Problem med F7 -04 EFI

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Lät lite väl jobbigt, får vänta med det tills jag har fått skotern och gå som den ska först.
Sätt i tändkilen nu när du liks är lös med svänghjulet för det förbättrar bara registret och den går bättre i botten o mellanreg samt drar en pissaning mindre bränsle.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Sätt i tändkilen nu när du liks är lös med svänghjulet för det förbättrar bara registret och den går bättre i botten o mellanreg samt drar en pissaning mindre bränsle.
Har ingen tändkil att sätta dit, det var därför jag tänkte vänta med att fundera på kil tills skotern åtminstone går bra..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Allt behöver ju inte va krångligt. På f7 motorn är de enkelt. Avståndet mellan trigger å triggerpunkten kollade jagmed bladmått å sen vid återmontering samma sak. Är ju ännu enklare att ta lös den då man har svänghjulet löst.

På t kissen min ser de inte ut å va lika enkelt men den har kilad tändning istället.

Mät svänghjulets omkrets å dela med 360 så ser du ju hur mycke den ska flyttas för att få 1.5 grad. Sen mäter man mellan en fast punkt på blocket och till trigger gärna med digitalt skjutmått före man tar lös den och sen när man sätter dit igen med de nya måttet man fått fram.

Om du gör detta å tycker du misslyckas att trigger skulle va förstörd så får du en av mig. Bor också i Boden så de är ju enkelt.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Nu är problemet löst!

Böt som sagt statorn, tog lös tändhattarna och såg att de inte varit fastskruvade som de ska. Skruvade fast dom och nu går skotern som den ska!
Förmodligen var statorn dålig då den inte varvade över 7000rpm förut heller, men nu går den som den ska, lite småjusteringar så går den super.

Tändspolen jag köpte där i början nån gång hade andra kablar än original och fick använda fett för att få på tändhatten som den skulle sitta.

Tack för hjälpen jag fått av alla! Nu får jag titta över det lilla glykolläckage som är kvar! :)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Trodde de sku vara ett litet glykolläckage att fixa.. Problem efter problem, skotern läcker glykol å inte i minsta grad. På 7mil fick jag fylla 2liter totalt (med jämna fyllningar) och 3l på ungefär 10mil.

Skotern läcker glykol i princip hela tiden, bygger inte upp tryck i systemet. Den går dock aldrig varm och låter ju helt omöjligt att han skulle ta in så mycket i motorn och gå...
Skotern går hur bra som helst, inga problem med kylning eller något, men den läcker som ett soll!

Kan i BÄSTA fall hinna köra en mil innan behållaren i princip är tom och behöver fyllas.

Trycktestade även systemet, skotern var kall och ej startad något, hade vatten i systemet. Satte 1bar i systemet och trycket sjönk medans vattnet försvann. Ej något utvändigt läckage, droppar ej ut ur någon kylare eller så.

Har även luftat systemet ifall det skulle vara luft, men icket.

Några idéer? Ser blött ut under motorn, ska ta lös plasten imorgon å kolla slangar osv. Redan gjort det en gång men vad gör en gång till?