Polaris 800 Assault -09, värd att köpa begagnad idag?

extra-small

Medlem
28 feb 2019
10
0
1
33
Umeå
Hej vänner!

Har tänkt ge mig in i Skotervärlden. Tänkte spendera mellan 30-40k på en skoter.
Det jag hittat är ett par olika Polaris 800 Assault -09 som ligger rätt i prisklass, lagom lång matta som både ska funkar ok till led och lite lössnö.

Har läst mycket bra om denna skoter bortsett från motorn. Att det har varit mycket problem med den.
Vad har ni för åsikter kring denna idag, om man köper en 09:a som gått 600-700 mil. Kommer den hålla om det är rätt omhändertagen
eller hur står är risken att man kommer behöva skruva mer än man kör?

Tacksam för svar!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Rätt dåligt chassi med en tickande bomb till motor. Köp en 600 om du vill köra istället för att tjorva. Alt en nyare 800
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Tack för svar:)
Vad skulle du rekommendera som skoter i samma prisklass med liknande egenskaper?
Jag skulle pruta på en arctic cat m800 2012-2014 istället. Finns på Blocket från typ 45 tusen och upp. Skottsäker motor. Och bra skoter i övrigt
 

Hellsledder

Medlem
4 apr 2013
18
2
3
Jag vill kontra, köpte en ny -09as Assault och hade den i två år utan minsta bekymmer! Jo, förresten, fick byta en voltregulator på garantin, men det var de enda. Två till kompisar hade oxå -09or i ca 2 säsonger som oxå fungerade utan problem.
Vet att det fanns dom som hade bekymmer med motorerna, men långt ifrån alla!
Mattlängden på 146" tycker jag passar bra för svenska förhållanden, men Comp mattan som sitter orginal klagar en del på för ren lössnökörning, dock ett fantastiskt bett i den när snön satt ihop lite, och den är otroligt hållbar!
Balansen i skotern brukar oxå passa för dom som inte kört så mkt tidigare...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tack för svar:)
Vad skulle du rekommendera som skoter i samma prisklass med liknande egenskaper?
I den prisklassen skulle jag undvika 800 motorer. Arctic är lite undantaget. Där går allt utom motorn sönder... skidoo/lynx 800 fram till 2011 är inte heller kända för sin driftsäkerhet.

Titta på en rmk 600 eller summit 600 från 08 och framåt.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Motorn är man väl lite orolig över hela tiden, min har gått 650 mil men har stålfodrade cylindrar och smidda wössner kolvar i min så lite av problemen med cylinder och kolv-kjolar som går sönder har jag väl lyckats få bort.
Har kört 160 mil med den nu och under min ägo så har jag fått byta voltregulator, en rem(nu i helgen, den som gick sönder satt när jag köpte skotern så hade gått åtminstone 160 mil) och ett par kolvar då jag var lite för ivrig med gasen innan den hann bli varm 🤦‍♂️

Nu kör jag ju en 163" Dragon RMK och den är väldigt "jobbig" att köra med om man jämför med t.ex. en Axys, man får ta i ganska mycket mer för att få den på skrå och vrida runt träd, men det går och skulle vilja påstå att det är en bra maskin att lära sig köra med.
 

extra-small

Medlem
28 feb 2019
10
0
1
33
Umeå
Tack för alla svar samtliga:)

Har fått ett erbjudande av en bekant på följande:

Ski-Doo Summit 600etec -12
Gått ca 1000mil
Han ville ha 44 000:-
Han säger att han inte gjort något kolvbytet eller service sen han köpte den.
Någon kam på mattan är halv men i övrigt fräsch!


Vad säger ni alla kunniga?:)
Pruta till 40 000:- jämnt och slå till?
Övriga åsikter?
 

extra-small

Medlem
28 feb 2019
10
0
1
33
Umeå
I den prisklassen skulle jag undvika 800 motorer. Arctic är lite undantaget. Där går allt utom motorn sönder... skidoo/lynx 800 fram till 2011 är inte heller kända för sin driftsäkerhet.

Titta på en rmk 600 eller summit 600 från 08 och framåt.
Vad tror du om ovanstående inlägg jag skrev :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är säkert dyrt lämna in för ett kolvbyte. Aldrig gjort det och kommer aldrig göra det. Gör det själv!

Är ingen raketforskning... läs på och var noggrann. Fota mkt och sortera allt du tar lös i burkar. Ta hjälp av någon vid vissa moment. Typ mäta in kolvringsgap, montera/demontera knaster, få in kolvarna i cylindrarna. Gör du all sugig skruvning själv så lär det inte vara svårt övertyga nån hjälpa till litegrann här och där.

Driftsäker motor som dessutom håller värdet bra!

Tar lite soppa och olja. chassit uppgraderades 2014 och t-motion (vissa gillar och vissa hatar det) gör skotern mer lätt-tippad (flickable) men då pratar vi heöt andra pengar.

Ingen dålig maskin, har gått långt men stämmer milen så är det inget extremt med 1000 mil.
 

extra-small

Medlem
28 feb 2019
10
0
1
33
Umeå
Är säkert dyrt lämna in för ett kolvbyte. Aldrig gjort det och kommer aldrig göra det. Gör det själv!

Är ingen raketforskning... läs på och var noggrann. Fota mkt och sortera allt du tar lös i burkar. Ta hjälp av någon vid vissa moment. Typ mäta in kolvringsgap, montera/demontera knaster, få in kolvarna i cylindrarna. Gör du all sugig skruvning själv så lär det inte vara svårt övertyga nån hjälpa till litegrann här och där.

Driftsäker motor som dessutom håller värdet bra!

Tar lite soppa och olja. chassit uppgraderades 2014 och t-motion (vissa gillar och vissa hatar det) gör skotern mer lätt-tippad (flickable) men då pratar vi heöt andra pengar.

Ingen dålig maskin, har gått långt men stämmer milen så är det inget extremt med 1000 mil.
Tack snälla du!:)
Vad tror du om priset, värt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag skulle inte alls köpa en maskin som gått 1000 mil för då är chassit dämpare och motor slut,,motorn är minst slut. 1000 mils maskiner köper man för under 15000k. Ska man lägg 40 papp kan man köpa en äldre maskin som gått mindre de är bättre affär.
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Kollade snabbt på Blocket och hittade bland annat en arctic cat crossfire 8 2011 som gått 495 mil för 38000:- lite rå motor men väldigt driftsäker, sista året på gamla chassiet så allt var bra genomarbetat. Mycket bättre köp än någon annan 800 av andra tillverkare i den årsmodellen och prisklassen, även bättre än arctics egna efterföljare som kom 2012.