Problem med boggiefästen snopro

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Tjena!

Har problem med att få fast bakre fästena till boggien, det är en snopro 440-04.

Skiljer ca 1cm mellan hålen i boggien och tunneln, boggiehålet är för långt fram både i det övre och nedre fästet.
Har försökt att spänna ihop dämparna med spännband, har tagit båda samtidigt eller var för sig men får ändå inte till det.
Så jag undrar om nån har nåt tips för att få till det?

// Jesper
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag hade samma problem på en F5:a. Då var boogien sned , sönderhoppad typ. Fick knäcka tillbaka axeln (eller vad man säger) för att få dit den, hade aldrig gått annars.
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
1cm bara? Pröva sätt spännbanden närmare boggiehålet så att säga och i skenorna i lämpligt hål, spänn och montera... Jag brukar även hänga upp tunneln bak å sen köra under en garagedomkraft under mattan bakifrån för att lätt kunna justera höjden på boggien...
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
1cm bara? Pröva sätt spännbanden närmare boggiehålet så att säga och i skenorna i lämpligt hål, spänn och montera... Jag brukar även hänga upp tunneln bak å sen köra under en garagedomkraft under mattan bakifrån för att lätt kunna justera höjden på boggien...
Hur tänkte du då? Eftersom att dämparen fjädrar framåt eller hur man ska säga så kan jag ju inte dra spännbanden bakåt? Eller om det var så du menade?
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Får ursäkta mig, läste nu att boggiehålet var för långt fram, det var en annan femma... =)

Men det måste gå att få ihop, har aldrig varit varit med om en boggie som passat rakt av... =)
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Haha det är lugnt =)
Jo jag tycker också att det ska gå ihop men jag fattar inte alls hur jag ska göra, hade samma problem en zr och då var det bara att spänna ihop dämparna och trycka på plats!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När vi skulle ha in boggien på F6an i somras så la vi ut några gamla täcken på gården och la skotern på sida. Vi gjorde även så med "mountain max" boggie för nån vecka sen då hålen inte ville stämma. Men när man la den på sida gick det mycket lättare.
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Sätt fast boggien i främre fästena först, sen tar du tag i dom silvriga stagen som sitter i den bakredämparn och drar, då åker fästena bakåt. Funkade för mig iallafall!
Kanske inte så bra förklarat men..
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Sätt fast boggien i främre fästena först, sen tar du tag i dom silvriga stagen som sitter i den bakredämparn och drar, då åker fästena bakåt. Funkade för mig iallafall!
Kanske inte så bra förklarat men..
Tack så mycket för hjälpen det funkade perfekt! :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man kan spara många svordomar genom att även lossa på torsionsfjädrarnas främre slide-infästning.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Man kan spara många svordomar genom att även lossa på torsionsfjädrarnas främre slide-infästning.
Håller med.. bara släppa på fjädrarna så passar boggin som en hanske. jag rev i min på plats själv med enkel handkraft när jag gjorde så.... men passa er man kan få en redig smäll av dom när man släpper på dom om man inte är beredd på vilken kraft dom kommer med =) (fick en fin blå rand på armen efter en liten "lätt" smäll ) =)