Pro Ride Helix i khaos 850 3" 2020

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hej.

Spontan bytte maskin och gick tillbaka till Polaris efter ett snedsteg över till arctic under några år.

Jag hade viljat fixa lite med variatorerna på denna maskin och jag har lite prylar ligger som jag misstänker att jag skulle kunna använda, iaf något av det och komplettera med resten men köpa ett komplett kit hoppas jag inte ska behövas så här på sensäsongen.

Vad jag har till hands

  • 56-42-36 Pro Ride helix
  • Rak 40 Helix
  • Rak 42 Helix
  • 10-66 vikter
  • 10-70 vikter
  • 10-72 vikter
  • Venom lime green primär 150-340
  • Bikeman Teal primär 140-330
  • Svart primär 120-310
  • Svart primär 120-320
  • Guld primär, osäker på fabrikat
  • Vit eller almond primär, osäker på fabrikat och exakt färg
  • Polaris svart sekundär 155-222 tror jag
  • Polaris blå / svart rand sekundär 123-203
Min tanke är pro ride helixen tillsammans med någon av vikterna och kanske den gröna primärfjädern? Komplettera med en hårdare sekundär?

Är ute efter lite mer respons och mata även på låg/mid jämfört med original.
Skulle pro ride helixen bli en förbättring jämfört med den raka 42an som sitter där idag?
Vore skönt att inte behöva spendera på ett helt kit när jag har grejer hemma redan som kanske skulle funka.

Mvh
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Proride helix, svart fjäder och om det är en almond fjäder du har med 10-72 är en bra setup.

Har provat både svart/lila och svart/vit med proride helix i 850 men svart funkar bättre. Gav bara onödigt tomvarv med hårdare fjäder.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ok då ska jag prova lite få se, tomvarv är inget jag är intresserad av så jag kör på svart.
Sprang på en helix till i gömmorna igårkväll men hann inte med att kolla vinklarna på den, ska kolla på den också och se vad den har för vinklar, om den kanske skulle passa bättre.
Återkommer med vinklar på den.

Är det några andra vikter eller fjädrar som skulle passa bättre så får jag köpa det men det kändes onödigt att lägga 4-5k p åett helt kit så här på sensäsongen om jag kan använda merparten av det jag har redan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
10-72 vikterna funkar fint, men jag rekommenderar skarpt att shimsa in remspelet i primären, för nu är det typ 1mm fel.
Venom lime green primär 150-340 skulle nog funka fint beroende på vilket inslagsvarv du vill ha, med den fjädern blir det lite mitt emellan... borde hamna på ca 3800varv kanske?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Den andra helixen hade 56-40-36 så nästan samma, bara lite flackare mot slutet.
Hittade en silverfjäder också men den kanske får för högt sluttryck så det blir övervarv istället.
Kastar i 56-42-36 helixen, svart sekundär och provar almond och lime green som primär så får vi se vad resultatet blir. Hittade en svart/lila sekundär också men provar svart först tänker jag.

En snabb off-topic fråga, kör ni non-eth eller e10 eth läge på era 850? Har bara tillgång till 95 där jag bor.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag kör non-eth för jag tycker skotern går skit i eth läget. Men jag kör oftast 98 dock.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jag hade missat ett gult sträck på almond fjädern så den är egentligen almond/gul 150-290

290 i sluttryck känns som det kan bli för lågt så jag får prova lime green och hoppas den inte övervarvar med 340 i sluttryck jämfört mot 320 som satt original.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jag hade missat ett gult sträck på almond fjädern så den är egentligen almond/gul 150-290

290 i sluttryck känns som det kan bli för lågt så jag får prova lime green och hoppas den inte övervarvar med 340 i sluttryck jämfört mot 320 som satt original.
Problemet med 850n är att lasta den nog i början. Jag har inte haft tid att prova ut något bra. Kör just nu med en 19 och senaste mappen 165/310 74or slipade(spets) till 73.5g väger 74,7 std. 58-42-0.36 med svart/lila. Skjuter varv till 8500 från start på 5-700m höjd, börjar dala efter 70kmt typ till 8100 isch @110-115kmt.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Problemet med 850n är att lasta den nog i början. Jag har inte haft tid att prova ut något bra. Kör just nu med en 19 och senaste mappen 165/310 74or slipade(spets) till 73.5g väger 74,7 std. 58-42-0.36 med svart/lila. Skjuter varv till 8500 från start på 5-700m höjd, börjar dala efter 70kmt typ till 8100 isch @110-115kmt.
Jag har en helix till som jag inte vet grader på, det är ett Frank Huss kit till Axys pro rmk 800, den helixen verkar lasta på som tusan i starten, den lastar på så hårt att sambons pro rmk 800 ibland inte orkar för att den växlar så snabbt i sekundären, då får man ta omtag så den växlar tillbaka lite.
Den växlar så snabbt så man hör hur remmen sugs ner i sekundären, slirar till och nyper, låter inte jätte bra!

Kanske skulle hon och jag ha bytt Helix? Om du menar 850 skulle må bra av lite mer last i början?

