Polaris 600rr misständningar.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hejsan, någon som haft problem med att skotern bluddrar till eller missar (Tändning)

På fulla spett funkar den men mellan 5000-7200 rpm kan den misstända/bluddra till ett par ggr.. Även på jämnt underlag, så det är inte fenomet med hårdlandningar det beror på.

Har nya stift på inkommande men dom får jag först på måndag, så då kan jag utesluta om det är felet.

Men skotern har gått 2500km och har originalstift, jag har ägt den från ny. Och alltid varmkört, haft i Ves gold olja etc.... förgasarsetup 420/35 luftskruv 1 och en kvarts varv ut och original paj. Nödstopp glappar ej, så det kan inte vara det som gör tändningsfenomenet heller. Men det låter som den missar, och emmelanåt låter det nästan som man skulle använda pipvärmarfunktion (Vilket den ej har)

Fråga 1: misständning. Hur är det om TPS spökar ??
Fråga 2: får jag ner förbrukning med 0,8 paj och bättre gång ? drar runt 30-35l/100km på lugn körning :S Eller vågar jag sätta 25 lågfart ? Kör på havsnivå!
Fråga 3: Har haft en 2 cm lång luftbubbla ca 8 cm från oljetanken ända sedan skotern var typ ny, någon annan som har det ? Olja passer den, för halva slangtjockleken är olja och sedan ligger som bubblan ovanpå oljan= Vandrar EJ.

Skotern gick som den skulle dom första 200km av denna sesong.
 
Last edited:

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Tycker det är dax för trådlyft, fråga 2 och 3 är jag intresserad av. Fråga 1 återkommer jag med på söndag när jag testat nya stift....
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Nu jävlar skall jag uppdatera när ingen pallar att svara..... Nya RN57YCC stift monterade, och tändhottarna är urtvättade med crc så allt var ok ! Körde 400meter och sedan började skotern misstända någon enstaga gång, för att sedan bli värre efter 3km körning till sjön. Svängde om och körde samma väg hemåt, men ca 500meter hemifrån så klippte den tändningen helt och jag lämnade hänga på styret ! Då såg jag till min förvånan att templampan lyste 1 sek, och sedan gick skotern resten av vägen hem ganska klanderfritt.. Så jag fick köra 100 km totalt med bluddrig skoter innan templampan lyste till 1 enda gång, men nu är det troligtvis bara att skruva in ny tempgivare i toppen och gasa tills de rasar.

MÅSTE ÄVEN GE ETT JÄTTETACK TILL 0st PERSONER SOM SVARAT I DENNA TRÅD. Vilken enorm kunskap det finns här..
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Kan vara tps kontakten som spökar, Idag när jag drog iväg ut å skulle köra så hade jag i rätt bestyckning för -10. Gick klockrent förra helgen, samma temp ute då å bestyckning. Idag gick den som ett r*vhål, bluddrade å misstände å gick allmänt skräp, kliade mig i huvvet när ja stanna å svor, "ja har ju fan rätt bestyckning i!!!!".. öppnade huven å kolla stiften, blöta. sträckte mig ner till gasarna å tryckte på tps kontakten, klick sa de! tillbaka med stiften å dra igång, Vipps så gick den precis som den skulle!! Kan vara så enkelt ibland :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Bra input Diggity ! Jag ryckte inte i så många kontakter p.g.a att jag såg templampan blinka till, men spökar det för andra så kan dom ju dra nytta av denna tråd :D
Skall ringa till en åf imorgon för det borde gå på garanti, skall även påpeka oljetanksläckaget..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Japp det är locket, ifjol var det ok men oljetanken har väl deformerat sig under sommaren.. Har en bit av en handelskasse (plastpåse) under locket nu som gör att det sluter tätt.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja åf tyckte att han måste ta en bild på oljetanken, och skicka det till polaris så dom får tar ett beslut.. Så vi kom fram till att vi skiter i det, och jag fixar det med en svarvad aluminumholk som jag har till den. Skall se om jag får den att passa och eventuellt bild åt er !

