Polaris pro rmk 16-17

ssoderholm

Medlem
17 aug 2018
9
1
3
26
Bollstabruk
Tjena!
Har idag en pro rmk 14 som jag är jättenöjd med, men tankarna går ju alltid om att byta upp sig och tycker ändå att 16-17 pro rmk ligger i en rätt bra kurs nu, men då till min fundering, bör man avstå från en 16 och gå på en 17? Tänkte om det finns några "större" fel på 16 som kanske åtgärdades året efter? Är ju inge kul att få skruva efter första turen tänker jag, kom gärna med lite råd till en potatisåkare😁
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det blev nån liten, (vet knappt vad) ändring på motorn till 18. Det sitter en annan pipa iallafall.
Chassimässigt vet jag inte om nån skillnad.
Har ägt en -16 och har nu en -18.
Märker då inte nån speciell skillnad.

-16 funkade fint för mig.
Hade ett enda fel på den som jag minns.
Sekundäraxeln gick av strax innanför lagringen.
Tror det är väldigt ovanligt, och inte nåt att jaga upp sig för.
Polaris tog det även på goodwill.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det blev nån liten, (vet knappt vad) ändring på motorn till 18. Det sitter en annan pipa iallafall.
Chassimässigt vet jag inte om nån skillnad.
Har ägt en -16 och har nu en -18.
Märker då inte nån speciell skillnad.

-16 funkade fint för mig.
Hade ett enda fel på den som jag minns.
Sekundäraxeln gick av strax innanför lagringen.
Tror det är väldigt ovanligt, och inte nåt att jaga upp sig för.
Polaris tog det även på goodwill.
Den enda skillnaden på pipan är att tempsensorn har större gänga på 18 och framåt. De flesta eftermarknadspipor som är tillverkade efter 18 har båda gängorna i pipan.
Sen sitter det en annan termostat på 18 och framåt som öppnar tidigare.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Elsystem med kontakter förbättrades väl lite år för år? Eller gick det från undermåligt till halvdåligt bara?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Elsystem med kontakter förbättrades väl lite år för år? Eller gick det från undermåligt till halvdåligt bara?
Det är nog på proride du tänker då för där uppdaterades det varje år fram till 2014. 16-19 800 är oförändrad vad jag vet. I och med 850 så gjordes det ett rejält ryck med elsystemet.
 
Reactions: bubblan

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja ok. Så kontakterna som har en tendens att brinna upp på 2016 finns kvar 2018?

Då som du säger blandade jag kanske ihop med pro ride.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Fan nu bli man ju orolig ,vilka kontakter brinner upp på äldre Pro ride 13-15 :eek:
Det jag tänker på är Axys, kontakten från statorn tror jag det är. Verkar vara ett standardfel.