Polaris rmk 700, värt att köpa?

Sajm0n

Ny medlem
7 jan 2021
4
0
1
33
Skellefteå
Hej.
Ska och kolla på en polaris 700 rmk dragon 155", - 07a, och undrar lite då jag aldrig ägt en skoter om det är något att ha? Jag är inte någon van skoterförare men tycker de är otroligt kul att köra! Jag tänker att jag mestadels kommer köra på led men även lite utanför led, då jag inte kommer ha skotern i fjällen så är de ju inte riktigt så mycket lösnö att köra runt i.
Sen undrar jag om den lätt blir överhettad då man kör på led?
Sen är det någon nackdel med en längre skoter om man inte är så van skoterförare?
Eller något annat som kan va bra att veta om denna skoter för en ny skoterförare! :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Motormässigt och variatormässigt är de en kanobra maskin och de säger jag inte om många maskiner! Både 600an och 700an håller bra och går enormt bra effektmässigt. 800or ska man passa sig för från första tvåcylindriga 800an till 2013 då de hade dåliga ramlager på variatorsidan samt några år dålig vevaxel dessutom .Dragon och Switchback funkar stenbra på led och kyler tillräckligt bra. Senast förra helgen fick jag se hur bra en 146" dragon kyler vs en pro rmk 800 år 13 "som har erkänt dålig kylning.Den gick ca 20 25c kallare än min 155 pro rmk 13.155". Den låg på 58c som mest vid krypåkning på rel hårt spår "utan isrivare! Ang 155" så är ingen nackdel snarare fördel för den är kursstabil och kör inte fast i första taget. De enda är väl att den inte är lika vig runt träd och om man vill vända utför branta backar. En sak jag reagerade på första gången jag körde en Polaris 155" (även andra märken) va att den flöt högt i snön och va tippig. Lutar de lilla minsta så far den dit om man inte är blixtsnabb att parera/balansera med kroppen. Men de är väldigt ber på hur snön bär. Då jag körde den 155" bar inte skidorna ett skit de kändes som jag balanserade enbart på bandet, typ som gamla skotern Larven. Men när man väl kört några timmar i djup snö så lär man sig hur den far såattsäga. Från början jobbar man på tok för hårt på maskinen ,man parerar onödiga saker och missar nödvändiga balanskonster.På led är en lånng maskin lite sämre än en kort, den styr inte lika bra så de blir lite som att sikta och skjuta. In i kurva med broms och styrning sikta in dig och dra på. Men de är med lössnöinställd boggidämpning! Du kan medvetet släppa spänningen på fram boggidämpare och spänna bak så skidorna får mer tryck, då styr den som en kortbandare.
 

Sajm0n

Ny medlem
7 jan 2021
4
0
1
33
Skellefteå
Motormässigt och variatormässigt är de en kanobra maskin och de säger jag inte om många maskiner! Både 600an och 700an håller bra och går enormt bra effektmässigt. 800or ska man passa sig för från första tvåcylindriga 800an till 2013 då de hade dåliga ramlager på variatorsidan samt några år dålig vevaxel dessutom .Dragon och Switchback funkar stenbra på led och kyler tillräckligt bra. Senast förra helgen fick jag se hur bra en 146" dragon kyler vs en pro rmk 800 år 13 "som har erkänt dålig kylning.Den gick ca 20 25c kallare än min 155 pro rmk 13.155". Den låg på 58c som mest vid krypåkning på rel hårt spår "utan isrivare! Ang 155" så är ingen nackdel snarare fördel för den är kursstabil och kör inte fast i första taget. De enda är väl att den inte är lika vig runt träd och om man vill vända utför branta backar. En sak jag reagerade på första gången jag körde en Polaris 155" (även andra märken) va att den flöt högt i snön och va tippig. Lutar de lilla minsta så far den dit om man inte är blixtsnabb att parera/balansera med kroppen. Men de är väldigt ber på hur snön bär. Då jag körde den 155" bar inte skidorna ett skit de kändes som jag balanserade enbart på bandet, typ som gamla skotern Larven. Men när man väl kört några timmar i djup snö så lär man sig hur den far såattsäga. Från början jobbar man på tok för hårt på maskinen ,man parerar onödiga saker och missar nödvändiga balanskonster.På led är en lånng maskin lite sämre än en kort, den styr inte lika bra så de blir lite som att sikta och skjuta. In i kurva med broms och styrning sikta in dig och dra på. Men de är med lössnöinställd boggidämpning! Du kan medvetet släppa spänningen på fram boggidämpare och spänna bak så skidorna får mer tryck, då styr den som en kortbandare.
Stort tack för allt information, vart betydligt klokare kring skotern! Om jag förstod de rätt så var de lite svårare att köra längre skoter, men är de kännbart att det är jobbigare? Nämligen min pappa vill också kunna köra skotern lite, men han kör inte så snabbt och enbart på led isåfall, tänker kommer det märkas mycket för honom tror du att den är jobbig att styra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oh nej de är inge svårare att köra en 155" vs en kortbandare , enda skillnaden är att man inte kan gasa lika mycket genom kurvor som med en kortbandare för då vill den rakt fram. Men de är om man kör som en dåre , då kan man måsta bromsa och styra in i kurvorna och rikta in de och dra på igen. Så kör man även en kortbamndare men m,an måstre överdriv den tekniken lite på en långbandare. Kör man som vanligt så märker man ingen skillnad mot en kort förutom bättre komfort i gupp. Den är inte mer tungstyrd än en kortbandare heller. Man kan ställa in fjädringsförspänning både fram och i boggin så man får den styrning man vill på led och i djupsnö..
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Hade hellre köpt en från 1998 om jag var ute efter en RMK 700, men då är ju jag också gammeldags av mig 😆
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag hade en RMK 700 utan krängningshämmare och med originaldämpare. Det var, intressant, på led. Eller överlag om man inte var med på när det lutade så tycker då jag den var bäg.

Se till att det sitter andra dämpare än original luftpumpar. Och gärna att krängningshämmaren är kvar om det ska gå på led.
Alternativt om den är utan hämmare måste den har dämpare som klarar uppgiften.