Måste fråga en till sak annars, templampan lyser väl konstant om termostatet hänger sig och den går varm. För min blinkade till en gång och retarderade varvtalet ! Och det indikerar ju på Temp givare.. Och priset på givaren 45 € i Finland och 14 Dollar eller vad det nu var i USA :S
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Behöver mer hjälp nu igen. Skotern är tillbaka från ÅF med ny tempgivare monterad, men den klipper tändningen fortfarande och hostar till ! Går perfekt på tomgång samt relativt bra om man plågar den, men 5500-7500 rpm e bedrövligt. Går även bra dom första 200metrana efter man pausat typ 3 minuter, sedan börjar den jvlas igen.. Har ej sett templampan tändas denna gång, testade även juxa med tps kontakten. Men den sitter i som den skall ! Jag blir så jvla less på detta :(
 

kekko87

Aktiv medlem
12 jan 2011
50
0
1
vasa
Jag har precis samma problem,, skickade nyss in en ny tråd,, börja fundera om det skulle kunna vara cdi-boxen??
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Men min går ändå att köra med. Den klipper endast tändningen en millisekund i gången, den är inte som att den bluddrar av förgasarproblem. Hade även i masinol i tanken idag ifall det skulle vara någon is eller skit i gasarn, men icke ! Det beter sig precis som en sladd skulle slå i ramen eller nödstoppet skulle glappa ! Återkom gärna om du hittar felet kekko, jag för min till Jakobstad på mondag på garantiarbete p.g.a detta !
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Om det inte är tempgivaren så skulle det väl kunna vara knacksensorn?
Jag köpte en ny 2008 RR precis då dom släpptes och upptäckte direkt att gängan på oljetanken och gängan i locket inte stämde överens och att det var därför den spydde olja över pipa, ljuddäpare och bromsskiva. Jag fick ny oljetank och allt som jag aldrig ens monterade för jag visste att det inte gjorde någon skillnad. Till slut har jag för mig att polaris gick ut med en serviceorder till återförsäljarna om att byta locket och jag fick ett nytt lock vilket resulterade i frid och fröjd.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja säkerligen kan det vara knacksensor eller något annat, skall iallfall försöka mig på att byta tändhottar imorgon. Det är ju ett billigt test att göra, angående oljebehållarkorken så nämde han inget om någon serviceorder..
 

kekko87

Aktiv medlem
12 jan 2011
50
0
1
vasa
Dadda!!! På min skoter var felet att dödlägesgivaren eller triggergivaren var lös,, den hade skruvat upp sig :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Liten update här då !

Angående min så är den inne på reparation vid ÅF igen, tändhottarna var ok och TPS givare var på 4.1 Volt (tror jag det var). 4,0 + - 0,1 får det diffa. Mäts med full gas, sist men inte minst. Montörn påstod att min drog tjuvluft på PTO sidan (vitare stift samt reagerade när han sprayade MYCKET stargas) Så vi får se hur utgången blir av detta nu då, blir väl ny update i slutet av veckan..

Konstiga är att den gått såhär ca 150-200 km och templampa har endast blinkat 1 gång i en sekund, och den gick likadant med ny temp givare. Ifjol hade jag även tjall med RPM mätare i slutet av sesongen, när jag drog på från 7000 så gick mätarn ner till 6500 fast jag hade typ 8000rpm :) Men i år har mätarn funkat klanderfritt hittils, så man litar ju inte 100% på Polaris El gubbar / Leverantörer..
 
Last edited:

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
Kanske bara är väldigt okunnig men jag måste ändå fråga vad är "tps-kontakten" för något? är ett återkommande uttryck men jag vet inte vad det är! har ett liknande problem. går otroligt dåligt på dom högre varvtalen. har gått otroligt bra men nu har den fått för sig något helt annat. är otroligt tacksam om vi kan få någon klarhet i det här! alla som har samma problem
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hmm ifall du har en, sitter den på din högra förgasare (Magnapull sidan) Men Billigaste och enklaste felsökningarna för ditt fenomen, är följande. Avgasventilernas renlighet (löper lätt i cylindrarna samt att membranen är hela) Det brukar i princip vara oljigt i huven ovanför dom om dom är kassa. Nya tändstift och tändhottar runt 400kr totalt samt en burk startspray för att testa om den tar tjuvluft vid insugsgummin.. Anti ice (masinolflaska) för att sätta en skvätt i tanken ifall du skulle ha isbildning i förgasare går också att testa.. Men nog off topic nu, nu skall fortsättning här gälla min misständade skoter :D