Pro Ride Helix i khaos 850 3" 2020

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Märkligt. Vad har du för årsmodell?

Har satt exakt samma setup i en -20 khaos förutom primärfjäder som är SLP 170/300 och den varvar 8300-8400 konstant.

En -19 vi laborerat med tidigare orkade inte med 72g vikter dock. Dåliga viktbussningar kan stjäla mycket varv också.
Det är en 2020 som passerade 80mil idag. Ska prova hårdare sekundär och se hur den beter sig då.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kika lite på vad som sitter i Khaosen från -21
60/44 Helix och röd/blå fjäder i sek.
10-72 och almond/Gold i primär.
Det var skaplig skillnad på 21 mot 20 i variatorbestyckning, är ju nästan som att den kommer med variatorkit original.
Någon som kört både 2020 och 2021 och kan uttala sig om hur original 21 går jämför mot original 20?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Ja -21 går klart mycket bättre än -20. Har själv en -21a och körde första säsongen med att bara byta ut sekundärfjädern till en svart för bättre backshift. Röd/blå original där är väldigt mjuk. Däremot passar inte -21 och nyare helixar på äldre eller tvärtom. Då måste man byta rullar också för dom är större från -21

Därför tror jag inte du har felet i sekundären på din skoter. Berodde det på dålig backshift skulle min heller aldrig varva då jag nu har samma fjäder men ännu brantare helix. Min varvar alltid 8300 men nu har jag även andra vikter. Snyter jag ur den över en sjö dippar den ner till 8100 ungefär när man når topphastighet men det märker man aldrig en normal dag i skogen. Och jag har mycket bra backshift. Jag tror du har problemet i primären.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja -21 går klart mycket bättre än -20. Har själv en -21a och körde första säsongen med att bara byta ut sekundärfjädern till en svart för bättre backshift. Röd/blå original där är väldigt mjuk. Däremot passar inte -21 och nyare helixar på äldre eller tvärtom. Då måste man byta rullar också för dom är större från -21

Därför tror jag inte du har felet i sekundären på din skoter. Berodde det på dålig backshift skulle min heller aldrig varva då jag nu har samma fjäder men ännu brantare helix. Min varvar alltid 8300 men nu har jag även andra vikter. Snyter jag ur den över en sjö dippar den ner till 8100 ungefär när man når topphastighet men det märker man aldrig en normal dag i skogen. Och jag har mycket bra backshift. Jag tror du har problemet i primären.
Det verkar vara samma artikelnummer på rullarna, säker på att dom är utbytta mot större redan 21? Är det inte Matryx som fick större?

Kan prova min sambos sekundär på min då hon har svart/lila fjäder och en vad jag misstänker vara pro Ride Helix fast det står ms801 på den, dock ser säsongen ut att kunna vara slut men jag hoppas jag ska hinna någon provrepa till.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Det verkar vara samma artikelnummer på rullarna, säker på att dom är utbytta mot större redan 21? Är det inte Matryx som fick större?

Kan prova min sambos sekundär på min då hon har svart/lila fjäder och en vad jag misstänker vara pro Ride Helix fast det står ms801 på den, dock ser säsongen ut att kunna vara slut men jag hoppas jag ska hinna någon provrepa till.
Min -21 khaos har då nya helixen och stora rullarna om den nu inte råkar vara en hybrid.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Alltså jag kör mycket hellre med en maskin sommar snabb respons, bra backshift o gräns till övervarv än att sikta på att vara snabbast över sjön. Tänk också på att det är lurigt att jämföra mellan maskiner med olika drevning. En maskin med lägre drevning kräver ofta en helix som är brantare. Därav kör QD 2 med 60/44.36. Sitter även den helixen numer i typ min khaos 146 trots högre drevning vilket jag tycker blir segt.

För drevning 22/43 kör jag:

10-70 vikter som väger 70,6
Fjäder 150/290 alt 165/310

helix custom 50/44.36
Fjäder svart

supersvar o varvar 8250-8350 på runt 6-900möh
Skulle jag vilja vara snabbast på sjön skulle jag gå på en brantare helix men jag vill att den ska vara rolig att köra utan att tomvarva
 
Reactions: snötoken

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Alltså jag kör mycket hellre med en maskin sommar snabb respons, bra backshift o gräns till övervarv än att sikta på att vara snabbast över sjön. Tänk också på att det är lurigt att jämföra mellan maskiner med olika drevning. En maskin med lägre drevning kräver ofta en helix som är brantare. Därav kör QD 2 med 60/44.36. Sitter även den helixen numer i typ min khaos 146 trots högre drevning vilket jag tycker blir segt.

