Priser på skoterförsäkring?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Off topic, men Tobbe började:)
Hade en vattenskada i huset där skaderegleraren från TryggHansa utgick ifrån att man hade gjort skadan själv(!) och man fick bevisa att man inte gjort det.
Skumt och otrevligt bemötande som slutade OK.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Fick en offert från IF Skadeförsäkring (där jag har min hemförsäkring) på en Lynx Boondocker 3700 800 e-tec 2013, helförsäkring med lägsta självrisk (3tkr vagn). För den ville dom ha 5.400kr/år... Hade väntat mig det 3dubbla! Det är en årsförsäkring, men enligt lag så kan ingen tvinga en att betala för en trafikförsäkring om fordonet är avställt så den bör bli billigare under sommaren.

Innan jag slår till så ska jag bara köpa skotern! ;)

Edit: är 26 år, bor utanför Gbg
 
Reactions: Power82

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag ställer mig ganska frågan till varför man inte kan teckna endast en trafikförsäkring + vagnskade hos något försäkringsbolag.

Personligen har jag min maskin helförsäkrad men min hyresvärd tillåter egentligen inte att man förvarar bil/skoter i garage låsta och utan nycklar - då de ska kunna evakueras vid en ev. brand.

Skulle jag låta min maskin stå olåst i garaget och blir stulen så tillkommer ett självrisktillägg på 10% av värdet eller minst 5000kr utöver de 5000kr i självrisk. Oklart om jag ens skulle få något om även nyckeln skulle sitta kvar i tändningslåset.

Börjar det brinna i garaget och mina fordon står låsta får jag inte ut något från försäkringen även om de är brandförsäkrade.

Givetvis står mina fordon ändå både låsta (skotern även så fastkedjad) och utan nycklar då jag ser sannolikheten att en stöld äger rum som större än en brand.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det kan du göra..tex märkesförsäkring via Försäkringsproduktion i Sverige. Där går det inte att teckna trafik utan måste göras i ett annat bolag. Nu har jag visserligen sagt upp min försäkring därifrån då dom höjt premien så pass.

Jag ställer mig ganska frågan till varför man inte kan teckna endast en trafikförsäkring + vagnskade hos något försäkringsbolag.

Personligen har jag min maskin helförsäkrad men min hyresvärd tillåter egentligen inte att man förvarar bil/skoter i garage låsta och utan nycklar - då de ska kunna evakueras vid en ev. brand.

Skulle jag låta min maskin stå olåst i garaget och blir stulen så tillkommer ett självrisktillägg på 10% av värdet eller minst 5000kr utöver de 5000kr i självrisk. Oklart om jag ens skulle få något om även nyckeln skulle sitta kvar i tändningslåset.

Börjar det brinna i garaget och mina fordon står låsta får jag inte ut något från försäkringen även om de är brandförsäkrade.

Givetvis står mina fordon ändå både låsta (skotern även så fastkedjad) och utan nycklar då jag ser sannolikheten att en stöld äger rum som större än en brand.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Börjar det brinna i garaget och mina fordon står låsta får jag inte ut något från försäkringen även om de är brandförsäkrade.
ÖÖhhh va, spelar väl ingen roll om skotern är låst eller ej om garaget börjar brinna, då gäller ju brandförsäkringen, låst eller ej är väl orelevant om skotern brinner upp eller blir brandskadad !
Låset är ju knappast orsaken till eventuell brand !
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Menar dom att brandförsvaret inte kan rädda fordonen genom att köra ut dom så kanske man står utan ersättning.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har kollat upp lite för min nya maskin och billigast blir hos Svedea 3505kr/hel/hel, Dina 3929kr. Trygg Hansa är dyr under vintern men billig då den är avställd, 697kr/månad då man använder den men bara 134kr då den är avställd.
 

Banafjäl

Medlem
26 aug 2013
34
0
1
Örnsköldsvik.
Hej jag har mina skotrar försäkrade i TryggHansa den ena skotern en Freeride 146 2013 betalar jag 410:- / mån då den är påställd och totalt ca 400:- på dom resterande mån då den är avställd. Så om man kör Januari-April blir det 410x4=1640:- + 400=Totalt 2040:- / År
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hej jag har mina skotrar försäkrade i TryggHansa den ena skotern en Freeride 146 2013 betalar jag 410:- / mån då den är påställd och totalt ca 400:- på dom resterande mån då den är avställd. Så om man kör Januari-April blir det 410x4=1640:- + 400=Totalt 2040:- / År
Jävla bra pris asså ! synd man bor i Dalarna med alla fantasipriser !
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Pro RMK -2013

Länsförsäkringar
Helförsäkring/helår.
30+
Självrisk: 5000:-

5.800:-

Var det bästa jag kunde hitta.
Polarisförsäkringen man fick med första året skulle kosta över 6000:- och då var det inte någon trafikförsäkring med heller.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jo, tycker det med.
"Dina" skulle ha över 6000:-, sen var det ännu mer hos tex Swedbank eller Trygghansa etc.
Vilket bolag har du?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
:bigsmile:Yamaha BR250TF -89
Kostar drygt 600 spänn helår/helföräkring för en västerbottnisk 43-åring i egen villa :bigsmile:
Ja, min gammel Edge X 600, kostar något liknande i försäkring per år. ~750kr hos Swedbank (typ hälften av vad LF skulle ha).
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
polaris swb assault 800 2012. 4000kr/år på länsförsäkringar, 24år. har dock både gård,skog,bilar, barn, osv hos dom. 25% rabatt