärrstyrning av vinscharna.
Nej ingen vinsch bak. Då den kommer (förhoppningsvis ) användas av både hjulingar o skotrar måste man kunna höja den på annat vis. Har nu varit o inföskaffat delar så jag kan konstruera höjningen.

Blir en vanlig skruvtipp från ett släp som lyfter fronten på sladden. Men en vippa som gör att sladden inte gräver ner sin över krön
 
Last edited: