Problem med F7 -04 EFI

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Hej! Mitt första inlägg här på snowmobile så har jag lagt fel eller liknande, flytta/meddela mig.

Har problem med min f7 -04 som sagt. Till att börja med kan jag säga att jag köpte skotern utan topp (o-ringarna behövdes bytas), jag bytte o-ringar och startade skotern.

När snön föll for jag på en kortare testtur, glykolen sjönk undan och försvann (varmkörde när jag fyllde första gången). Den ryker som ett ånglok också pga fet oljeblandning. Tänkte att blockpackningen är trasig då oljan och glykolen försvinner i samma veva. Oljan försvinner FORT, tagit säkert 1l på den milen jag har provkört tills nu.

Läste runt lite på internet och prövade olika saker, tog lös plasten under buken, då rann det bokstavligen ur glykol där. Alltså hamnar glykolen på "golvet" under huven. Hittar ingen slang med hål i, inte heller på oljesystemet. Glykolen sjunker undan vid varmkörning, jag har kollat vattenpumpen och den är tät vid varmkörning. Bör tillägga att glykolen inte syns på snön vid tomgång, hade nog samlats under ett tag däri.

Symptom på trasig blockpackning någon?

Skotern går dåligt på högre varv också (ej apv, inga felmeddelanden). Jag har precis bytt tändspole då den gick på en cylinder, går bra tills ett visst varvtal (runt 7500). Varit med startgas NOGA och kollat efter tjuvluft, hittar ingenting.

Uppskattar all hjälp jag kan få då säsongen är baki hörnet. Blir tokig på skotern:mad2:

Vill inte skriva för lång text, men behöver ni veta något för att hjälpa bara fråga, som sagt behöver jag hjälp med allt jag kan få!

Mvh Lowe
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
säljaren sa inte varför oringarna behövde bytas? dom går inte sönder om man inte kör utan glykol , har en skada i cyl eller klämmer dom vid monteringen , det finns ingen packning mellan vevhushalvorna dom är klistrade ihop , där brukar det aldrig läka och oljan kan inte försvinna den vägen , om det inte läker mellan pump och behållare så kan pumpen vara feljusterad (vet en del som lyckats vända pumpaxeln ett halvarv ) , den trycker inte ur glykol ur exp kärlet ? lufta/fyll tills du har varm kylare och stabil nivå i kärlet
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kollat så oljepumpen är rätt inställd? Om den är på Max är det inte så konstigt att den inte går bra på höga varv då det blir svårt att förbränna all olja. Eller kärvar nånting med pumpen så går den också upp på max...

Sen prova lufta ordentligt som dysse skrev och prova igen.. Du kan ju köra utan huv också för att se om den trycker vatten upp genom kärlet.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Tack för svar! Får kolla när jag kommer hem!
Den hade kokat, därför gick o-ringarna sönder, men får lufta kylsystemet mer då, får jag den att sluta dricka glykol så ska ja ta en titt på oljepumpen!
 
24 aug 2012
6
0
1
Piteå
Tack för svar! Får kolla när jag kommer hem!
Den hade kokat, därför gick o-ringarna sönder, men får lufta kylsystemet mer då, får jag den att sluta dricka glykol så ska ja ta en titt på oljepumpen!
Den har väl säkert kokat eftersom tidigare ägare har kört utan glykol! Och om de börjar lukta söt från motorn när den är varm så åker glykolen in i motorn och förbränns, vilket inte är bra!
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Har nu konstaterat att den bara läcker när den blir kall igen.. När jag kör och den är varm läcker den inte något, när jag stänger av och låter den bli kall så har det läckt ut. Några tips på de?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter ju skumt brukar vara precis tvärt om , så det blir en pöl under skotern när den svalnat ? du måste titta efter var det rinner ut
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Luktar inte/märks inte på avgaserna att det skulle ta in det i motorn, men försvinner likförbannat ur behållaren när jag låter den kyla av sig! Var och körde en sväng nu, ska försöka se vars glykolen rinner ifrån.
Den verkar inte bygga upp något speciellt tryck i systemet, vattnet går runt och den går inte varm men när jag öppnar behållaren direkt efter körning har jag inget direkt bra tryck som det brukar vara. Måste lyfta motorn för att se det jag inte ser uppifrån/underifrån och det vill jag undvika så länge jag kan.

