Problem i boggie eller med matta!?!? Rev -04

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Kom just på att min Rev mxz har börjat strula, sist jag var ute och körde så upptäckte jag att när boggien fjädrar framtill så låter det som om mattan kliver över "rappar" i drivhålen, trots att jag har no-slip drivisar.
Jag pallade upp skotern baktill och när den står så då låter det mest när man backar?! Trodde först att det var pga en bandtunnel full av is och snö så jag ställde den på avtining i varmgarage samt spände mattan då den såg slack ut och hade en ganska kraftig "mage" undertill. Ingen skillnad alls, det låter lika illa, kan tillägga att mattan byttes i slutet av förra säsongen så den har inte gått långt.
Vad tror ni? Är det mattan som är för slack eller vad? Eller har jag spänt den snett?? Har inte hunnit längre i min felsökning då jag blev tvungen att åka och jobba!!

Kan tillägga att jag har 8-kuggars drivhjul och 2,86" delning! Vet inte om detta har någon betydelse!!!???
 
Last edited:

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Vet du vad det är för delning på mattan??? Problemet kan ligga där (2,52" vs 2,86"). Annars kan det vara brickan som håller fjädern på center dämparen som har lossnat. Då ligger fjädern helt löst och kan hugga tag i mattan.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Vet du vad det är för delning på mattan??? Problemet kan ligga där (2,52" vs 2,86"). Annars kan det vara brickan som håller fjädern på center dämparen som har lossnat. Då ligger fjädern helt löst och kan hugga tag i mattan.
Jo mattan är 2,86", eftersom jag först beställde en 2,52" som absolut inte passade så det har jag koll på! :embarrest:

Jag får kolla fjädern på dämparen men jag tror inte det är det som är felet!
Det låter som om antingen kammarna tar i nåt i bandtunneln eller att drivhjulen tar i boggieskenorna eller nåt liknande, hela skotern vibrerar som satan när det uppstår, det är nämligen inte hela tiden utan bara ibland!:hmmmm:
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Det kan ju ha varit för långa slides så att mattan tar i längst fram?
Tar slidesen i nå stanns så är det väl bak isåfall! Fram har du ju stoppklossar! Sitter drivhjulen där dom ska så dom inte sitter för långt in eller ut på drivaxeln? Kollat så inte mattan tar i längst fram i bandtunneln?
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nope, slidesen är inte bytta och jag har nya klossar fram på skenorna!

När jag sitter och funderar så kommer jag på att felet började efter att jag studsade/hoppade över en plogkant och landade mer på baken, kan jag ha tryckt boggien framåt? De ska väl fan inte gå?? Min polare påminde mig om att när jag hade monterat dom nya klossarna fram på boggieskenorna så tog dom i drivhjulen när boggien fjädrade ihop fram så då fick jag kapa av klossarna och runda av dom, och då lät det lika illa som nu!!

Min maskin har ju inte no-slip orginal utan det är monterat efter!! Inte av mig!! Det är därför jag även har 2,86" delning istället för 2,52"!

Skotern har gått helt felfritt hela förra säsongen och denna fram tills i fredags 25/12 -09 då jag skuttade över plogkanten så drivhjulen borde ju inte ha kunnat flytta sig på axeln!!

:hmmmm::hmmmm::hmmmm:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Skotern har gått helt felfritt hela förra säsongen och denna fram tills i fredags 25/12 -09 då jag skuttade över plogkanten så drivhjulen borde ju inte ha kunnat flytta sig på axeln!!

:hmmmm::hmmmm::hmmmm:
Nä men kolla så att inte boggien har flyttats framåt eller nåt, bästa är att hissa upp skotern och snurra mattan och titta vart/om det tar i någonstans...eller om det är jävligt nära för i så fall det mycket väl ta i när fjädringen trycks ihop lite
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej det går inte att trycka fram boggien utan att det märks.. Iallafall inte infästningarna.

Däremot så borde du ju kunna lokalisera vartifrån det låter om du hissar upp den bak och har en kompis som snurrar mattan.

Tar mattan i någonstans då ?

Hur ser drivhjulen ut och är mattan centrerad?

Kolla även så inget gått sönder i boggien, tungt om det ligger något rat och skrapar sönder mattan!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har du kapat av skenorna något när du monterat nonslip-hjulen? Eller behöver man inte det på REVen?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Kolla så inte plastklackarna längst fram på boggieskenorna är utslitna.
Hur slak matta kör du med? Jag kör med 8T 2.86" och 44mm matta på min RS och måttet mellan slidesen och mattan strax bakanför mitten är då ca 35mm skulle jag tippa på, ifall jag trycker ner den med fingret en aning.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nej det går inte att trycka fram boggien utan att det märks.. Iallafall inte infästningarna.

Däremot så borde du ju kunna lokalisera vartifrån det låter om du hissar upp den bak och har en kompis som snurrar mattan.

Tar mattan i någonstans då ?

Hur ser drivhjulen ut och är mattan centrerad?

Kolla även så inget gått sönder i boggien, tungt om det ligger något rat och skrapar sönder mattan!
Oki, ska kolla infästningarna och ska även ha nån att dra runt mattan medans jag kikar! Vore ju lite dumt att sabba nya mattan!:argh:

Har du kapat av skenorna något när du monterat nonslip-hjulen? Eller behöver man inte det på REVen?
Nä, boggieskenorna är okapade, däremot är plastklossarna längst fram kapade och rundade!

Kolla så inte plastklackarna längst fram på boggieskenorna är utslitna.
Hur slak matta kör du med? Jag kör med 8T 2.86" och 44mm matta på min RS och måttet mellan slidesen och mattan strax bakanför mitten är då ca 35mm skulle jag tippa på, ifall jag trycker ner den med fingret en aning.
Plastklossarna längst fram är nya, dock kapade och rundade för dom tog i drivhjulen. Måttet är jag osäker på, kanske ca 35-40mm om jag trycker ner mattan mitt på!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nu är detta en annan boggie men...
kan klossarna längst fram komma närmare i något läge?

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=31635
Jo men det har funkat bra tills i fredags då jag skuttade över en plogkant och landade på arslet (vändhjulen) och det är det som är problemet, vad har hänt??

Och jag har landat betydligt hårdare än så tidigare utan problem, det var mer ett skidres över plogkanten så man blir ju lite konfunderad?!?!?:hmmmm:
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
I kväll tinade ja av skotern och låg med lampa å kike medans tjejen drog runt mattan, det ända jag såg var att precis vid klossen på fram på ena boggieskenan så högg det emot lite!! Speciellt vid backning, klossen är ny men inte slidsen, vilket ger en ganska stor nivåskillnad. Jag är inte helt säker att detta är orsaken men det är det enda "fel" jag hittar!!! Ska ta hem skotern senare och plocka ut boggien å slipa ner klossen till samma nivå!!! Om jag hittar nåt nytt så uppdaterar jag!!!