Pro-XR 800 ( 2004 ) Köpråd & allmän info... ?

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
hej funderar på att skaffa en sådan till vintern. vad är det man ska kolla är det något som man ska kolla extra efter. vad är rimligt att ge för en pro xr 800 har hittat på blocket för 51 tusen till 71 tusen. men vad är rimligt att ge för en sån.har den några svagheter nack delar fördelar ?
jag är tacksam för svar mvh Andreas.

Ps. Har en Edge X 600 till salu :)
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Sv: PRO XR 800

ja du ska kolla alla dämpar fästen, om bultarna är slitna i motorn(det kan betyda att den har havererat tidigare), du ska kolla efter sprickor i chassit, om skotern har lösa nitar eller sprickor kring nitarna så betyder det att den är hård körd t.ex. tävlad...

lycka till med skotern!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Ja huvva, det är mycket man ska kolla efter, ger några tips:

*Avgasportarna SKALL vara utbytta mot rostfria, annars är risken stor att de går sönder och ramlar in i cylindrarna.
*Vevaxellagret på variatorsidan ska vara bytt mot ett bredare lager, det som sitter där är för klent vilket har lett till vevhaveri för en del med denna motor.
*Dämparna ska vara renoverade och helst omschimsade, men i vissa fall är inte omschimsning nödvändigt så det är lite individuellt.
*Stoppningen i dynan ska vara bytt.
*Extra motorstöd skall sitta där, originalkuddarna håller inte annars.
*V-kitt är en stor fördel, är ganska slö original.
*Styrstången ska vara rak, brukar vika sig lätt när man rullar. Samt bussningarna till styrstången ska vara fräscha.
*Alla bussningar m.m i framvagn ska ej vara glapp och väl infettade.
*Nerdrevad är absolut ingen nackdel


Tror att det är det viktigaste, kan hända att jag glömt något problem jag hade med min X2...
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
tackar för svar. men om det är orginal avgasportat då kan man väll köpa och byta ut själv men vad kostar rostfria avgasportar?? är det vanligt att vevaxeln rasar på dessa maskiner ?? är det dyrt att fixa till ?? men om det är bytt motor kuddar är det väll okej att köpa ?? mvh Andreas
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nya rostfria kostar 1700:- /par hos ÅF. Att det är vanligt att vevaxlarna rasar vill jag inte säga att det är, men det har förekommit (dock mest hos lössnöåkarna). Det som ska göras är att fräsa ur lagerbanan i vevhuset och pressa på ett bredare lager på axeln. Kostar nog några tusen.

Observera att det inte räcker med att motorkuddarna är utbytt, det ska sitta extra motorstöd på varsin sida om motorn för att det ska hålla.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vill du veta mer är det bara att söka på forumet, finns en tråd med femtielva skillnader mellan X2 och XR osv osv. Alt. åker du och kollar på en, är rätt säker på att det inte finns fler fabriksfel än de jag nämnt.

Jo föressten, det ska vara en svart fjäder i sekundären istället för svart/röd som sitter original. Den svart/röda är lindad åt fel håll och hindrar i många fall helixen från att växla ut fullt. Förgasarbestyckningen kan även vara värd en översyn, många maskiner går otroligt fett från fabrik. Min X2 800 gjorde dock inte det förutom vid fiskörning.