Polaris pro rmk går het.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Min pro rmk 2015 med extramonterad Assault kylare vid drivhjulen går bara hetare o hetare ju mer jag kör. Idag låg den på 95-100c när alla andra låg på 63-70c. De har kommit smygande under ca 25 mil och i dag fick jag ge upp. Jag provade först koka termostaten och den börjar smygöppna vid 53-55c och segar sig upp till full öppning vid 95-100c. Jag tog även lös termostaten från andra pro rmk maskinen och kokade bägge samtidigt och de öppnade lika vid samma temp. Jag provkörde utan termostat också och den går exakt lika het .Jag gissar på vattenpumpen nu om inte de är extremt svårt att få ur luft ur dem? Jag har hissat upp den i fram och kört med luftskruv och kylarlock öppen i flera minuter så jag tror luften är ute. Eller kräver dem någon speciell luftning?
Om nu pumpen lagt av vad är de vanligaste felet, pumpdrevet eller impellern?
De ser nästan ut som de går byta impeller med motor kvar i chassit eller? Om pumpdrevet är väck måste motorn ur antar jag?
Finns de hållbarare impeller till dem eller är de org som gäller?
Eller brukar pumpaxelns drev ge vika?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De går få lös vattenpumpslocket på plats men de va trångt och svårt med två skruvar. Men underligt nog va impellern som ny. Och jag kunde inte känna något fel på dreven heller. Termostaten är ok.
Jag funderar även på om någon lyckats få in rester av packningar eller liknade i kylsystemet. Men de underliga är att kylarna blir het lika snabbt som förut och tempen sjunker lika snabbt som förut om man slänger snö på tunnelkylarna!?
Jag funderar även på oringar som kan va väck i toppen som i sin tur ger luftfickor .Men om den trycker ut cylindertryck så borde de blir så högt tryck i systemet så kylarlocket skulle släppa ut kylarvatten men den pissar inget och de försvinner inte vatten heller.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
När maskin visar 90-95 grader, hur varm är tunnelkylarna?
Dom ska ju vara riktigt heta om cirkulationen är dom den ska.
Är dom svala är ju nåt fel...

Byggde om en pro förut och satte dit främre kylaren.
Vet att jag var brydd då, för det var som orkan i exp.kärlet då den var kall.
När termostaten är stängd så är det ändå helt öppet flöde genom främre kylaren.

Tänkte om det är nåt fel så du inte har cirkulation genom tunneltaket.
Och att allt vatten bara går genom främre kylaren.

Som sagt. Kolla hur varm tunneln blir.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
När maskin visar 90-95 grader, hur varm är tunnelkylarna?
Dom ska ju vara riktigt heta om cirkulationen är dom den ska.
Är dom svala är ju nåt fel...

Byggde om en pro förut och satte dit främre kylaren.
Vet att jag var brydd då, för det var som orkan i exp.kärlet då den var kall.
När termostaten är stängd så är det ändå helt öppet flöde genom främre kylaren.

Tänkte om det är nåt fel så du inte har cirkulation genom tunneltaket.
Och att allt vatten bara går genom främre kylaren.

Som sagt. Kolla hur varm tunneln blir.
Ja kylarna i tunneln blir stekheta men jag har faktiskt glömt att känna på främre kylaren vid drivhjulen. Bra att du skriver att de är orkan i kärlet för de är det verkligen, de ser ut som de kokar även när man nyss startat. Jag trodde de tydde på läckage i topplockets oringar. Men som sagt kylarlocket löser inte ut så de upplevs som normalt tryck i systemet när man öppnar locket under gång. Jag läste på usa forum att de kan va svårt att få ur luften helt i systemet så jag ska göra ett nytt luftningsförsök , jag ska F hissa upp den 90 grader med traktorn :).
Men om jag har flax så va de något föremål i vatteningången till pumphuset, för när jag stack in ett finger in mot motor så kändes det som jag tryckte in något föremål. Tyvärr så tryckte jag iså fall in det men de kan ha varit inbillning också :rolleyes: Jag försökte blås ur systemet med tryckluft men de kom såklart inte ut något föremål.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vill minnas att man behövde byta expansionskärl på dessa maskiner när man satt i den främre "extra"kylaren då man behövde en till slang för cirkulationen.
Är det bytt kärl på din Boost?
Tror nog Polarisguden Asker kan flika in om jag har fel =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Man behöver inte byta expansionskärl, räcker med att borra upp ett hål till den färdiga nippel som finns.
Termostat bör man byta men har man fel så ska den inte gå för varmt utan snarare tvärt om, eller att det tar onödigt lång tid att varmköra.

Dessa maskiner är inte svåra att lufta, räcker bara med att vicka maskinen till balanspunkt på skidan åt vänster, så man får ett uppåtlutning på tunneln. Sen har man luftningen på toppen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Man behöver inte byta expansionskärl, räcker med att borra upp ett hål till den färdiga nippel som finns.
Termostat bör man byta men har man fel så ska den inte gå för varmt utan snarare tvärt om, eller att det tar onödigt lång tid att varmköra.

Dessa maskiner är inte svåra att lufta, räcker bara med att vicka maskinen till balanspunkt på skidan åt vänster, så man får ett uppåtlutning på tunneln. Sen har man luftningen på toppen.
Då måste jag kolla om de bara satt dit slangen utan att borra hål i slangnippeln. Men den kylde normalt för ca 5 mil sedan den gick 10c kallare än andra pron vi som inte har frontkylare.Termostaten är inte bytt för de är exakt samma typ som andra pron och jag har kokat dem samtidigt. Är de någ fördel mer flöde genom en Assault termostat eller är de tvärtom sämre flöde? Öppnar Assault termostaten senare?
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
nån som testat en kylarvätskepåfyllare?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
STORT TACK TILL UNDI OCH ASKER 👍👍👍👍👍
Snubbarna som monterat fronkylaren hade mycket riktigt missat att borra hål i den blinda slanganslutningen. Och det innebar förmodligen att de va luft i den kylaren som bubblade upp då o då, för den luften lär man aldrig fått ur någonsin.
De här va så långsökt att jag fått skruva i 6 år utan att hitta felet om jag inte fått hjälp ,,åter igen tack :)
Ang kylvätskepåfyllare har jag inte provat det.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
nån som testat en kylarvätskepåfyllare?

Vi använder liknande på bilar typ dagligen, funkar kanon! 👌
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
ok fint!
vad händer om kylsystemet är fyllt till ca 80% och man kopplar på, sugs även vätskan ut?
Det funkar bäst om det är tomt, det blir sånt söl annars och kan vara svårt att få tillräckligt vakuum. Slangarna kommer sugas ihop, så det som finns i dom bör få plats i exp-kärlet för att inte det ska blåsa ut..