Polaris edge 800 x 03

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hej
Jag har ett problem med denna skoter. När man är ute och kör och stannar till så fastnar tomgången på 4000rpm varje gång. Chockar man den snabbt går den direkt ner på normal tomgång. Kan det vara tpsen som spökar? Vilka värden ska tpsen ligga på?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
min gissning är att den drar tjuvluft nånstans.
tror inte att dutta med choken skulle hjälpa mot en felinställd tps
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Men om den drar tjuvluft, borde inte tomgången vara hög hela tiden då?
Nej den den kan dra tjuvluft trots att tomg går ner långsamt till normal nivå. Gör läcktest med startgasmetoden mot insugsgummin och bakom variatorn mot packboxen.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Gissar att du har mikuni tm gasare (flatside) och dom brukar ligga kvar på mellan 3-4 tusen varv ganska lång stund. Går ner om man duttar till snabbt på gasen eller choken.

Men kolla tjuvluft också, kan ju faktiskt vara det också
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Har kollat nu med startgas runt insugsgummina och vevaxeltätningen. Det blev dock ingen skillnad på tomgången. Duttar man snabbt på gasen eller choken så som polarisindy400 skriver, går varven ner till normala 1500rpm. Finns det någon inställning på förgasaren som man kan justera för att ändra på detta?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har för mig att det beror på lite snål bestyckning på lågfarten. Även rotax med just dessa gasare gör lika och bestyckar man upp lågfarten tror jag det brukar försvinna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Skruva ut bränsleskruvarna så kan de försvinna. De är sitter trångt till på höger sida en för varje fugge. Man skruvar dem med fingrarna de är en skruv med stålpinne på tvären så man får bra grepp och lätt att räkna varv. Gänga ut dem för mer soppa och de är mer soppa den ska ha. Skruva ut dem mer o mer ,gränsen går när du känner att de håller på lossna. Om du inte får till det med bränsleskruvarna innan de lossnar så gå upp 10% i lågfartsmunstycken.
Du kan låsa fast dessa skruvar extra om de blir långt utskruvade ,,naja fast dem med ståltråd .
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Hade samma problem på en Rave 800 för 10år sedan och bestyckade då upp lågfarten vilket löste problemet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Värt att tänka på att detta kan också beronpå slitna trottlar, så har den gått en bit så kan det vara det också. Det brukar slamra lite från förgasarna om det är slitet.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hitta inget missljud i förgasarna, luftburken satt inte på en av förgasarna, ringen som ska sluta tätt mellan förgasaren och luftburken hade åkt in i luftburken. Om detta är boven det vet jag inte. Jag fortsatte att riva för att kolla upp bestyckningen. Bestyckningen var 135/450,
skotern har original pipa + slutburk. Vilken bestyckning bör det vara?
Kör i Sollefteå
Vågar inte röra tomgångskruvarna då den har en perfekt tomgång.

 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
På min 600, var det samma problem att tomgången hängde sig kvar på 4000 rpm.
Efter att Boost här på forumet installerade vingar i förgasarna, så försvann det problemet.


Men du kanske har även skit i det lilla lilla munstycket som skruvas ut med en platt mejsel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Jag har nu rengjort förgasarna och det löste problemet :) tonyjgetb vad menas med att installera vingar i förgasarna?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Om du hittar ett inlägg av mig från förra hösten, så funderade jag också bad det var.
Men du får en snabbare gasrespons och Boost 3 här på forumet, fixade det åt mig :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag har nu rengjort förgasarna och det löste problemet :) tonyjgetb vad menas med att installera vingar i förgasarna?
Här har du en länk där de beskriver fördelarna att sätta en vinge i förgasarens hals som delar av borret på hälften. Tanken är högre gashastighet sålänge man håller sig under halv gas. Jag fräser in spår i förgarnarna och limmar fast en 1mm epoxyplatta de stjäl minst aria vs att sätta in en vinge med ett rör som köpeskitten har. De funkar såpass bra att jag alltid sätter in de på alla förgasarmotorer jag har.

http://www.cyclebuy.com/shopping/powernow/index.htm#Info
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Här har du en länk där de beskriver fördelarna att sätta en vinge i förgasarens hals som delar av borret på hälften. Tanken är högre gashastighet sålänge man håller sig under halv gas. Jag fräser in spår i förgarnarna och limmar fast en 1mm epoxyplatta de stjäl minst aria vs att sätta in en vinge med ett rör som köpeskitten har. De funkar såpass bra att jag alltid sätter in de på alla förgasarmotorer jag har.

http://www.cyclebuy.com/shopping/powernow/index.htm#Info
Jaha där ser man, känns som overkill för mig att göra detta ingrepp på förgasarna.
Det finns många ingrepp som man kan göra på förgasarna. Jag hade en polaris ultra med ufo brickor i förgasarna den var väldigt rapp på gasen.