Problem med MXZ 800 -01

Problem med MXZ 800X -01

Någon som har haft samma problem eller kanske vet vad det kan vara? För första gången så har jag problem med Ski-Doo´n. Den har börjat ha väldigt hög tomgång. Ibland så hög att den vill börja driva. Men ibland är tomgången okey. Den går ner på normala varv om man ger den lite choke, så den verkar tjuva luft. Jag har nyligen kollat insugsgummit som varit problem på dessa maskiner och den gången var båda väldigt fina så jag tror ej att dom hunnit bli dåliga
 

mxz 670 HO

Välkänd medlem
31 dec 1999
150
0
6
sundsvall
jag har exakt samma problem med min mxz 670 ho-99!!!ibland får man choka den så att den går ner i varv!!jag har kollat allt men hittar inge fel!!
 
Lagom roligt. Har två polare med Rotax 800 01:a o 02:a har samma problem, men dom har inte så kraftig höjning av varvtalen så dom kör vidare utan åtgärd. Men jag får ingen ro tills jag vet vad det är. Har du kollat lågfartsmunstycket??
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har också samma symptom, Rave 800 -01. Fått tips av handlaren att skruva ut bränsleskruvarna lite, inte testat ännu.
 
Okey. Kanske en Rotaxsjukdom. Har du bara problem vid tomgång? Går den som vanligt vid gaspådrag? Har dåligt om tid för att hinna skruva själv, så om du hinner ställa in bränsleskruvarna och det hjälper så får du gärna berätta, isåfall följer jag ditt fotspår innan jag skruvar sönder motorn
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jo, jag har just renoverat min motor med nya kolvar och kollat ramlagren pga att oljepumpen slutat funka så packboxen är kollad. Det är endast på tomgång den varvar upp, men aldrig högre än 3000 varv. Om jag gasar till tvärt så sjunker den, alternativt om jag vippar på choken. Irriterande... Återkommer om bränsleskruvarna, ska sätta dit ny oljepump snart + reedspacers.
 
Nu till helgen kommer jag att gå igenom hela ##### motorn. Börjar med att kolla läckage vid packboxen o insugsgummit. Ska även kolla så att gasvajern löper fritt. Fick höra att det inte är allt för ovanligt att lager på vevaxel kan gå sönder och att det lagret har sönder tätningen. Hoppas inte på detta fel då det känns lagom roligt att börja montera ner variatorn. Får se om tiden räcker till då man även ska jobba ett par timmar lördag. Återkom gärna med hur det gick för dig med Rave 800:an. Det blit ett inköp på en flaska 5-56 o ett par starköl. Förhoppningsvis är den körbar efter helgen
 

Kiekhafer

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Enligt vad jag har hört så är det enligt bombardier normalt för 800 motorn att ha så där lynnig tomgång.enligt min mening felbestyckat!!
 
Det är många som påstår att just flatslide förgasarna kan "justera sig själva". Men att det i mitt fall ska vara så extremt så att skotern börjar driva tror jag inte beror på förgasarna. Bestyckningen har jag inte rört och har kört c:a 100mil innan detta fel uppstog. Har inte heller flyttat från fjäll till kustland då bestyckning ibland kan krävas. Ikväll har jag äntligen lyckats få lös ett par timmar i garaget så förhoppningsvis hittar man vad det är som är galet
 
Nu har jag hittat felet på den jäveln. Det var ena insugsgummitgummit som hunnit bli dåligt. Gummit tryckte upp membranet så att den gav för mycket soppa. Född med otur o kort stubin så lyckades jag även bryta sönder gummit på den reedventil som var helt okey, detta då jag i ilska plockade bort luftburken. Detta var ju ett vanligt fel på Rotax 800, men det är nog svårt att häva reklamationsrätt nu. Men det är ju värt 4000:- att försöka
 

Juke

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Ni får veta om det är luftläckade någonstans om man har motorn på tomgång och sprutar startpilot vid det stället där man tror luftläckaget kan vara. Tomgångsvarven reagerar ifalla det är luftläckage då man sprutar startpilot.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Hej! Problemet är TM 40 förgasarnas trottlar-trottelhus som tyvärr inte håller perfekt precision utan har ett litet luftläckage även med stängda trottlar. Vissa förgasare mer andra mindre. Enda hjälpen är mera bränsle. För vissa räcker det med att skruva ut bränsleskruvarna 0,5-1 varv men för andra måste man gå upp en storlek på pilotmunstyckena.