polaris ves olja

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
är den värd pengarna? nästan 500 kr för knappt fem liter????
kör iaf på den då jag har garanti kvar på maskinen men sen vetfan om man gör det. någon som vet om den är så bra så den är värd pengarna
 

Mr Polaris

Medlem
2 aug 2007
22
0
1
Sundsvall
Märkesoljorna är sällan värd pengarna och handlarna kan aldrig kräva att garantin inte gäller om man kör på motsvarande kvalitet av annat märke.
Det är fullkomligt nonsens och skulle inte hålla vid en rättslig process.

Oftast är märkesoljorna endast en olja med logga från polaris eller rotax etc i övrigt är det en helt vanlig standardolja.

Som jag brukar säga det står knappast "Polaris oil" på borrhålet i marken ;-)

Titta på oljans klassningen och att den uppfyller minst samma rekommendationer sedan är det bara att köra.
Rekommenderar dock helsyntet eftersom den skall fungera vid kyliga dagar också samt om den passar för inblandning eller separat smörjning.


Några klassningar att hålla ögonen på är API-TC samt JASO-FC


Lycka till.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
^ låter rätt.

Däremot så har jag själv alltid kört på Polaris originalolja till alla mina Polarisar. Delsyntet till de jag förut hade som inte hade VES, och deras helsyntet/VES-olja till den jag nu har. Tycker det fungerat bra. Har inte haft några problem med mina motorer heller. Varit lite för feg för att prova på andra (så länge det fungerar bra så blundar jag och betalar). Därmed inte sagt att andra, och i vissa fall billigare, helsyntetoljor är sämre - säkert kan de vara lika bra. Men jag har fallit för grupptrycket och reklamen, och inte heller satt mig in så bra i dom andra oljorna och deras kvaliteter.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
är den värd pengarna? nästan 500 kr för knappt fem liter????
kör iaf på den då jag har garanti kvar på maskinen men sen vetfan om man gör det. någon som vet om den är så bra så den är värd pengarna
Vilken 2-takts helsyntetolja som helst du får tag på på mackar etc här i landet duger nog mer än väl.
Men själv kör jag på Polaris VES-oljan för att den luktar godast av alla oljor =)
Sen kör jag så pass lite så en dunk brukar räcka en säsong, då tycker jag att jag har råd med att den kostar 516 spänn per Gallon (3.75L) eller vad det var då man köpte sist.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vilken 2-takts helsyntetolja som helst du får tag på på mackar etc här i landet duger nog mer än väl.
Men själv kör jag på Polaris VES-oljan för att den luktar godast av alla oljor =)
Sen kör jag så pass lite så en dunk brukar räcka en säsong, då tycker jag att jag har råd med att den kostar 516 spänn per Gallon (3.75L) eller vad det var då man köpte sist.

Haha precis, va hos en polare senast för ca en halvtimme sen då han vill inspektera ny skotern. Efter att vi stått vid skotern en stund säger han spontant: "-Vafan, din skoter luktar ju godis" :p
Köpte på Motorhuset förövrig för drygt 400:-, dock fortfarande förhållandevis dyrt men.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Den luktar såpass gott att man kan köpa en flaska och slå i en dec varje gång man fyller på 'vanlig' olja :)

Synd bara att den inte går att få tag på här i kiruna...
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
lukten på ves oljan är ju mindre god att lukta på.
sunda förnuftet säger ju som tidigare talar sagt att det är en och samma olja bara en massa dekler mm och dyrare, men dum som man är så tror man ju på det de säger fast man igentligen vet att det är svammel, nu när garanti på maskinen går ut så lär man ju byta, mobils olja den måste ju duga?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
lukten på ves oljan är ju mindre god att lukta på.
sunda förnuftet säger ju som tidigare talar sagt att det är en och samma olja bara en massa dekler mm och dyrare, men dum som man är så tror man ju på det de säger fast man igentligen vet att det är svammel, nu när garanti på maskinen går ut så lär man ju byta, mobils olja den måste ju duga?
Hehe ja tur att inte alla tycker lika kanske, men jag föredrar Ves-oljelukten framför vanliga 2-takts stanken i kläderna =)
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
en liten glädjande nyhet är ju att de har sjunkit i pris idag kostar en gallon 375kr är ju på rätt väg
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Polaris har ju VES-oljan för nyare skotrar med VES och sen har dom den "vanliga" oljan för äldre polarisar. Vad skiljer dessa oljor??

Har kört på Castrol 2-takt olja i mina tidigare polaris utan VES. Tycker det är lagomt pris på den och luktar inte skit. Funkar den att köra på i X2an med VES nu??
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Polaris har ju VES-oljan för nyare skotrar med VES och sen har dom den "vanliga" oljan för äldre polarisar. Vad skiljer dessa oljor??
VES-oljan är helsyntet. Den billigare varianten är delsyntet
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Vi kan börja så här:
Surfade runt och hittade detta på Shell (och även en del andra sidor)

"I Europa är det däremot förbjudet enligt konkurrenslagen att binda kunden till en specifik produkt för exempelvis garantiskäl, utan en produkt med korrekt prestandanivå skall kunna användas."

Men för att slippa eventuellt tjafs är det alltid bäst att använda tillverkarens rekommendationer, iaf. under garanti tiden. Och sen är det ju så att tillverkarna beställer oljan med specifika tillsatser optimerade för deras motorer.

Sen hittade jag ett ganska grafiskt test med olika syntet oljor, visserligen en sajt för ultralätta plan, men dom kör ju ofta Rotax motorer med RAVE, och variabla avgasportar och olja var ju grundfrågan i den här tråden.
Lägg märke till att alla oljor är API-TC klassade. Så de bevisar ju bara Livets Grundlag: "Man får det man betalar för" :)
http://www.ultralightnews.com/features/oiltest.htm

Sen hitta jag även en liten artikel om att välja 2-takts olja
http://www.ultralightnews.com/features/oiltest.htm
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Kom på en grej till.
Om Polaris VES olja är hel- eller delsyntetisk spelar ju egentligen ingen roll. Polaris har nog gjort en hel del tester och kommit fram till att just den kombinationen av tillsatser i deras olja är bäst för deras VES motorer.

Sen är det som Mr Polaris säger, att man ska kolla på klassningen. API-TC, JASO-FC eller europeiska ISO-L-EGD (Samma på alla: ju högre sista bokstav, desto bättre är den)
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
någon som vet vad vesen oljan ligger i för pengar? sist jag köpte en dunk låg den på just under 400kr.

personligen vet jag inte om den är bättre än andra oljor av samma klassning, men då jag rengorde svgasportarna så var de ytterst lite "smutts" räckte att torka av dem så var de lika rena och fina som nya, så vet inte om man ska prova en annan olja tex mobil, kör ju så pass mycket att det finns pengar att spara på oljan. någon annan som kör på tex mobil
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
mobils helsyntet 2t olja med klassning API TC; JASO FC; ISO E-GC,E.GD; TISI någon som kör den i era maskiner med avgastportar ellr någon som vet om man kan köra på den utan bekymmer?
lite dyrt med polirs ves olja då jag snart är inne på tredje dunken för denna säsong.