Polaris switchback dragon eller annat

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Ska skaffa en ny maskin och har fått upp ögonen för Polaris switchback 600 -08. Är det en bra skoter om man kör mestadels led (80/20)?
Hur är körställningen på dom, vill ha så "modern" körställning som möjligt.
Dämparna?
Håller motorn bra eller är det många som rasar i förtid?
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Motorn är driftsäker. Tror det är en kanon skoter om du kör mycke på led men även vill ha framkomlighet utanför leden. Körställningen tycker jag är bra på dessa skotrar men alla är vi olika, du borde få prova en ;)
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Det låter kanon det! Vart ligger bränsleförbrukningen på en sån (inte för att det är jätte viktigt) vid ledåka?

Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Hur går den på led? Jag antar att den går bättre utanför än en kort?;)

Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Motorn är bra, chassiet i princip värdelöst. Den kopplade 345-boggin som kom -08 går inte få att bete sig som folk och dämparna både bak och fram är riktigt dåliga. Bättre då köpa en kort -07a som har fina fox clicker runt om och en boggi som funkar någorlunda.
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Dom måste väll ha bytt boogi av någon anledning? Den borde gå bättre på led med kopplad, eller?

Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jag håller inte alls med JAAG.
Jag har en 600 -08 och jag kan piska led i god hastighet utan några problem, polare som har Lynx 600 RE -08 o liknande har tyckt att switchbacken är mycket skönare och mer balanserad.

Mitt råd, provkör och köp om du tycker att den känns bra :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag hade själv en -08 Switchback Dragon 700 -08 som jag köpte ny. Det är den enda skotern jag bytt bort efter endast ett år......
Framdämparna på Dragon är ett skämt. Tamejf_n helt hopplösa att få någon ordning på. För att få upp fronten så pass att den slutade dra buken i backen hela tiden så var man tvungen höja gastrycket till max i bägge kamrarna. OCH när äntligen fronten kom upp lite så låser boggin ihop i kopplingen så den blir fruktansvärt hårdkopplad. Möjligen att saxen går flytta efter i skenorna så det blir lite bättre men då är det till att chansa och borra. Nästa kapitel är boggidämparna. Det är Ryde dämpare med skiljekolv i PLAST. Har en polare som jobbade som polarismeck på den tiden och dom fick in dessa dämpare på löpande band då gasen rundat kolven och farit in i oljan.
Jag är helt allvarlig med att -07 600 kort är en mycket bättre maskin, hitta rätt modell med Foxdämpare bara och förläng den om du ska ha en lång maskin. -08 Switchbacken fungerar ändå knappt bättre än en kort mannan maskin i lössnön.
Och ska du köra lössnö är -07 SB MYCKET bättre då det i princip är en RMK 144. Den finns också i en variant med bra dämpare om man letar lite.
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Självklart är en okopplad boggie bättre i djupsnö än en kopplad, men nu är det så att trådstartaren kör 80% led 20% djupsnö, en kopplad är mycket bättre på led än en okopplad.
Huruvida dina dämpare var värdelösa vet jag inget om, mina dämpare duger gott till att piska led i hög fart, och häromkring har vi långt ifrån bra leder.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hade en -08 dragon swb en gång i tiden och den var väl ingen höjdare på nå direkt.

Motorn gick bra från 4k/v och uppåt jämt men ofta bludder/gick på en burk när man skulle köra igen efter maskinen stått en stund,detta försvann då det byttes från cfi4 till cfi2 -09.
Gick hyfsat snålt på bränsle men oljan var en katastrof,kommer inte ihåg exakt men säkert en 5-6% vid vanlig körning.
Gick faktiskt helt okej att mata led efter renovering av framdämparna.
Gick bra att köra utanför spåret om det var någorlunda hårt och man inte sjönk ner så långt,men rent puder eller köra ospårat i backar var bara glömma!

Kör man bara led så ok men vill man utanför spåret och fortfarande vara nöjd över sitt köp ska man nog köpa något annat.
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Låter som switchbacken 08-09 var en katastrofmodell från polaris. Vilken är den bästa skotern man kan få för runt 50-60tkr som inte gått allt för mycket?
Med ca 80/20 ledåka och lite lättare lössnöåka.


Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Låter som switchbacken 08-09 var en katastrofmodell från polaris. Vilken är den bästa skotern man kan få för runt 50-60tkr som inte gått allt för mycket?
Med ca 80/20 ledåka och lite lättare lössnöåka.


Skickat från min LT26i med Tapatalk 4
Korta Polaris om du nu är inne på det märket.
Iq 600 Cfi hade jag och var mycket nöjd med!
Gick som spjut med lite variatortrix.