Priser 2013 modeller

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Ja jag tycker också att det var rätt okej priser. Grymt sugen på att byta, men måste nog hålla mig ett år till.. haha! Kan ju inte byta till ny maskin varje år.. :D
Fick haveri i Jorm senast och fick hyra en 12ans RMK600 155, blev lite smygkär. Så jag måste nog byta! Väljer mellan en sån eller summit x..
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Fick haveri i Jorm senast och fick hyra en 12ans RMK600 155, blev lite smygkär. Så jag måste nog byta! Väljer mellan en sån eller summit x..
Jag väljer också mellan dom 2.. Kanske en 800 PRO-RMK 155. Men soppaförbrukningen är ju så förbannat hög på Polaris. Får inte min Freeride att dra mer än 4L/mil och då var det riktigt tungt före med 4dm blötsnö i Jorm.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag väljer också mellan dom 2.. Kanske en 800 PRO-RMK 155. Men soppaförbrukningen är ju så förbannat hög på Polaris. Får inte min Freeride att dra mer än 4L/mil.......
Känner inte alls igen mig. Kan inte se någon större skillnad i förbrukning på vare arctic, skidoo eller nya polarismotorn när vi varit ute. Alla ligger nog i samma intervall på ett ungefär. Skiljer inte många centiliter iaf.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag väljer också mellan dom 2.. Kanske en 800 PRO-RMK 155. Men soppaförbrukningen är ju så förbannat hög på Polaris. Får inte min Freeride att dra mer än 4L/mil och då var det riktigt tungt före med 4dm blötsnö i Jorm.
Känner däremot igen mig...
Freeriden ligger runt 4L/mil vid riktigt griskörning.
Polarisarna har legat på 50% mer, alltså 6L/mil.

On topic: Inga priser ute på Skidoo?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Känner däremot igen mig...
Freeriden ligger runt 4L/mil vid riktigt griskörning.
Polarisarna har legat på 50% mer, alltså 6L/mil.

On topic: Inga priser ute på Skidoo?
Samma här när min dragit 2L/mil så har polaris 800 dragit 3L/milen vid samma körning.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag väljer också mellan dom 2.. Kanske en 800 PRO-RMK 155. Men soppaförbrukningen är ju så förbannat hög på Polaris. Får inte min Freeride att dra mer än 4L/mil och då var det riktigt tungt före med 4dm blötsnö i Jorm.
Det var lite roligt första förmiddagen vi var ute och åkte. Det var lek och blandad körning. Visst att killen med freeriden hjälpte till att bära loss fastkörningar, men ändå. På mätaren stog 31km. Vi fick i följande RMK 600 144" -07 13liter, Ski-Doo XRS 800 -10 13liter, IQ600RR SE -08(kan vara 09, osäker) 20liter(!!!!!!!! måste gå dåligt trots att ägaren är lyrisk över gången), Ski-Doo Freeride 137" -12 5,7liter :)

Just nu för egen del så lutar det åt en Summit, mest tackvare att jag får bäst betalt för min maskin där..
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det var lite roligt första förmiddagen vi var ute och åkte. Det var lek och blandad körning. Visst att killen med freeriden hjälpte till att bära loss fastkörningar, men ändå. På mätaren stog 31km. Vi fick i följande RMK 600 144" -07 13liter, Ski-Doo XRS 800 -10 13liter, IQ600RR SE -08(kan vara 09, osäker) 20liter(!!!!!!!! måste gå dåligt trots att ägaren är lyrisk över gången), Ski-Doo Freeride 137" -12 5,7liter :)

Just nu för egen del så lutar det åt en Summit, mest tackvare att jag får bäst betalt för min maskin där..
Haha! Sådär har det sett ut för oss också. Polaris har dragit mer i snitt varje gång. Nu tycker jag inte det är farligt att dom drar.. Men problemet är ju att man måste hem och tanka. Det slipper man med etec.. Är så fruktansvärt nöjd med min Freeride. Men den är ju lite svårare att bryta ner, och man får jobba rätt bra när man ligger på skrå. Funderar på en smalare framvagn till nästa år, eller byta till Polaris. Kan tillägga att vi hade en nytro x-ride (orginal) med oss en sväng, nytron fick i 20L och min etec 15L och vi åkte led den dagen. Så att 4-takt är snoppasnålt är bara bullshit! Det var föresten jag som levererade styrhöjaren till dig.. ;)
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Haha! Sådär har det sett ut för oss också. Polaris har dragit mer i snitt varje gång. Nu tycker jag inte det är farligt att dom drar.. Men problemet är ju att man måste hem och tanka. Det slipper man med etec.. Är så fruktansvärt nöjd med min Freeride. Men den är ju lite svårare att bryta ner, och man får jobba rätt bra när man ligger på skrå. Funderar på en smalare framvagn till nästa år, eller byta till Polaris. Kan tillägga att vi hade en nytro x-ride (orginal) med oss en sväng, nytron fick i 20L och min etec 15L och vi åkte led den dagen. Så att 4-takt är snoppasnålt är bara bullshit! Det var föresten jag som levererade styrhöjaren till dig.. ;)
Ja, det är ju det som är kråksången, för man har alltid som roligast när nån piper och tjuter om att dom måste till macken. :) Jag åkte lite på freeriden och en direkt jämförelse mot rmkn jag fick hyra så gillade jag rmkn bättre. Men å andra sidan åkte jag kanske max 10 minuter på freeriden. Etec verkar vara en grymt snål maskin, och om man ser till effekten så verkar den vara ännu snålare. :) Jodå, jag hade koll på att det var du redan. Minns dig och brorsan din från irc-tiden lååångt långt bak i tid :D
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hade en magisk helg för ett par veckor sedan då jag var i Saxnäs och Tärnaby tillsammans med ett djäkla gäng norrmän och Bret Rasmussen.
Mer eller mindre alla fabrikat av lössnömaskiner var närvarande, och dessutom fanns det turbokonverterad versioner av både Pro Rmk och Pro Climb samt en Nytro MCX.

