Polisen slår till mot skrikburkeriet - YES!

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tummen pekar neråt för min del.
Stör mig inte det minsta på om folk kör med modifierat avgassystem på skotrar, bilar, båtar, crossar osv.
Men visst kan jag förstå om folk stör sig om man är och gasar inne bland bostadsområdena och liknande ställen, men då är det ju föraren dom borde göra en ombesiktning på för han/hon kan inte ha alla hästar i hagen.

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Men hur är det egentligen, jag har läst någonstans på forumet att polisen inte kan göra en godkänd decibelmätning "ute i fält". Så vad säger lagen, vad är det man döms för? Ser dom helt enkelt skillnad på en originalburk och en eftermarknadsprodukt? Eller gör dom själva bedömningen om vad som är för högt och inte?

Kan dom ens tvinga mig att lyfta på huven?

Vad gäller slutburkar och pipor känns det som att hur jag än uttrycker mig så blir det dubbelmoral :unsure:

Jag tycker ju att jag som har SLP avgassystem är helt okej. Samtidigt känns det lite töntigt med dom som har endast slutburk. Trots att dessa slutburkar är mycket tystare än dom som använder dubbelrör från t ex crankshop, vilket jag också anser helt okej....

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag var lite pucko men inget illa menat, det är svårt att bedöma och säga vad poliser gjort en hel dag utifrån ett möte. Alla bör få lämna i vart fall ett utandningsprov, oavsett ung eller gammal men det är klart. Jobbar jag som polis i ankeborg så pratar jag med björnbusarna först....
Dom hade kontroll intill parkeringen där allt folk som skulle hem från påsken stod och lastade och under den tiden det tog att lasta allt bråte i släpet/bilen(~1h) så stoppade dom bara yngre med deras maskiner.
Mina föräldrar och hela det gänget med jämnåriga passerade utan stopp och eftersom dom stod inom synhåll från kontrollen med bilen så såg dom vilken del av skoteråkarna som blev stoppade.

Jag skulle nog säga att berusade förare är övervägande på bredbandar och touringmaskinerna,det är inte ofta man läser om olyckor med berusade ynglingar jämfört med vuxna.

Vad dom nu var ute efter eller trodde sig hitta med att bara(mest?) kolla ungdomar vet jag inte,men i mina ögon är nykterhet viktigare att kolla än en slutburk.....
Jag ser hellre att alla får blåsa än att riskera att en,två,tre,fyra stycken påverkade klarar sig för att polisen ska jaga decibel......känns som om liv är bättre att rädda än jaga en hög ljudnivå...

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Nej så är det nog inte, och han skriver ju även varför; samma el större risk att vuxna kör onykter... Men bland de yngre har säkert har fler slutburkar, förutsätter dock att de även alkotestar de som stoppas...

Obs. detta baseras på min fördomsfulla och generaliserade uppfattning/observerande av kulturen hos skoterfolk, men så är det :rolleyes:
Nu menade jag inte att JAG tyckte att det var ok om polisen släpper förbi vuxna utan att polisen tycker det. Eller var det jag som missuppfattade ditt svar?

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sänk åldersgränsen till 16 år på systembolaget så skulle det inte säljas så mycke trimpipor, snorhyvlarna skulle få ett helt annat intresse,av en mer vuxen karaktär och därav lite tystare uti skog och mark.:whistle:

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Drar upp tråden igen, reagerade på en sak som stog i artikeln

"Maskinen måste då ha ett godkänt avgassystem monterat och innan dess får skotern inte köras."

Sen när får man körförbud när man åker på en föreläggande regbesiktning? Tror inte det är nån motorhistoriker som står bakom skrivandet iaf..