Problem efter remsprängning

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Sprängde en rem på min pro rmk 600 -16 i lördags. Nånting hände iom detta. Kunde köra hem, men tydligt att tomgång och övriga registret inte lirade. Som att ligga på alldeles för låg växel.
Har varit lös och isär med sekundär, inget fel. Primär isärplockad, men inte bortplockad. Såg inget konstigt. Tråd från rem lindat bakom innerskiva, borta nu. Mätt upp tps-inställningar och det är bra. Misstänkte vevaxeltätningen men har provat startgas. Även vid insugsgummin. Inget utslag. Gaswire verkar ok.
Tomgången är kass (hög och ojämn) och så fort jag rör gasen vill motorn rusa.
Någon som har någon idé?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Plocka loss primären och kolla packboxen. Har det varit remsnöre runt axeln så går det otroligt fort att förstöra packboxen. Därför ska man inte köra en meter innan man är säker på allt är borta, motorn måste delas för att byta packbox.
 
Reactions: Bola

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Plocka loss primären och kolla packboxen. Har det varit remsnöre runt axeln så går det otroligt fort att förstöra packboxen. Därför ska man inte köra en meter innan man är säker på allt är borta, motorn måste delas för att byta packbox.
Jag vet att polaris vevaxlar klarar remsprängning bra men är de helt skottsäkra vad gäller remsprängning?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Plocka loss primären och kolla packboxen. Har det varit remsnöre runt axeln så går det otroligt fort att förstöra packboxen. Därför ska man inte köra en meter innan man är säker på allt är borta, motorn måste delas för att byta packbox.
Ska göra det bara jag får tid. Men borde jag inte få utslag av att spraya startgas om packboxen är dålig? Hur menar du klyva motorn? Plocka ner den eller bokstavligt dela blocket i två??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ska göra det bara jag får tid. Men borde jag inte få utslag av att spraya startgas om packboxen är dålig? Hur menar du klyva motorn? Plocka ner den eller bokstavligt dela blocket i två??
Jag tror du har svårt att få in specieltl mycket då packboxen sitter bakomför ett plåthölje sen hjälper flänsarna på variatorn att vifta bort.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Ska göra det bara jag får tid. Men borde jag inte få utslag av att spraya startgas om packboxen är dålig? Hur menar du klyva motorn? Plocka ner den eller bokstavligt dela blocket i två??
Som Askern säger tror inte jag heller man kan köra med spraymetoden på polaris och absolut inte på Rotax 600 och 800 då de lagren är fettfyllda. Polaris har oljetrycksatt packbox där så oljan kommer om inget annat täta så den inte reagerar på sprayer. Men om den är väck borde de sippra ut oljeklägg bakom variatorn så de bör man se. Men man vet aldrig den kan ev vara väck även om man inte ser oljekladd. På motorer som har vanlig tvåtaksbränslesmörjning av vevlagren ser man oljekladd ivf., Rotax 6007800/1000cc med fettfyllda lager kan man i regel se om de läckt ut någon fettsörja. Men du kan såklart testa med spray ändå för rätt vad de är så funkar det.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ja, då har jag varit lös med primären och jag har både bra och dåliga nyheter.
Den bra nyheten är att jag inte längre behöver fundera över vad som är fel.
Den dåliga nyheten är att när jag tog bort variatorn kom fjäderringen från packboxen dansandes ut på golvet, och en liten gummibit på 2x4 mm var allt som fanns kvar av packboxen.
Vem i jämtland/västerbotten kan ta på sig att klyva motorn?! Och vad får man ge?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Hjälper dig gärna, men tyvärr har jag ett pulkprojekt som måste bli klart till mitten av februari. Och sen lär jag bara köra skoter :)
Så jag har inte tid helt enkelt.
 
Reactions: j-son

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Bromsrengöring fungerar bättre för att kolla tjuvluft runt packboxar där remskivor och dylikt blåser bort startgasen. Ångorna från bromsrengöringen blir väldigt flyktig och tänder typ bättre än startgas. Dock får man vara lite försiktig och inte spraya så mycket då oljefilmen tvättas bort från lagren osv.
 