För drevning 22/43 kör jag:

10-70 vikter som väger 70,6
Fjäder 150/290 alt 165/310

helix custom 50/44.36
Fjäder svart

supersvar o varvar 8250-8350 på runt 6-900möh
Skulle jag vilja vara snabbast på sjön skulle jag gå på en brantare helix men jag vill att den ska vara rolig att köra utan att tomvarva
Är också ute efter en responsiv och rapp skoter, inte en lake racer
Men jag har redan 56/42-36 helixen därav att jag vill prova använda den i första hand, min är ju dock en 3" så jag har kedjehus med 19-44 drev så det blir ju lite lägre än din och då borde 56/42 helixen fungera tillfredställande.
Jag har ju en 150/290 fjäder och 10-70 vikter ligger också som jag kan laborera och prova med när jag får möjlighet.

Ni med 2021 och stora rullarna får väl vara lite extra OBS när ni måste beställa nya i framtiden eftersom reservdelslistan säger samma artikelnummer som 2020. Matryx 2021 har annat nummer däremot, men inte Axys 2021.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Långsökt men var du uppmärksam på att spidern hamnade på rätt plats igen efter att du böt sekundärfjäder? Splinsen är ju gjorda för att det inte ska gå att sätta fel men jag kom på en axys 800 som gick dåligt efter ett variatorkit vart monterat där man lyckats sätta den en eller om det till och med var två kugg fel, förmodligen använt en press vid ihopmontering och inte tänkt eller kollat att den hamnade rätt. Rullarna hamnar ju då fel i förhållande till helix.

Kan det vara så att det bara är QD2 maskiner som har ”nya” sekundären? Böt sekundärfjäder i en -21 SKS (axys) idag och den hade som du säger gamla helix och rullar. Skumt att det blandas på samma årsmodeller 🤔
 
Last edited:

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Är också ute efter en responsiv och rapp skoter, inte en lake racer
Men jag har redan 56/42-36 helixen därav att jag vill prova använda den i första hand, min är ju dock en 3" så jag har kedjehus med 19-44 drev så det blir ju lite lägre än din och då borde 56/42 helixen fungera tillfredställande.
Jag har ju en 150/290 fjäder och 10-70 vikter ligger också som jag kan laborera och prova med när jag får möjlighet.

Ni med 2021 och stora rullarna får väl vara lite extra OBS när ni måste beställa nya i framtiden eftersom reservdelslistan säger samma artikelnummer som 2020. Matryx 2021 har annat nummer däremot, men inte Axys 2021.
Det blir nog fint👌. Kompisen har khaos 2020 ombyggd till 146 också med 19/43 drevning.
han kör samma som mig förutom helix ”proride” 56/42.36 och det går också fint👍.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Långsökt men var du uppmärksam på att spidern hamnade på rätt plats igen efter att du böt sekundärfjäder? Splinsen är ju gjorda för att det inte ska gå att sätta fel men jag kom på en axys 800 som gick dåligt efter ett variatorkit vart monterat där man lyckats sätta den en eller om det till och med var två kugg fel, förmodligen använt en press vid ihopmontering och inte tänkt eller kollat att den hamnade rätt. Rullarna hamnar ju då fel i förhållande till helix.

Kan det vara så att det bara är QD2 maskiner som har ”nya” sekundären? Böt sekundärfjäder i en -21 SKS (axys) idag och den hade som du säger gamla helix och rullar. Skumt att det blandas på samma årsmodeller 🤔
Ja den hamnade rätt använder inte press så man känner direkt om den hamnar lite fel.

Ja nog kan det vara så att bara QD2 maskiner fick nya sekundären, men det är lite skumt som du säger för både 43t och 50t dreven står listade som reservdel på Pro Rmk 850 2021 men inte bägge rullmodellerna, skumt som sagt.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Min höll på och dummade sig och dippade i varv och helt omöjlig att få konsekvent. Uppdaterade ecu, relearn avgasportar och bytte en egt sensor, den hade hicka felkodade "ibland". Mycket mindre dippande i varv och betydligt mer konsekvent.

Sen är det märkligt hur olika setup folk kör, 4810moh setup tex skulle generera tokigt övervarv i min 19 och även 146 22an.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Stoppade i en Bikeman purple sekundär fjäder vilket motsvarar en team svart/lila och nu är alla varv där dom ska vara! Tack för hjälpen med detta!

Men detta med 10-70 vikter och mjukare primärfjäder har satt spår i mitt huvud, jag testade aldrig detta när jag var ut sist eftersom det lirade bra nu med annan sekundärfjäder, men jag kan ändå inte släppa tanken om detta.
Vad är fördelar / nackdelar med att köra lättare vikter och mjukare fjäder vs tyngre vikt hårdare fjäder?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Stoppade i en Bikeman purple sekundär fjäder vilket motsvarar en team svart/lila och nu är alla varv där dom ska vara! Tack för hjälpen med detta!