Någon som vet graderna på den axys 800 Helix Frank använder?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag har en helix till som jag inte vet grader på, det är ett Frank Huss kit till Axys pro rmk 800, den helixen verkar lasta på som tusan i starten, den lastar på så hårt att sambons pro rmk 800 ibland inte orkar för att den växlar så snabbt i sekundären, då får man ta omtag så den växlar tillbaka lite.
Den växlar så snabbt så man hör hur remmen sugs ner i sekundären, slirar till och nyper, låter inte jätte bra!

Kanske skulle hon och jag ha bytt Helix? Om du menar 850 skulle må bra av lite mer last i början?

Någon som vet graderna på den axys 800 Helix Frank använder?
Du kan även prova en fjäder med ett steg högre starttryck
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Du kan även prova en fjäder med ett steg högre starttryck
Plockade ner hennes idag för att prova reda ut vad som sitter där, siffrorna har dom ristat sönder men jag har lyckats tyda några siffror tror jag. Xx-42-xx, kan även vara 5x-42-xx.
Problemet är att det sitter svart/gul fjäder i, alltså 180-260 och jag hittar inga med högre tryck än så...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Åfan, nä så länge inte fjädern kan tänkas vara utmattad så är det helt klart läge att tänka om isåfall :)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Åfan, nä så länge inte fjädern kan tänkas vara utmattad så är det helt klart läge att tänka om isåfall :)
Kastbyter sekundär med min imorgon tänkte jag, då får jag se hur hennes beter sig med en helix med kända grader och jag får se hur min beter sig med mer last i början.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Kastbyter sekundär med min imorgon tänkte jag, då får jag se hur hennes beter sig med en helix med kända grader och jag får se hur min beter sig med mer last i början.
Du kan linda ett papper som ett rör runt helixen, rita av den okända och en känd helix eller mäta vinkel på papperet om du vill få fram grader. Var noga med att få "röret" exakt :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Du kan linda ett papper som ett rör runt helixen, rita av den okända och en känd helix eller mäta vinkel på papperet om du vill få fram grader. Var noga med att få "röret" exakt :)
Har provat det där med lite varierande resultat, jäkligt svårt med progressiva helixar då det är svårt att veta vars man ska ta 0 gradersreferensen :) kanske finns något bra knep?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Har nu provat varit ute några gånger och åkt men jag blir inte klok på denna 850...
Slänger sig upp på 8300-8500 precis i start sen tvärdyker den direkt igen till ~7600-7800 lite beroende på underlaget, på led har jag växlingsvarv runt 7700-7800 medans på myr så kan det gå så lågt som 7600 när det är lite ojämnt och mattan möter gupp/fäste.

Några idéer på förbättringar? Hårdare sekundär? Hårdare primär? Flackare helix?

Setup just nu: 10-72 vikter, lime green 150-340 primär, 56-42-36 helix och svart 155-222 sekundär.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kika lite på vad som sitter i Khaosen från -21
60/44 Helix och röd/blå fjäder i sek.
10-72 och almond/Gold i primär.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har nu provat varit ute några gånger och åkt men jag blir inte klok på denna 850...
Slänger sig upp på 8300-8500 precis i start sen tvärdyker den direkt igen till ~7600-7800 lite beroende på underlaget, på led har jag växlingsvarv runt 7700-7800 medans på myr så kan det gå så lågt som 7600 när det är lite ojämnt och mattan möter gupp/fäste.

Några idéer på förbättringar? Hårdare sekundär? Hårdare primär? Flackare helix?

Setup just nu: 10-72 vikter, lime green 150-340 primär, 56-42-36 helix och svart 155-222 sekundär.
Sätt i en hårdare sekundärfjäder, det du beskriver är noll backshift.
Men har den gått långt så kan rullarna i primären vara slut och då växlar dom konstigt också. Över 150mil så bör man börja hålla ett öga på dom.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Sätt i en hårdare sekundärfjäder, det du beskriver är noll backshift.
Men har den gått långt så kan rullarna i primären vara slut och då växlar dom konstigt också. Över 150mil så bör man börja hålla ett öga på dom.
Maskinen passerade 80mil idag och allt såg fint ut i sekundären när jag bytte helix så jag provar en styvare fjäder vid nästa åktillfälle 👍
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Har nu provat varit ute några gånger och åkt men jag blir inte klok på denna 850...
Slänger sig upp på 8300-8500 precis i start sen tvärdyker den direkt igen till ~7600-7800 lite beroende på underlaget, på led har jag växlingsvarv runt 7700-7800 medans på myr så kan det gå så lågt som 7600 när det är lite ojämnt och mattan möter gupp/fäste.

Några idéer på förbättringar? Hårdare sekundär? Hårdare primär? Flackare helix?

Setup just nu: 10-72 vikter, lime green 150-340 primär, 56-42-36 helix och svart 155-222 sekundär.
Märkligt. Vad har du för årsmodell?

Har satt exakt samma setup i en -20 khaos förutom primärfjäder som är SLP 170/300 och den varvar 8300-8400 konstant med bra backshift också.

En -19 vi laborerat med tidigare orkade dock inte med 72g vikter. Dåliga viktbussningar kan stjäla mycket varv också.