Polaris 600cfi går bara på en cylinder

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan maskinen gå i etanolläget om den surar sönder stift ovanligt lätt? Vart sitter kontakten för etanol/bensinmappen och hur vet man vilken mapp den går på nu? Och vist är de ok safe för motorn att köras på bensinmappen här i Sverige trots att vi har etanol i bensinen? Jag har för mig de avhandlats hundra ggr om de är safe och slutliga svaren har väl varit att de är safe?
 
Reactions: Melker123

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Etanol resistorn sitter ca 10-15cm efter ECU:n den har två lägen och det står text på den hur den ska vara för att få non-etanol eller etanolläge.
Då det är en 2012 så lär den garanterad gå bluddrigt på etanolläget, det gjorde iallafall min, så den ska köras på non-etanol. Gillar man bludder och byta stift så ska man köra på etanolläget.
 
Reactions: Melker123

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Etanol resistorn sitter ca 10-15cm efter ECU:n den har två lägen och det står text på den hur den ska vara för att få non-etanol eller etanolläge.
Då det är en 2012 så lär den garanterad gå bluddrigt på etanolläget, det gjorde iallafall min, så den ska köras på non-etanol. Gillar man bludder och byta stift så ska man köra på etanolläget.
Jo jag såg en youtubefilm vart den satt då jag hjälper grannen med hans nyinköpta rmk 800 12a för den släcker också stift vid kallstart om man inte blippar på gasen tills den blir varm. Den hade redan bensinläget men jag slog ihop gnistgapet till 0,45mm och nu går de starta den kall utan att blippa på gasen pepparpeppar. Den hade org NGK vad de nu hette något med gp9? Jag läste att modellanpassade champion stiften skull hålla bättre så jag rek att köpa dem eller och slocknar dem också prova NGKbr9eya då kan man ev köra org gnistgap?
Vilka stift körde Asker på sin 12a om du nu hade en 12a någ gång?
 
Reactions: Melker123

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
just på 12an satt det ngk GR9A-EG men går lika fint att köra på BPR9ES men då dessa stift senaste året haft dålig kvalité så rekommenderar jag BR9EYA stiften. Kör dessa stift på turbon ihopknackade till 0.4 - 0.45.