Polaris 850 2022 ryker och går fett..

Mereffekt

Ny medlem
15 jan 2024
4
0
1
47
Norrbotten
Hej på er!
Nyligen köpt en SWB -22:a och den ryker något hemskt på tomgången och verkar gå fett. Gick ett stift innan jag knappt hunnit köra något.
Bytt nu till BPR8 (från 9) på rek från handlare. Kollat och har senaste mappningen. Handlaren sa att maskinerna är så här..
Man kan/ska/rekommenderas inte att låta dem bli varm på tomgång utan att man ska smyga iväg direkt.

Det känns även som att den går fett när man håller låga varv och smyger på led. Fulla spett går den fint (dålig referens på Polaris men upplevs bra).

Försökt läsa på olika forum och det verkar som att vissa maskiner har dessa problem och andra inte.

Någon som har/haft dessa problem och hittat och kanske åtgärdat detta?

Funderat på en Maptun eller Torquelink om det kan hjälpa. Känns galet att Polaris släpper maskiner som inte ska gå att köra lite på tomgång..

Tacksam för all återkoppling!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har den gått ur inkörningsprogrammet? De kan sitta kvar 100 mil om man kör på för låga varv för (taget ur minnet) så ska den gå på över 5000-5500 varv i 6-7 timmar innan de släpper.
De låter nämligen exakt som de går i inkörningsprogram för så dåligt ska de inte gå undantag om en spridare inte stänger fullt ut. Kolla om ena stiftet är blötare än de andra och troligen mer sotigt efter att du kört några km i de sura området. Fundera även på om den enbart släck stift på ena cylindern.
De är vanligt fel på alla märken, kör 0,5% olja i bränslet så håller spridarna bättre och kolven spolas inte med ren soppa heller så bara vinvin.
 
Reactions: Mereffekt

Mereffekt

Ny medlem
15 jan 2024
4
0
1
47
Norrbotten
Har den gått ur inkörningsprogrammet? De kan sitta kvar 100 mil om man kör på för låga varv för (taget ur minnet) så ska den gå på över 5000-5500 varv i 6-7 timmar innan de släpper.
De låter nämligen exakt som de går i inkörningsprogram för så dåligt ska de inte gå undantag om en spridare inte stänger fullt ut. Kolla om ena stiftet är blötare än de andra och troligen mer sotigt efter att du kört några km i de sura området. Fundera även på om den enbart släck stift på ena cylindern.
De är vanligt fel på alla märken, kör 0,5% olja i bränslet så håller spridarna bättre och kolven spolas inte med ren soppa heller så bara vinvin.
Hej Boost!
Tack 🙏 för bra återkoppling!
Har svårt att tänka mig att det är inkörningsprogrammet fortfarande. Hade gått 70 mil och drygt 50h när jag köpte den. Kört drygt 20 mil själv.
Hade in maskinen till en ÅF, de kollade att det var senaste mjukvaran. Jag frågade om att kolla spridarna men det kunde de inte..

Bara tagit ett stift på vänster cylinder. Då lät jag den stå på tomgång samt hade installerat en nödlina och startat och stannat några gånger.
Kör nu 98, startar och kör direkt. Ryker ordentligt men inte tagit nå stift med 8:eek:rna än.

Bra idé med oljan. Ska prova det och plåga lite mer för å blåsa ur den.
Återkopplar 😃
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har skotern gått 1,4mil per timme, hur är det ens möjligt =) den skotern kan inte ha varvat mer än 5-6k i hela sitt liv =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok bra den tar bara vänster stift och då lutar de absolut mot den spridaren halvhänger sig i öppet läge.
Kolla stiften men kör inte hårt typ full gas innan kör i de register där den surar som mest helst flera km till en mil och kolla hur stiften ser ut, ta gärna kort på dem och visa här.
Om den nu ser ut att gå fetare på vänster cylle så köper du nya eller beg spridare på skroten white powder som ex.Ny är svindyr och onödigt att kosta på. Jag är osäker på om 850 har olika färgkoder på spridarna som äldre 800an har? På 800an så finns de tre olika spridare och ecu är mappad mot just de spridarna ex gul röd blå färgmarkering på endera kablarna till ecu eller och på ecu kan de va färgklickar. Du får nog svar ang färgmarkering snart av typ Asker men annars kan jag ta reda på om de gäller 850 också.
Man köper bägge spridarna ink kablar på skroten för spridarna är limmade i kontakterna så de är svårt att bryta lös. Man bör tvätta igenom beg spridare weller lämna in dem på tvätt samt flödestest,.
 
Reactions: Mereffekt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har skotern gått 1,4mil per timme, hur är det ens möjligt =) den skotern kan inte ha varvat mer än 5-6k i hela sitt liv =)
Ts har haft en medelfart av 12-14kmt och de är tom låg fart för en lössnömaskin. Vårat gäng brukar ligga runt 5-15kmt i medelfart men då kör vi boondocking. Iom att de är en switchback så blir man förvånad över så låg fart och om man kör så sakta på led blir de inte många timmar över 5500v. Jag skulle inte bli förvånad om den ligger kvar i inkörningsmapp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du får nog svar ang färgmarkering snart av typ Asker men annars kan jag ta reda på om de gäller 850 också.
Man köper bägge spridarna ink kablar på skroten för spridarna är limmade i kontakterna så de är svårt att bryta lös. Man bör tvätta igenom beg spridare weller lämna in dem på tvätt samt flödestest,.
De har samma färgmarkeringar som tidigare. Finns gul, röd och blå, Men gul är absolut vanligast.
 
Reactions: Mereffekt

Mereffekt

Ny medlem
15 jan 2024
4
0
1
47
Norrbotten
Har skotern gått 1,4mil per timme, hur är det ens möjligt =) den skotern kan inte ha varvat mer än 5-6k i hela sitt liv =)
Haha giltig kommentar. Var tvungen att gå och kolla nu så jag mindes lite fel, var nog knappt 40h. Nu står den på 44,5h och 93 mil. Men din kommentar är fortfarande giltig, måste ju ha halvsotat igen då det inte blir mer än ca 18km/h..
 

Mereffekt

Ny medlem
15 jan 2024
4
0
1
47
Norrbotten
Ok bra den tar bara vänster stift och då lutar de absolut mot den spridaren halvhänger sig i öppet läge.
Kolla stiften men kör inte hårt typ full gas innan kör i de register där den surar som mest helst flera km till en mil och kolla hur stiften ser ut, ta gärna kort på dem och visa här.
Om den nu ser ut att gå fetare på vänster cylle så köper du nya eller beg spridare på skroten white powder som ex.Ny är svindyr och onödigt att kosta på. Jag är osäker på om 850 har olika färgkoder på spridarna som äldre 800an har? På 800an så finns de tre olika spridare och ecu är mappad mot just de spridarna ex gul röd blå färgmarkering på endera kablarna till ecu eller och på ecu kan de va färgklickar. Du får nog svar ang färgmarkering snart av typ Asker men annars kan jag ta reda på om de gäller 850 också.
Man köper bägge spridarna ink kablar på skroten för spridarna är limmade i kontakterna så de är svårt att bryta lös. Man bör tvätta igenom beg spridare weller lämna in dem på tvätt samt flödestest,.
Tack 🤩 igen!
Ska prova med lite olja och köra.
Funkar inte det så blir det garanti. Vad annars är den till för 😊