Problem att starta 600 sdi efter att ha lagt ner den på sidan

snowlers

Medlem
12 dec 2011
34
0
1
Jag har en summit 600 sdi -07 som jag inte blir klok på. Den går bra, men om jag har lagt den ner på sidan med motorn igång och det tar ca 5 sek innan jag kravlar mig upp och stänger av motorn, så vägrar den starta efteråt. Detta har nu hänt mig tre gånger och jag har behövt bli hembogserad 2ggr. Efter några timmar är det bara att dra igång skotern och den går som den skall ända tills jag rullar med den igen. Om jag kommer ihåg rätt, så uppstår problemet när jag lagt ner den på höger sida.

Stiften ger gnista och ser torra ut. Hör att bränslepumpen går. Nyladdat batteri. Kollat säkringar och flyttat runt på reläer. Dragit o dragit tills jag storknar, men inget har hjälpt för att få igång den.

Jag är inte duktig på motorer men min teori är att den inte får soppa av någon anledning (luftficka?). Om så är fallet, vad kan man göra åt det när man står på fjället och vill hem och inte kan vänta i 3-5timmar? Man vill ju kunna leka utan att riskera bli stående.

Tips & tricks mottages tacksamt!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Inte säker här men min lynx enduro 600sdi bränner säkringen till bränslepumpen om man har för lite soppa alt vickar den på sidan med för lite soppa (och den inte är igång)

Ska ju sitta en vanlig mekanisk bränslepump i tanken som förser högtryckspumpen med soppa (ingen aning hur var eller ens om det är så) Då det händer måste jag dra som en gnutt utan att ha slagit på tändningen. Sen drar jag och den startar som vanligt.

Tänkte att det kan vara något liknande på din fast mer mot att den mekaniska pumpen inte fungerar som den ska. (jag känner att jag är på tunn is så någon kunnig får gärna fylla i).
 

snowlers

Medlem
12 dec 2011
34
0
1
Du drar alltså massor med all elektronik avslagen, dvs du hör inte att bränslepumpen matar varjegång du drar. Intressant, det har jag aldrig provat tror jag. Hur många drag brukar du behöva göra innan du slår på tändningen?

Det kan ju inte vara säkringen som går för mig eftersom den startar igen utan att jag gör något efter några timmar, eller?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej det tror jag inte heller men det är som om dom gjort om något efter -05 för jag har då inte hört att någon nyare maskin hållit på så. Jag drar helt utan elektronik kanske 8-10 ggr, väntar 30 sek och sen kör jag. (enbart då jag slangat ut soppa = tom alt om jag har lite soppa i tanken och jag burkar omkull)

Jag hade ju som sagt hoppats att någon sdi guru skulle skriva i tråden och komma med lite svar...