Vi körde dom dagarna från ca kl 0930-1630.
Körningen bestod av 99% lössnö/ravinkörning, sista procenten var transport till/från.
Under dom dagarna var det ingen som hade problem med att bränslet tog slut. Ingen.

Så:
För min del spelar det faktiskt ingen roll om skotern drar 3.9, 4.8 eller 6.0.
Det finns så det räcker för en hel dags körning, det räcker för mig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
929
113
Stora Blåsjön
Hade en magisk helg för ett par veckor sedan då jag var i Saxnäs och Tärnaby tillsammans med ett djäkla gäng norrmän och Bret Rasmussen.
Mer eller mindre alla fabrikat av lössnömaskiner var närvarande, och dessutom fanns det turbokonverterad versioner av både Pro Rmk och Pro Climb samt en Nytro MCX.

Vi körde dom dagarna från ca kl 0930-1630.
Körningen bestod av 99% lössnö/ravinkörning, sista procenten var transport till/från.
Under dom dagarna var det ingen som hade problem med att bränslet tog slut. Ingen.

Så:
För min del spelar det faktiskt ingen roll om skotern drar 3.9, 4.8 eller 6.0.
Det finns så det räcker för en hel dags körning, det räcker för mig.
Så sant!
Tänkte själv spara några kilon till nästa år och plocka bort den extra dunken + hållare. För jag har aldrig själv behövt använda den, ironisk nog så är det faktisk bara en etec 800 jag har hjälp till macken...
Har inte själv heller märk någon större skillnad på bränsleförbrukning mellan marknadens nya 800or. När dom används hårt så drar alla otroligt mycket soppa, men man brukar ändå klara sig mer eller mindre en hel dag, även fast förbrukningen kan uppgå till närmare 10liter/mil (etec 800) och 7-8L på dom övriga.

Men tillbaka till topic så verkar 2013 års priser rätt lika 2012 priser, inga större överraskningar...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men tillbaka till topic så verkar 2013 års priser rätt lika 2012 priser, inga större överraskningar...
Det som verka sticka ut för året är väl bara Lynx GLS 3300 som blir sinnessjukt dyr, motsvarande 170.000 kr kommer den att gå för i Finland.
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Måste säga att Polaris verkligen har bra priser på 600 2013, Dom sänkte rmk 600 155 med hela 8000kr till 2013! Även att du får en pro rmk 600 155 för 124 900kr. Helt nöjd över priserna måste jag säga. Dock tyckte jag att arctics f 800 var väldigt dyr.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Måste säga att Polaris verkligen har bra priser på 600 2013, Dom sänkte rmk 600 155 med hela 8000kr till 2013! Även att du får en pro rmk 600 155 för 124 900kr. Helt nöjd över priserna måste jag säga. Dock tyckte jag att arctics f 800 var väldigt dyr.

tråkigt för de som köpt -12orna..
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det var lite roligt första förmiddagen vi var ute och åkte. Det var lek och blandad körning. Visst att killen med freeriden hjälpte till att bära loss fastkörningar, men ändå. På mätaren stog 31km. Vi fick i följande RMK 600 144" -07 13liter, Ski-Doo XRS 800 -10 13liter, IQ600RR SE -08(kan vara 09, osäker) 20liter(!!!!!!!! måste gå dåligt trots att ägaren är lyrisk över gången), Ski-Doo Freeride 137" -12 5,7liter :)

Just nu för egen del så lutar det åt en Summit, mest tackvare att jag får bäst betalt för min maskin där..
Som vanligt hos RR ägarna, inte en kotte fattar att bestycka sina maskiner rätt, den RRSEn måste har gått fruktansvärt dåligt.

Min tog under 4 dagars körning med totalt 16mil på mätaren ganska exakt 60L bränsle, dvs ett snitt på 3,75.
Detta i väldigt blandat före. Allt från race på isen och leden till normal transportfart till stum gas i 20-30sekunder i den djupaste pudersnö branterna jag någonsin utsatt maskinen för.
Och då är min maskin ändå litelite för fett bestyckad nu när temperaturen går mot plus sträcket.

Sry för OT!..