problem med hög tomgång efter en stunds körning

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena förra året hade jag problem med att tomgången gick upp som tusan efter jag hade kört ett tag efter att sedan sjunka sakta till normal tomgång. Jag provade tricket med startgas vid vevaxeltätningen och det hände ingenting och så rovade jag vid förgasarna och vips så gick tomgången upp. Jag köpte nya insugsgummin och testade igen. Nu vart det bra men när jag körde helgen efter så hade jag samma problem. Då fick jag för mig att det kan eventuellt vara så att förgasarna är skitiga så jag rengjorde dom med men utan någon skillnad på tomgången. KOM MED RÅD OCH TIPS mina skotertokiga vänner :D Om förgasarna är osynkade kan ett sånt här prpblem uppkomma då?

edit; Jag har inte detta problem just i början när jag kallstartat den.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jag antar att du har prövat justera tomgångsskruven? för antingen får den ju för mkt eller så får den ju för lite bensin, hade samma problem innan jag justerat in förgasarna efter att jag köpt skotern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Du har inte flatslide gasare på din maskin? På dessa gasare uppstår detta fenomen då trotteln inte sluter helt tätt, därav högre varvtal pga "tjyvluft". Annars kan det vara för mager bestyckning på lågfarten
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Hej!

Tror du har en rotax, serie 3! Har jag fel?

De är kände för att ha det fenomenet, att ha lite högra tomgång efter du kört på lite en stund, iallfall orginal bestyckade.

Enligt mig är det bara bra, då hinner motorn bränna ur sig överskottet av olja som cyllarna får när du kört hårt och ställer dig på tomgång.

Prata med en ski-doo kille borta i staterna, han menade att rotax själva medvetet byggt upp motorn på detta sättet. Inget som är omöjligt att få bort men så länge den inte ligger kvar mer än 5 sek vid ca 3000 rpm, är det ok. (Enligt han) Förutsatt att allt är okej i övrigt, vevaxeltätning osv.

Låter ändå som vevalxeltätningen om du frågar mig...


Hoppas det hjælpte dig något.

-David
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hej!

Tror du har en rotax, serie 3! Har jag fel?

De är kände för att ha det fenomenet, att ha lite högra tomgång efter du kört på lite en stund, iallfall orginal bestyckade.

Enligt mig är det bara bra, då hinner motorn bränna ur sig överskottet av olja som cyllarna får när du kört hårt och ställer dig på tomgång.

Prata med en ski-doo kille borta i staterna, han menade att rotax själva medvetet byggt upp motorn på detta sättet. Inget som är omöjligt att få bort men så länge den inte ligger kvar mer än 5 sek vid ca 3000 rpm, är det ok. (Enligt han) Förutsatt att allt är okej i övrigt, vevaxeltätning osv.

Låter ändå som vevalxeltätningen om du frågar mig...


Hoppas det hjælpte dig något.

-David
Är det bra eller inte??

I början förespråkar du det som något positivt och mot slutet så tror du att det är vevaxeltätningen..

Det kan mycket väl vara vevaxeltätningen som är problemet men då är det väl knappast något rotax byggt in i sina motorer ;)

(Inget illa menat och jag hoppas du tar detta för vad det är)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan igen tack för tipsen, nä det är inte en serie 3 motor utan en MXZ 670 1998. Om det skulle vara vevaxeltätningen så borde väl varven gå upp när jag sprutade startgas runtom tätningen? Men jag tror jag ska lämna in den på förgasarsynkning så kanske det blir bättre och kan även tillägga att tomgången går inte ner förrän efter 30-40sekunder
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Var och snackade med lokala Ski-doo butiken och han sa att det är en luftskruv som är ofta problemet annars är det fel bestyckning på lågfart, så problemet är kanske löst :D
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Är det bra eller inte??

I början förespråkar du det som något positivt och mot slutet så tror du att det är vevaxeltätningen..

Det kan mycket väl vara vevaxeltätningen som är problemet men då är det väl knappast något rotax byggt in i sina motorer ;)

(Inget illa menat och jag hoppas du tar detta för vad det är)
Hej igen!

