Polaris 2024

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
6 mars så verkar det vara dags för Polaris att presentera sina modeller för 2024, alltså om fyra dagar bara. Dags för en sån här tråd därmed.

Vilka nyheter tror ni kommer till 2024? Något speciellt ni hoppas på?

Jag tänker i alla fall att Titan kanske nu till slut borde komma med 850-motorn, eller? Måste ju kosta pengar för Polaris att ha en produktionslina som gör de motorerna enkom för Titanen, för det är väl bara den som har kvar 800 nu eller? Kanske även nytt chassie för Titanen, ett bredare Matryx-chassie?

Kan tänka mig att 9R-motorn kommer i fler modeller också. Den verkar väl ha varit hyfsat lyckad ändå, lite samma problem som Patriot 850 att vissa skotrar ätit tändstift, men utöver det en rätt ok motor?

Kanske en S4-motor med lite fler hästkrafter? Som hittar till lite fler modeller.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Polaris har nog för många gamla 800-motorer liggande på hyllan, så de kör ut dem i Titan så länge det finns köpare.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Inte så värst mycket nytt detta år. Eller åtminstone inte desto mer stora grejer.
  • Ny 3,25" matta till RMK.
  • Förbättringar/buggfixar för 7S-displayen.
  • Alla led- och crossover-maskiner kommer med elstart som standard.
  • Isrivare som går att backa med.
  • Någon slags leveransgaranti på alla maskiner som bokas med snowcheck.
  • Polaris Indy 650 XC SP ska vara en lite billigare modell med mer snikiga dämpare. Kommer även en Switchback 650 SP enlig samma koncept och det verkar endast vara den som kommer till Sverige, ej Indy 650 XC SP.
  • Polaris Titan kommer nu enbart med S4-motorn, 800 Cleanfire officiellt borta ur katalogen. Vilket är lite trist att Titan inte får någon annan, starkare motor istället. Det var ju lite av Titans grej att det var en riktigt sportig bredbandare som även var rätt kul i lössnö. Det försvinner ju med endast S4-motorn som alternativ. Kvar i det bredare Axys-chassiet, inget Matryx.
  • Indy Adventure, verkar vara lite touring-inriktad maskin.
  • 9R-motorn i fler modeller.
  • Samt en del uppdateringar på bromsarna och lite andra småjusteringar här och där.
  • Pengar kostar de. Den absolut billigaste modellen (som tas in till Sverige) med minsta motorn och sämsta dämparna verkar börja på 175 900 SEK (Switchback 650 SP), sedan är det uppåt därifrån. Samtliga RMK-modeller med större motor än 650 börjar på över 200 000 SEK.
Har antagligen missat en del grejer, men av en snabb skumning så var det vad jag såg.
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
  • Bättre fastsättning av värmekölden på pipan så det ska skramla mindre.
  • Ingenjörerna har redan valt ut hur maskinen ska vara konfigurerad vid snowcheck, alltså inga egna färgval.
Men är väldigt besviken att man fortfarande inte har några vettiga drivhjul på 146" så man får räkna med att lägga +6000kr för noslipdrivhjul och antistabbaxel på en redan för dyr maskin.

Men det är väll bra att det inte är några stora nyheter då det lär finnas massor med 23 maskiner till övers som måste iväg också..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Har dom vettiga drivhjul på de andra längderna?

I min värld kvalar i och för sig inga 3,5" hjul in under den kategorin... avsett hur "extroverta" dom råkar vara ;)

