Jag blev övertalad av polarna att inte ge upp än. Så skotern ska inte säljas riktigt än...
En sak har jag då lärt mig i veckan. Förra ägaren visste inte vad han sålde konstigt nog. Serienummret på cylindrarna är samma som 600 RR. Alltså bör det innebära att jag har en 600 och inte en 660 baserad på 700 "bigblock" cylindrar? För RR:en är väl "smallblock"?
Skotern har fått lite nya delar i slutet av veckan. Jag fick tag på en del grejer och har nu bytt pipa/slutburk, CDI + motorelhärvan, satt dit orginal luftburk med struten.
CDI:n kommer från en 03:as pro x 600. den har prem/reg alternativ. på denna cdi finns ingen knacksensor.
Pipan kommer från en 600ho som vi svetsade om igår. Slutburken från en 600 RR.
Efter lite sånt här :frusty: så blev det inte toppbyte utan istället lämnade jag in de lösa förbränningsrummen till en duktig kille som tog upp tändstiftsgängorna till vanliga B-stift, M14x1,25 tror jag det är.
Så hur går den då? Tja, den går bra oftare nu, men samma fenomen är kvar.
Den går lurvigt, "hård" gång på tomgång och ojämt, svårt att få upp i varv, som att den missar på tändningen då och då, för att helt plötsligt gå hur fint som helst en stund. Man drar en repa och släpper av på gasen och så börjar den gå lurvigt igen. Körde runt lite och så började den gå på ett stift. Men då den stått i ett par minuter startade den igen och gick fint på båda.
Alltså, jag har samma fel fortfarande MEN den går bra mycket oftare nu.
Bestyckningen är 410/35 nålen på mitten, skruvarna är utskruvade 1,5 varv.
Vi var lite småless igår och det var -20 så vi kollade aldrig stiften utan packade ihop och körde hem.
Bjuder på lite bilder från de senaste dagarnas skruvning, ber om ursäkt för kvallan... ni vet mobiltelefoner...
Passade på att förbättra luftflödet lite

Ögonen togs upp för att förbättra flödet till "struten". Ska fixa en till nån styrning av luften under huven, så att det blir avskärmat bättre också. Var tvungen att ta upp hålet längst till vänster för att få plats med pipan så jag passade på att ta upp alla hål, har gjort klart de meshklädda luftintagen som ska dit, ska monteras i eftermiddag.
Pipan togs av på två ställen i "kröken" och vreds om sen svetsades ihop igen.
Behövde inte något extra material, bara vrida och rikta lite här för att få passning mot 600 RR burken. Nu hör det till saken att jag inte har nåt orginalfäste under slutburken, utan vi tillverkade en plåt för att ställa burken. Vi kunde då justera positionen på den en aning för att få detta att stämma bättre.
Pipan klar.
Ljuddämparen på plats.