polaris 900

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
fan grabbar sluta gnäll om soppa ni låter som ett gäng sossar!
Den dan jag börjar bry mig om min skoter drar 2 eller 3 liter milen då vet jag att de är dags att sälja skotern för då har man inte råd att åka!
Alla har inte lyxen att tänka så. Finns ingen anledning till att vara spydig... :nono:

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Har hunnit med ca 45 mil på min maskin nu. Har lyckats släcka 3 par stift under dom milen...Han surar ner 1 stift varje gång, det närmast variatorerna. Nån som har några bra idér om varför han gör så?

Och har läst att man kan skruva bort krängningshämmaren för att få skotern lite mer lättstyrd. Är det en stor "operation" att skruva bort den?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
fan grabbar sluta gnäll om soppa ni låter som ett gäng sossar!
Den dan jag börjar bry mig om min skoter drar 2 eller 3 liter milen då vet jag att de är dags att sälja skotern för då har man inte råd att åka!

Hade jag haft 100liters tank så hade skotern gärna fått dra 5l/mil. handlar inte så mycket om kostnaden som sträckan man tar sig på en tank.

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Har hunnit med ca 45 mil på min maskin nu. Har lyckats släcka 3 par stift under dom milen...Han surar ner 1 stift varje gång, det närmast variatorerna. Nån som har några bra idér om varför han gör så?

Och har läst att man kan skruva bort krängningshämmaren för att få skotern lite mer lättstyrd. Är det en stor "operation" att skruva bort den?
ja ta bort krängningshämmaren är en "liten" oparation kan man säga, du måste isär med hela skotern och ur med motorn för att få ut den.
Dom flesta som inte vill ha kvar den kapar den med rondell hel enkelt...men operationen för att ev. få i en ny om du inte gillar att åka utan är ju fortfarande lika stor :cry:

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
ja ta bort krängningshämmaren är en "liten" oparation kan man säga, du måste isär med hela skotern och ur med motorn för att få ut den.
Dom flesta som inte vill ha kvar den kapar den med rondell hel enkelt...men operationen för att ev. få i en ny om du inte gillar att åka utan är ju fortfarande lika stor :cry:
Det var det jag misstänkte...såg trångt ut att få bort den. Då får jag fundera hur jag ska göra.

För övrigt hade jag lite "problem" med att den gick varm på hårda leder. Men köpte isrivare och då försvann det problemet :)

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Det var det jag misstänkte...såg trångt ut att få bort den. Då får jag fundera hur jag ska göra.

För övrigt hade jag lite "problem" med att den gick varm på hårda leder. Men köpte isrivare och då försvann det problemet :)
okej, jag har också lite problem med att tempen vill på att dra iväg på led. har du sånadär som är monterade på buken eller på boggieskenorna?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
isrivare ett måste på mountian och ledkörning..

byt till ngk stift men be åf kolla så du har senaste programvaran

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Ok, kör på NGK, men ska kolla upp programvaran.

En annan sak, hastighetsmätaren har börjat fladdra upp o ner. Kan visa 150 när man står still. Någon idé vad det beror på?

Felixx

Ny medlem
28 mar 2009
4
0
1
Fel på givaren. Samma sak på min. Lånade polarens givare och då funkade det! Ska kolla upp den så det inte bara är ett simpelt kabelbrott innan jag köper en ny. Har svårt att fatta hur den kan ha gått sönder, då det bara är en magnetgivare..

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
En liten update på detta: Jag fick tipset av en polare att bara vicka bak krängaren, medans han körde 900a så hade han sin så och sa att det funkade prima...så sagt och gjort, upp med fronten i luften, lossa dom undre a-armarna och ut ramlar krängaren. Sen är det bara att sätta ihop allt och borra hål i buken så man kan dra fast den med kattstrypare där.
Jag har inte hunnit vara ut och prova den än men jag tror att det kommer funka fint(gjorde ju det för han så varför skulle det inte funka för mig :eyebrows:)

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
En liten update på detta: Jag fick tipset av en polare att bara vicka bak krängaren, medans han körde 900a så hade han sin så och sa att det funkade prima...så sagt och gjort, upp med fronten i luften, lossa dom undre a-armarna och ut ramlar krängaren. Sen är det bara att sätta ihop allt och borra hål i buken så man kan dra fast den med kattstrypare där.
Jag har inte hunnit vara ut och prova den än men jag tror att det kommer funka fint(gjorde ju det för han så varför skulle det inte funka för mig :eyebrows:)
Det låter ju bra! Återkom gärna med lite info hur det vart. Har märkt en "tråkig" sak med att hastighetsmätaren fladdrar...när snön kom hade skotern gått 385 mil. Nu har den gått 750 mil :eek: nog för det har blivit några mil men inga 365 mil...dotterns skoter har gått 120 mil sen snön kom och vi har åkt nästan lika mycket. Räknar han milen efter hastigheten?

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Det verkar funka bara fint, den blir lite speciell att köra kan man säga ^^ väääääldigt tippig.
Aa jag har märkt det där jag med, inte lika extremt som på din men milen tickar iväg fortare än vad man kör dom :s

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Det verkar funka bara fint, den blir lite speciell att köra kan man säga ^^ väääääldigt tippig.
Aa jag har märkt det där jag med, inte lika extremt som på din men milen tickar iväg fortare än vad man kör dom :s
Ok. Men då kan man ju i alla fall prova. Funkar det inte så är det är det ju bara att montera tillbaks. Tycker han är väldigt "bockig" just nu. Känns ju inge bra att milen sprungit iväg...hur förklarar men det vid en eventuell försäljning...ser att timmarna står på ca 125 timmar, kanske timmarna stämmer bättre?

Mr.3

Medlem
28 jan 2010
28
0
1
Gävle
Jag har en 900 Fusion -05 och har också problem med hastighetsmätaren. Får väl se till att kolla upp den ja med då då det verkar dra mil på hastigheten, har inte lagt så mycket vikt vid att den inte fungerar tidigare.
Bror min har en Lynx 800 Mountain -03 och den drar mindre soppa än vad min gör även om jag inte tycker att min drar så mkt, speciellt inte med tanke på vad man hör att andras drar och som den går! :)
Lynxen kör ifrån men den har å andra sidan betydligt längre kammar än min orginalmatta och både skotern och jag väger mer än bror/brors.

Tycker att den går förvånandsvärt bra i lössnö även om den har sina begränsningar och då har jag även spårat åt en Ski-doo 550f och hon som körde den vart också lite överaskad.
Jag har samma Rem som då jag köpte den och han som hade den innan bytte till den här lite hårdare remmen nästan direkt så orginalremmen sitter som extrarem nu.
Jag har precis gått över 100h med den och har haft den sedan ca 45h. Så andra servicen på mig nu.

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Har köpt SLP pipa + slutburk till min nu i sommar. Någon som vet hur man ska fästa slutburken ordentligt? Finns ju inget färdigt "fäste" för dom nedre fjädrarna, är det bara att skruva/nita fast fästen på lämpligt ställe?