Dysse, cylinderfotspackningen menar jag när jag säger blockpackning, symptom på om den är trasig?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Det sitter en slang under motorn till termostaten om jag inte minns fel så sitter den bara med ett plast klammer som kan spricka av och då läcker det, den slangen kan även skavas hål på(svår att se)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ungefär i mitten på undersidan blocket finns ett litet skvallerhål, skulle tippa på att det är där det läcker ut. Om detta är fallet läcker glykol in bakom impellern. Detta kan bero på att en tätande bricka uppe på impellern är otät eller att det är otätt mellan den keramiska ringen och mekaniska packningen på undersidan. I detta fall är det lika bra att köpa ny bricka, mekanisk packning och samtidigt byta packboxen innanför där som tätar in i vevhuset.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Det sitter en slang under motorn till termostaten om jag inte minns fel så sitter den bara med ett plast klammer som kan spricka av och då läcker det, den slangen kan även skavas hål på(svår att se)
Går detta se om jag tar bort "bukplasten"? Då ser jag ganska bra underfrån, duger det?
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Ungefär i mitten på undersidan blocket finns ett litet skvallerhål, skulle tippa på att det är där det läcker ut. Om detta är fallet läcker glykol in bakom impellern. Detta kan bero på att en tätande bricka uppe på impellern är otät eller att det är otätt mellan den keramiska ringen och mekaniska packningen på undersidan. I detta fall är det lika bra att köpa ny bricka, mekanisk packning och samtidigt byta packboxen innanför där som tätar in i vevhuset.
Du menar att jag ska ta isär halva motorn å byta packningar? Har varken tid eller råd för det, om den tar in vatten i veven, hur märker jag det förutom att den då ger upp inom sin tid?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vet inte exakt hur den beter sig med trasig cyl fots packning men den borde suga i sig kylarvätska när man kör , att vätske nivån sjunker i expkärlet när den kallnar är ju helt normalt , men det ska ju stiga när den blir varm , skulle det rinna in i vevhuset skulle inte skotern gå att starta
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Jå det vet jag, men den sjunker inte bara, utan behållaren blir tom och kan försvinna ytterligare lite mer än behållaren rymmer om den får stå en lite längre tid..:confused:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Jå det vet jag, men den sjunker inte bara, utan behållaren blir tom och kan försvinna ytterligare lite mer än behållaren rymmer om den får stå en lite längre tid..:confused:
Att vattnet försvinner helt eller delvist när den stått länge är fullt normalt frågan är om det kommer tillbaka när den blir varm?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Du menar att jag ska ta isär halva motorn å byta packningar? Har varken tid eller råd för det, om den tar in vatten i veven, hur märker jag det förutom att den då ger upp inom sin tid?
Nej då, det rör sig om att ta av locket till vatten pumpen så hittar du impellern där bakom. Packboxen byter man i förebyggande syfte när man byter den mekaniska packningen bakom impellern. Allt kommer du åt utifrån blocket.

Hålet under motorn talar om för dig när glykol läcker in bakom impellern och är placerad mellan den mekaniska packningen och packboxen in i vevhuset, så länge packboxen är hel läcker inget in i vevhuset utan går ut genom hålet. Det är heller inte säkert att det är den mekaniska packningen bakom heller utan kan helt enkelt vara den gummiklädda brickan som tätar på ovansidan impellern.

Om du prompt inte vill öppna och inspektera är det mycket enkelt att kolla genom att ta bort bukplasten och inspektera hålet, kommer det droppar där oavsett förhållande så vet du vart felet ligger :)
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Ursäkta för dålig uppdatering, har varit lat. Nu har jag varit och kikat igen..

Tror det är vid vattenpumpen det läcker, den kommer jag inte åt utan att lyfta motorn vilket verkar vara ett riktigt göra!
Hur brukar ni göra för att lyfta motorn? Är det så jobbigt som det verkar? Någon aning vad navis tar i luleå för att göra det dysse?

Har ingen avdragare till variator eller någon bra resurs för att lyfta motorn.. Är ju som "väggar" som går över motorn, är de det helvete de verkar vara att ta lös?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Inte alls farligt mycket att göra för å plocka ur motorn. Går även med variatorn kvar då hela "plattan" på den sidan följer med. Tror ja lyfte ur med variatorn kvar första gången men var lättare med den avplockad.

De jävligaste vill ja minnas var en kort vattenslang under motorn på baksidan som ställde till bekymmer och läkte vatten så motorn fick åka ur en gång till för att byta den.
 

lowelonkan

Medlem
15 nov 2014
40
0
1
Boden
Har varit å provkört m.m... Jag tycker den läcker mindre och mindre, eller så inbillar jag mig bara ju mer jag hoppas å tror! Men jag kom på en grej, hur noga måste man lufta systemet på dessa "laydown" motorer? Är det extra noga, något speciellt sätt eller så?
Har varit å luftat ganska noga i en backe, tycker som sagt han läcker mindre än när jag precis märkte att han läckte??

Ingen som har symptom på trasig cylinderfotspackning? Kan det läcka utåt (inte in i motorn) vid trasig cylinderfotspackning?