Att drivhjulen är så små att dom inte ens har två hela kuggar i ingrepp är ingen höjdare, det vill gärna kugga över ändå när det blir nog jävligt även med "non slip".
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har tittat en hel del på filmer från USA och framförallt 9R verkar ju ha en massa problem med primären. Vanligast verkar vara att bulten lossnar och det borde väl gå lösa relativt enkelt men även korset spricker i tid och otid. Låter ju lagomt kul. Hanterbart under garantitiden men sen när den är över så lär ju en sån variator kosta multum.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har tittat en hel del på filmer från USA och framförallt 9R verkar ju ha en massa problem med primären. Vanligast verkar vara att bulten lossnar och det borde väl gå lösa relativt enkelt men även korset spricker i tid och otid. Låter ju lagomt kul. Hanterbart under garantitiden men sen när den är över så lär ju en sån variator kosta multum.
Jo, var det inte i något av de senaste klippen med Muskoka Freerider där de hade två 9R som på samma tur fick problem med primären? De fick skicka ner en av de hela skotrarna nedför berget för att hämta upp en ny primär till den ena skotern samt bogsera ner den andra. Det skämtades väl även där i klippet om att de kanske måste börja ha med sig en primärvariator var i packningen upp på berget, om de ska köra 9R. Förstod det som att det inte var något ovanligt att primärvariatorn havererade på 9R. Det är ju lite oroväckande faktiskt. De maskinerna hade ju inte gått speciellt långt heller, under 100 mil. Däremot så går de ju rätt hårt, branta berg och duktiga förare.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo, var det inte i något av de senaste klippen med Muskuka Freerider där de hade två 9R som på samma tur fick problem med primären? De fick skicka ner en av de hela skotrarna nedför berget för att hämta upp en ny primär till den ena skotern samt bogsera ner den andra. Det skämtades väl även där i klippet om att de kanske måste börja ha med sig en primärvariator var i packningen upp på berget, om de ska köra 9R. Förstod det som att det inte var något ovanligt att primärvariatorn havererade på 9R. Det är ju lite oroväckande faktiskt. De maskinerna hade ju inte gått speciellt långt heller, under 100 mil. Däremot så går de ju rätt hårt, branta berg och duktiga förare.
Japp, de hade det lite kämpigt verkade det som. Skämtades om att de borde droppa ner variatorer som geocashing så man kunde leta reda på en på fjället vid behov. Muskoka själv har ju knäckt två stycken samt att de måste momentdra dem inför varje körning och ibland på fjället. (Precis vad man gör inför varje åktur eller?) Just den biten känns som den borde gå lösa med tex en lämplig Nordlock låsbricka eller liknande om det inte är materialet som mattas ut. Var något avsnitt där en kille verkade tappa halva primären uppe på fjället. Sen att korsen spricker kanske beror på att de är just duktiga åkare som kör hårt i djuuuup snö. Men å andra sidan så är det ju den typen av åkning och förare de riktar sig till.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
P22 är vad jag förstått byggd "ungefär" som en gammal TRA där ytterdelen är splinsad mot spindeln och går ta loss bara genom att ta loss bulten.
Problemet är mest troligt inte själva bulten, även om Polaris försöker lösa det därigenom pga att det är billigaste komponenten att byta ut, utan att det är för korta anliggningsytor mellan ytter-, och innerdel, samt möjligen även för dålig passning, så ytterdelen inte sitter riktigt still.
Och kan ytterdelen röra sig så finns igen bult i världen som kan hålla ihop det för evigt. Jajja, det är mina hyffsat kvalificerade konstruktörsgissningar i alla fall efter att ha sett några kraschade variatorer.
 
Reactions: eing9911

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Är ju inget direrkt som ger en "wow" faktor som gör att man vill beställa en 2024 gentemot en 2023:a, isrivarna kommer man antagligen kunna beställa ändå till sin nya alt. gamla skoter.

Mattan är frän, men i och med den här vintern tror jag dem flesta insett att det är värdelöst att ha en sån sorts matta.. Färgerna är dock så där ...
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
  • Bättre fastsättning av värmekölden på pipan så det ska skramla mindre.
  • Ingenjörerna har redan valt ut hur maskinen ska vara konfigurerad vid snowcheck, alltså inga egna färgval.
Men är väldigt besviken att man fortfarande inte har några vettiga drivhjul på 146" så man får räkna med att lägga +6000kr för noslipdrivhjul och antistabbaxel på en redan för dyr maskin.

Men det är väll bra att det inte är några stora nyheter då det lär finnas massor med 23 maskiner till övers som måste iväg också..
Enligt Matt Entz Instagram är det noslip och antistabb på 146" 👍
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
P22 är vad jag förstått byggd "ungefär" som en gammal TRA där ytterdelen är splinsad mot spindeln och går ta loss bara genom att ta loss bulten.
Problemet är mest troligt inte själva bulten, även om Polaris försöker lösa det därigenom pga att det är billigaste komponenten att byta ut, utan att det är för korta anliggningsytor mellan ytter-, och innerdel, samt möjligen även för dålig passning, så ytterdelen inte sitter riktigt still.
Och kan ytterdelen röra sig så finns igen bult i världen som kan hålla ihop det för evigt. Jajja, det är mina hyffsat kvalificerade konstruktörsgissningar i alla fall efter att ha sett några kraschade variatorer.
Det hade nog varit fint att ha en liten kona likt TRA för att hjälpa hålla ihop det hela. Nu tar skruvskallen hela smällen på egen hand.
Men då bygger väl variatorn lite mer i bredd...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det hade nog varit fint att ha en liten kona likt TRA för att hjälpa hålla ihop det hela. Nu tar skruvskallen hela smällen på egen hand.
Men då bygger väl variatorn lite mer i bredd...
TRAn med dubbelkona var ju jävulens påfund!! Den innan, med splines mot ytterdelen var superfin att jobba med och så länge man såg till att inte ha för låg tomgång så höll dom också.

En M10 eller M12 klarar lätt de krafter det handlar om så länge saker och ting är still och inte ger sig. Med lite glapp och/eller dåligt genomtänkta hävarmar och/eller fel materialval så något kan ge sig en aning så hjälper det inte med en M24.
 
Reactions: neden