P
powq
Köpte den här maskinen i somras, kommer inte att köpa skotrar på sommaren nån fler gång... Har inte hunnit köra nästan nåt alls.
Maskinen är en IQR -05:a med 440 block (med oljepump), omfräst och 700 VES cylindrar. Toppen är tillverkad av förra ägaren, högt komp, CR9E tändstift. Crankshop dubbelrör med 27 mm stinger.
Elsystemet verkar komma från en pro xr 440?
Problemet är att den går som en påse skit.
Lördan förra helgen drog vi upp till kronogård och då gick den i princip bara på en burk, fick den att gå en kortare fullgasrepa, sen släppa på gasen, bludder, bludder och sen dog ett stift helt. Bara åka hem, dit med nya stift på söndan, gick otroligt fint när vi fått upp tempen i piporna, riktigt rappt gassvar och fint motorljud. Vi hade då också mätt upp tändspolen, tändhattarna och tändkablarna vilket var i sin ordning. Aldrig gått så smutt tidigare så då var man glad
Men hemma var snön lite frånvarande så lyckliga och glada så packade vi undan skotern och siktade på den här helgen.
Btw, Förgasarna är Mikuni TMX (tror dom heter så) och då den gick bra så såg bestyckningen ut såhär: 410 huvud, 145 lågfart, nålen på andra hacket uppifrån. Ca 10 minus och ca 50 meter över havet.
Nu drog vi upp till Kåbdalis för att testa skotern igen. Började med samma bestyckning som vi hade nere i Älvsbyn då skotern gick finfint. Skiljer 350 höjdmeter och det var 5 grader kallare idag. Gick skit skit och skit. Nån gång tände det till och bar iväg, men mest bara "4-taktande" och gå på en burk. Provade bestycka både uppåt och neråt, höja nålen, sänka nålen. I princip INGEN skillnad. For och gled runt på en liten tjärn och provade och provade och ibland, helt utan anledning får skotern för sig att "tända till" och gå som ett skott, men alldrig två fullgasrepor i rad.
Det är ingen respons i motorn och i slutet av den här dagen gick det inte få maskinen över 6500 varv (med mattan i luften).
Har mätt lite på TPS:en för att kolla om den är paj, men den verkar ok, någon som har koll på hur den kalibreras? Antar att det är ett visst ohm vid stängt och ett visst ohm vid WOT som gäller?
Imorgon kommer jag att riva upp buntband och försöka se om det är nån kabel som har gnuggats av och ligger och "förstör". Sen ska jag försöka följa elschema för att reda ut om det är nån fatal felkoppling som kan ligga och bråka. För felet verkar som nån typ av glappkontakt, ibland går den, men ett litet gupp eller skak och sen bara crap.
Imorgon blir det även komptest och om jag vi inte hittar nåt som verkar fel, så blir det väl riva av toppen. Men då den väl går, går den såpass bra att det kan knappt vara maskinellt fel.
Jag är VÄLDIGT tacksam för alla goda råd. Helst a.s.a.p för imorgon kanske jag tänder på skiten och backar över den med något större fordon.
Maskinen är en IQR -05:a med 440 block (med oljepump), omfräst och 700 VES cylindrar. Toppen är tillverkad av förra ägaren, högt komp, CR9E tändstift. Crankshop dubbelrör med 27 mm stinger.
Elsystemet verkar komma från en pro xr 440?
Problemet är att den går som en påse skit.
Lördan förra helgen drog vi upp till kronogård och då gick den i princip bara på en burk, fick den att gå en kortare fullgasrepa, sen släppa på gasen, bludder, bludder och sen dog ett stift helt. Bara åka hem, dit med nya stift på söndan, gick otroligt fint när vi fått upp tempen i piporna, riktigt rappt gassvar och fint motorljud. Vi hade då också mätt upp tändspolen, tändhattarna och tändkablarna vilket var i sin ordning. Aldrig gått så smutt tidigare så då var man glad
Btw, Förgasarna är Mikuni TMX (tror dom heter så) och då den gick bra så såg bestyckningen ut såhär: 410 huvud, 145 lågfart, nålen på andra hacket uppifrån. Ca 10 minus och ca 50 meter över havet.
Nu drog vi upp till Kåbdalis för att testa skotern igen. Började med samma bestyckning som vi hade nere i Älvsbyn då skotern gick finfint. Skiljer 350 höjdmeter och det var 5 grader kallare idag. Gick skit skit och skit. Nån gång tände det till och bar iväg, men mest bara "4-taktande" och gå på en burk. Provade bestycka både uppåt och neråt, höja nålen, sänka nålen. I princip INGEN skillnad. For och gled runt på en liten tjärn och provade och provade och ibland, helt utan anledning får skotern för sig att "tända till" och gå som ett skott, men alldrig två fullgasrepor i rad.
Det är ingen respons i motorn och i slutet av den här dagen gick det inte få maskinen över 6500 varv (med mattan i luften).
Har mätt lite på TPS:en för att kolla om den är paj, men den verkar ok, någon som har koll på hur den kalibreras? Antar att det är ett visst ohm vid stängt och ett visst ohm vid WOT som gäller?
Imorgon kommer jag att riva upp buntband och försöka se om det är nån kabel som har gnuggats av och ligger och "förstör". Sen ska jag försöka följa elschema för att reda ut om det är nån fatal felkoppling som kan ligga och bråka. För felet verkar som nån typ av glappkontakt, ibland går den, men ett litet gupp eller skak och sen bara crap.
Imorgon blir det även komptest och om jag vi inte hittar nåt som verkar fel, så blir det väl riva av toppen. Men då den väl går, går den såpass bra att det kan knappt vara maskinellt fel.
Jag är VÄLDIGT tacksam för alla goda råd. Helst a.s.a.p för imorgon kanske jag tänder på skiten och backar över den med något större fordon.