Problem med magnapull, "kuggar" över trots NY renoveringssats

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan!


Har ny repsats, nytt snöre och fjädern funkar som den ska..


Fick problem igår, då kuggade han över eller vad man ska säga, troligtvis gick inte klacken ut helt, lindade snöret på variatorn och drog igång den så jag kom hem.

Imorse gick jag ut och rev bort magnapullen innan vi skulle ut och köra, allt ser fräsch ut, klacken har inte hunnit blivit sliten eller nått, plockade isär, satte ihop endå bara för att, tillbaka med magnapullen och den fungerar!

Kör några km, stänger av och provar starta och den funkar fortfarande, kör en några km till och stannar för att röka och diskutera vilken led vi skulle åka, ska åka och den fungerar fortfarande!

Kommer fram på statoil i grannbyn för tankning, ska starta den där och då är det exakt likadant som igår, den kuggar/klacken går inte ut helt..


Känslan jag får av detta är att den fungerar när den är kall och börjar tjärva när den blir varm, någon som varit med om detta?! och har någon lösning på problemet?


Motorn är en 700 men med 670 magnapull (den med stålhus och klämklammer)


MVH//Glenn
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu är det konstaterat, den rappar när motorn blir varm! Provade dra i snöret idag för att vara säker när jag kom hem från jobbet och då fungerar det perfekt!


Efter lite googlande så inser jag att detta verkar vara ett ganska vanligt fel på rotax, dessvärre hittade jag inga vettiga lösningar, så har nån haft problem med att magnapullen "rappar" när motorn blir varm? Och isåfall hur löste ni problemet?
 

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Jag har köpt en aluminiumklack som sitter på Mach z, och ersatte den med skit plastklacken, men har också försökt att isolera magnapullen. Antar att det är värmen från slutburken... Jag hoppas på att den ska sluta rappa nu men har inte hunnit testa riktigt...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tycker inte att det borde va värmen från slutburken på min, tycker slutburken sitter en bit ifrån samt att jag har ju ramen/chassiet imellan :)

Men kanske ska prova isolera magnapullen endå och hoppas på att värmen inte kommer från andra hållet :)

Sitter visseligen "leva om burk" på min och jag personligen får för mig att dom blir varmare än en originalburk
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vet inte hur din ser ut riktigt inuti men jag har då rivit bort låsklippset som sitter ytterst, borrat hål i kåpan och dragit bult rakt igenom. Se dock till att det finns lite glapp mellan brickan och plastdelarna så de inte kärvar och klacken inte kan slå ut som den ska.
 

elwood

Medlem
27 mar 2011
14
0
1
skellefteå
Jag hade också det problemet att den inte greppade när den blivit varm så jag isolerade magnapullen och sen dess så funkade den fint.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu är det här bara spekulationer, men tänkte höra vad ni tror!


Den lilla fjädern i magnapullen som ska "hjälpa" klacken att "slungas" ut ska ju gå lite tungt på axeln/tappen i magnapullen för att fylla sin funktion, går den för lätt så går ju även inte klacken ut som den ska..


Min tanke är att när grejerna blir varm så sväller den lilla fjädern och blir större, vilket medför att den går alldeles för lätt på axeln/tappen i magnapullen vilket medför att klacken inte går ut som den ska när magnapullen blir varm..


Vad tror ni, sannolikt eller osannolikt?


Om nu detta kan vara felet så bör man ju kunna ta en tång och nypa ihop fjädern lite så den blir lite oval/missformad så den går tyngre på axeln..
 

SebbeNilsson

Medlem
17 mar 2012
40
0
1
Brunflo
Det jag tror är att plasten på magnapullen blir varm, vilket gör att den utvidgar sig lite grann och gör att klacken inte tar i kransen riktigt. Och därför släpper den när du drar i snöret...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Förstår inte riktigt hur det ska kunna hända, magnapull "huset" är ju i stål och inte i plast, och tycker att linhjul och klacken inte borde kunna påverkas så mycket av värmen egentligen :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den är i metall på din som du själv nämnt.

Det andra bekymret med att magnapullen reagerar på värme är såvitt jag förstår enbart på nyare plastmagnapuller.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Snopro, så kvaliten kan väll kanske diskuteras, men det enda jag kommer på är ju just det där med fjädern som kan spöka egentligen?