Kan inte göra något annat än hålla med, var luddigt skrivet. Det jag däremot kan argumentera för, är om ski doo byggt in detta i deras motorer eller inte. När man bygger motorer strävarna man alltid efter alla att få "alla" bra egenskaper, bra vrid genom hela registret, hk, bränslesnål,tillförlitlig osv. Problemet är att med dagens avgaskrav tvingas tillverkarna att sträva mot renare och bränslesnålare motorer. (som är väldigt bra) Detta är som sagt något som tar tid att få till..och det jag menade, som jag inte fick med här. Är att förstå årsmodellen av en motor brukar inte vara " optimalt justerad" utan man prioriterar det som är viktigast. Killen jag prata med i staterna sa att just med serie-3 motorn hade de problem med att få till bra lågvarvsegenskaper och bla detta tomgångsfenomen. Självklart har ski doo inte medvetet byggt in detta utan är ett led i pressat tidschema vs få test timmar. något som de brukar få till året efter.

Har själv ägt och skruvat i många 600 motorer av märket rotax serie 3 (tm gasare, inte 600:an som satt i -99:ans mxz som har VM gasare), och kan säga att fenomenet är återkommande på alla.

Åter till frågan om hög tomgång efter en stunds körning, då jag inte kört denna själv så kan jag utifrån beskrivningen inte annat tro annat än vevaxeltäningen.

Hur som helst, hoppas du får iordning på problemet!

-David
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
trasiga insugsgummin ,snålt bestyckad,packbox, fäller du upp chocken när den blir så då ramlar den ner. eller hur?
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Jag har samma problem med min renegade 800 - 06? När jag fäller upp choken så går den direkt ner i varv. Plus att den piper? Precis som när man startar den. Idag blev den tokig och pep hela tiden. Inga varningslampor lyser när det piper. Någon som vet vad det kan bero på?
 

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Är det någon som har något bra svar på varför varvtalet ligger så högt efter en kort tids körning? Jag har samma "problem" på min renegade 800 -07. drar jag upp choken så går varvtalet ner direkt och stannar där tills jag kört vidare och stannar igen. ska man behöva använda choken i dessa lägen eller är det någon som har fixat problemet och vet vad lösningen oftast är ?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
River upp tråden då den har legat på is ett tag. Jag har en lynx enduro 600sp 02, och jag har samma problem att tomgången stannar vid 3-4000rpm, och vissa säger att det kan vara tjuvluft osv osv. Men läste att en hade skrivit det i denna tråd och har läst i en annan tråd, att det kan vara för att trotteln inte slutar tätt.

Efter jag har kört och stannat och tomgången ligger högt brukar jag slå till/dutta gasen snabbt och då går den ner till normal tomgång, då vet jag inte om det är vevaxeltätningen som kan läka eller om det är trotteln som inte stänger riktigt, jag är inte skoter kunning då detta är min första skoter, men det låter mer som det är trotteln ( i alla fall för mig ) eftersom tomgången går ner efter jag duttat på gasen :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nejnej..detta är ganska bra..
såhär ska en förgasarmotor betee sig.. den går iprincip optimalt på lågfarten dåå...
de som händer när du duttar till gasen är att den får soppa..men inte nog med luft, detta "dränker" då motorn..inte helt men nog mkt för att få ner varven..

prova ställ skotern efter att du har kört. så den har denna höga tomgång..låt den stå. då ska den gå ner efter ett tag till vanlig tomgång..gör den inte de så kärvar nånting..men jag är 100% säker att den är optimalt bestycka på lågfarten.. vilket är bra.då har du ett bra gassvar.. inge förbludder eller nånting.
så kör bara som den är..
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej tackar för ett bra svar! :)
Idag när jag startade den så poffade det till sen hade jag runt 3000rpm när den var kall, tror inte jag haft så högt när jag startat den, men efter den blev lite varmare och man hade gasat lite försiktigt så la den sig på 2500rpm.. Antar att det vart så för att den var kall eller? :)