Reactions: j-son

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Ja, då har jag varit lös med primären och jag har både bra och dåliga nyheter.
Den bra nyheten är att jag inte längre behöver fundera över vad som är fel.
Den dåliga nyheten är att när jag tog bort variatorn kom fjäderringen från packboxen dansandes ut på golvet, och en liten gummibit på 2x4 mm var allt som fanns kvar av packboxen.
Vem i jämtland/västerbotten kan ta på sig att klyva motorn?! Och vad får man ge?
De går byta på plats ,de går på de flesta motorer. De är bara peta ut packboxen och trycka in den nya. Men packboxar brukar ha en kam runtom på ytter kortsidan och den slipar man bort och på med lite lim istället. Locktight starkaste gänglåsning funkar bra eller packningssilikon. Sedan förseglar man skarven utvändigt runtom packboxen med kemisk metall. Man lägger på runtom hela skarven en bit in på packboxen och ut på blocket, de är istället för kammen man slipar bort då sitter den som berget och blir extra tät. Valfri kemisk metall funkar men JB weld är bäst starkast. JB weld 15min ver är enklast då de inte rinner därifrån och torkar på 15 min ,men 24 min vers funkar också förutom att de tar minst en timme innan de sluter rinna och 12-24 timmar innan de är helt härdat. JB hittas på bla Mekonomen. Biltemas tvåkomp kemiska metall är otroligt bra .De är inge problem att slipa bort den dagen motorn behöver klyvas av annan anl och den tål både bensin och etanol extremt bra ja även olja såklart.
 
Last edited:
Reactions: j-son

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, då har jag varit lös med primären och jag har både bra och dåliga nyheter.
Den bra nyheten är att jag inte längre behöver fundera över vad som är fel.
Den dåliga nyheten är att när jag tog bort variatorn kom fjäderringen från packboxen dansandes ut på golvet, och en liten gummibit på 2x4 mm var allt som fanns kvar av packboxen.
Vem i jämtland/västerbotten kan ta på sig att klyva motorn?! Och vad får man ge?
SIMO i Östersund har jag lämnat in till tidigare när en vev skulle renoveras, ring till dom och kolla pris. www.simo.nu
 
Reactions: j-son

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Bromsrengöring fungerar bättre för att kolla tjuvluft runt packboxar där remskivor och dylikt blåser bort startgasen. Ångorna från bromsrengöringen blir väldigt flyktig och tänder typ bättre än startgas. Dock får man vara lite försiktig och inte spraya så mycket då oljefilmen tvättas bort från lagren osv.
De funkar ännu bättre med så seg spray som möjligt typ kedjespray eller hårspray alt hårmose. Då regarear motorn med att gå ner i varv då skadan tätas tillfälligt. Men även med startgas och bromsrengöring så går motrerna i de flesta fall ner i varv för de tätar om de inte antänds. Jag brukar skriva att om motorns reagerar på någon form av spray upp eller ner i varv så har man en skada där. Vanligt vatten i blomspruta funkar också.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Kollar man sprängskissen så ser jag ingen gjuten inkapsling utåt sett som skulle hindra att få och in eler ut en packbox. De ser ut som på de flesta maskiner som de går byta p-box utifrån. Asker har nog mer koll om de skulle va något som hindrar ett sådant byte utifrån.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det går inte att byta packboxen utan att klyva motorn. Den är gjort i metall med gummi utanpå och har en rejäl fläns, syns tillock med i sprängskisserna.
Tål rejäla laddtryck jämfört med rotax variant.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Det går inte att byta packboxen utan att klyva motorn. Den är gjort i metall med gummi utanpå och har en rejäl fläns, syns tillock med i sprängskisserna.
Tål rejäla laddtryck jämfört med rotax variant.
Såvida inte flänsen är gjord av veck i plåtstommen och bara tunt gummiskikt ovanpå så går de slipa ner flänsen och även få ut p-boxen rel enkelt. Men är de stålfläns blir den svårare att få ut ,men med tålamod och lite brytande så får man nog ut den ändå , man lär få hugga av halva p-boxen och plocka ut i minst två halvor då. Även om flänsen består av plåt så kan man slipa ner den men då måste man limma packboxen lite rejälare för om den har plåt i flänsen så är den ett axiellt stöd som hindrar lagret att åka utåt också. Men lägger man på ett tunt skikt JB weld modell 24min torktid på packboxen där man slipat bort flänsen dvs på kortsidan runtom så sitter den som berget. Och extra limmar man utvändigt runt skarven mot block så tål den 6 bars turboladdtryck :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Här är en bild på ett cfi block 600cc 12-18 står det på ebay. Stämmer motorn på bilden med din motor? Om så är fallet ser jag inga problem att bryta loss packboxen. De blir säker lite jäkligare om flänsen är av stål ,men kan man öppna en konservburk så får man ut de. De svarta man ser på ebay motorn är utsida packbox. Den är av plkåt med gummiöverdrag. De är den man ska hacka in vassa skruvmejslar genom och bryta o bända. De gäller att inte slå in mejslar för djupt fär då kan man träffa ramlagrets bräckliga kulhållare! De är ett spel mellan packbox utsitda och kulhållkaren i lagret ca 5-8mm spelrum har man. Men man trycker inte in mejslar mer än 2-3mm för säkerhets skull!