Polaris 900 motor från 2005?

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Hej vad har ni att säga om polaris 900 motor från 2005 har nämligen hört mycket negativa saker om dessa motorer:confused:
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Jag har inga inga problem med min 900, är väldigt nöjd med effekten den levererar och snacket om vibrationerna är ganska överdrivna enligt min mening om motorkuddarna är utbytta.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har haft en och hade aldrig några problem med vibrationer eller annat. Tyckte den gick riktigt bra, lite "rå" gång på den..upplevdes stark men inte lika rapp som tex 800R motorn jag kör med nu.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Det jag läst om 05an är att den kan knäcka vevaxeln rätt vad det är. 06 fick bättre vevaxel och bättre placerade spridare ev fler spridare om jag minns rätt. 06an har jag inte läst något illa om ,verkar vara stensäker och lite rappare.

Jag skulle nog avstå en 05a pga rykterna men om jag blev tvungen att ha en 05a skulle jag köra 1% olja i tanken också. Varför Polaris och andra märken flyttar spridare hit o dit beror på stor del att oljan tar lättaste vägen så vevaxel kan bli näst intill utan olja. 1% olja i tanken kan rädda veven och andra skrymslen som får för lite olja.

Jag skulle åka 1% olja i tanken på alla insprutare för den delen.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
men en e-tec's soppa får ju aldrig vara i närheten av veven... Avgasportarna däremot får väl extra kladd om man har i soppan, samt att den får olja i insprutarna vilket åf sagt ska vara tok (frågade i samband med inkörning).