Men detta med 10-70 vikter och mjukare primärfjäder har satt spår i mitt huvud, jag testade aldrig detta när jag var ut sist eftersom det lirade bra nu med annan sekundärfjäder, men jag kan ändå inte släppa tanken om detta.
Vad är fördelar / nackdelar med att köra lättare vikter och mjukare fjäder vs tyngre vikt hårdare fjäder?
Ju lättare vikter och mjukare fjädrar man kör desto mindre effektförlust blir det till mattan.
Kan man få till bestyckningen med lättast möjliga vikter så är de en fördel med andra ord.
Men de är svårt att få till en bra setupp med markant lättare vikter för annars skulle alla variatorkitt ha haft toklätta vikter.
Ex på min gamla Thundercat 1000 så kör jag mjuka org fjädrar och bara ca 54- 57gr vikter vid speedrun. Kör jag däremot enbart led och dragracing med rapp variatorinställning så hamnar de på 68-75gr vikter och rätt hårda fjädrar. Med den rappa bestyckningen tappar den minst 10kmt i toppfart.
 
Reactions: neden

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Då toppfart inte är något jag eftersträvar så menar du att jag lika gärna kan köra 72g istället för 70g? Har jag förstått dig rätt då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då toppfart inte är något jag eftersträvar så menar du att jag lika gärna kan köra 72g istället för 70g? Har jag förstått dig rätt då?
Toppfarten ändras inte med vikternas vikt undantag om man satt dit så lätta vikter att variatorerna inte orkar slå ut helt.
Om du har rätt varvtal med 70grvikter = 8250-8350 under ax på full mutter ospårat rel torr snö så byt inte till tyngre vikter för de är ju perfekt.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Toppfarten ändras inte med vikternas vikt undantag om man satt dit så lätta vikter att variatorerna inte orkar slå ut helt.
Om du har rätt varvtal med 70grvikter = 8250-8350 under ax på full mutter ospårat rel torr snö så byt inte till tyngre vikter för de är ju perfekt.
Det sitter tyngre vikter i maskinen idag men jag har lättare vikter ligger på hyllan, därför jag undrar ifall det är värt att byta till lättare (70g) eller om jag ska nöja mig med dessa 72g som sitter i maskinen idag.
2g kanske inte ger så stort utslag att det är värt besväret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det sitter tyngre vikter i maskinen idag men jag har lättare vikter ligger på hyllan, därför jag undrar ifall det är värt att byta till lättare (70g) eller om jag ska nöja mig med dessa 72g som sitter i maskinen idag.
2g kanske inte ger så stort utslag att det är värt besväret?
2 gr lättare kan höja varvet med 100-150v. Om den varvar 8250-8350v nu med 72gr så sätt inte dit lättare vikter. Men om den varvar 8150-8250 så sätt dit 70gr vikterna.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jag har inga problem med varvet nu efter sekundärfjäderbytet, men jag lurade bara på om jag får en maskin som är rappare/bättre gassvar om jag monterar 70g med mjukare fjäder istället för 72g och hårdare fjäder som det sitter idag. Men dom 2g som skiljer kanske inte gör så stor skillnad så det är värt att börja laborera igen.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Stoppade i en Bikeman purple sekundär fjäder vilket motsvarar en team svart/lila och nu är alla varv där dom ska vara! Tack för hjälpen med detta!

Men detta med 10-70 vikter och mjukare primärfjäder har satt spår i mitt huvud, jag testade aldrig detta när jag var ut sist eftersom det lirade bra nu med annan sekundärfjäder, men jag kan ändå inte släppa tanken om detta.
Vad är fördelar / nackdelar med att köra lättare vikter och mjukare fjäder vs tyngre vikt hårdare fjäder?
Kör man lättare vikter får man mycket bättre gassvar och motorn känns vassare. Dock får man ej överdriva då man med "för" lätta vikter tappar för mycket remtryck i primären som ger ineffektivitet. När man kör mycket av/ på i skogen får man en mycket roligare maskin. Med för tunga vikter känns den trött. För ledåkning skulle jag gå på aningen tyngre vikt. Tror generellt på att det ger mindre förslitning att köra mjukare fjäder med lättare vikter vs hårdare fjäder mot tyngre vikter.

I sekundären tycker jag man kan se fjädern som finjustering. Har man i grunden för brant helix är det nästan omöjligt att kompencera med en idiothård fjäder. Dock är det billigare än helixbyte. Jag tror på helixar som är "partial progressive" för skogsåkning. Dvs börjar på en vinkel är därefter avtagande (avstånd tex 0,36") därefter rak. Känns som att startvinkeln på helixen måste lira med drevningen (låg drevning större startvinkel på helix). Slutvinkeln brukar jag köra mellan 44-47. Start ca 48-56. För brant start så går den på för tung "växel" vilket känns segt i skogen, om man nu inte har väldigt högst starttryck på primärfjädern. Brukar hålla mig till svart, svart/lila o i vissa fall vit fjäder i sekundären.
Vikter brukar jag köra 10 serien eller bellybuster då det ofta blir dyrt o krångligt att meka med magnetvikter där det blir oändligt med variabler att hållare reda på. Keep it simple..