Polaris 2020

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tja.

Jag kör en pro rmk 850 2020

Jag har inte tänkt på det förrän i helgen när jag provade en kompis pro 800 från 2018

Jag märkte att min är betydligt mer tunggasad än vad hans är, har inte tänkt på det förrän jag körde hans.
En annan sak som jag dock tänkt på är att när jag släpper gasen på min så ligger den kvar bara liiiiite liiiiite grann just så pass att man ska märka det och irritera sig på det.

Nån som haft samma problem?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tja.

Jag kör en pro rmk 850 2020

Jag har inte tänkt på det förrän i helgen när jag provade en kompis pro 800 från 2018

Jag märkte att min är betydligt mer tunggasad än vad hans är, har inte tänkt på det förrän jag körde hans.
En annan sak som jag dock tänkt på är att när jag släpper gasen på min så ligger den kvar bara liiiiite liiiiite grann just så pass att man ska märka det och irritera sig på det.

Nån som haft samma problem?
Jag hade det i början ibland på 2020 sks 850 men nu har allra senaste mappen och inkörd samt fixade variatorer samt lite drevad och nu går den som kulor å krut, sjukt bra gassvar....😜👊
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Tja.

Jag kör en pro rmk 850 2020

Jag har inte tänkt på det förrän i helgen när jag provade en kompis pro 800 från 2018

Jag märkte att min är betydligt mer tunggasad än vad hans är, har inte tänkt på det förrän jag körde hans.
En annan sak som jag dock tänkt på är att när jag släpper gasen på min så ligger den kvar bara liiiiite liiiiite grann just så pass att man ska märka det och irritera sig på det.

Nån som haft samma problem?
Kolla vilken mapp du har i din. Har för mig att det har med den att göra.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kolla vilken mapp du har i din. Har för mig att det har med den att göra.
Precis min känns väldigt lättgasad men man kanske blir lurad när det blivit sån otroligt bra respons, men som sagt den känns "lättgasad"...🙂
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Tips på variatoruppsättning på en kortad RMK till 146" och Talon M66?
Klättring, lek, vändningar. Ingen ledsmiskare :)
 
Reactions: E.Gson

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Går det att misslyckas med mappningen då dom lägger in den? Jag har en 2019 med där den senaste mappningen ska vara inlagd nu efter service, men jag tycker den går lika fett på låga varv som tidigare, och jag känner ingen större skillnad mot den tidigare jag hade.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Är det någon mer som har problem med att den går i säkerhetsläge och meddelande ”maximum detonation detected” ofta efter senaste mappningen? Släcker stift på pto-sidan då det blir krypkörning nån gång då och då också.
 

TheTarpZ

Ny medlem
17 okt 2015
4
0
1
Arvidsjaur
Är det någon mer som har problem med att den går i säkerhetsläge och meddelande ”maximum detonation detected” ofta efter senaste mappningen? Släcker stift på pto-sidan då det blir krypkörning nån gång då och då också.
jag har en 2021 khaos 850 och min maskin har haft problem med att släcka stift sen dag 1. Efter 43mil har jag släckt 14 stift!

Det är totalt omöjligt att kallstarta maskinen och få den att gå tills motorn har temp. dom kan antingen gå i 5-10sec eller upp till typ 10-15c sen dör maskinen samt att den går ruggigt dåligt på tomgång. Förjävligt på en ny maskin och sen säger handlaren att de är bensinen som är dålig...
 

Danne.n

Medlem
10 mar 2015
13
0
1
Ökx
jag har en 2021 khaos 850 och min maskin har haft problem med att släcka stift sen dag 1. Efter 43mil har jag släckt 14 stift!

Det är totalt omöjligt att kallstarta maskinen och få den att gå tills motorn har temp. dom kan antingen gå i 5-10sec eller upp till typ 10-15c sen dör maskinen samt att den går ruggigt dåligt på tomgång. Förjävligt på en ny maskin och sen säger handlaren att de är bensinen som är dålig...
verkar vara endel som har detta bekymmer? Har du fått något mer än bara dåligt bränsle?😣 jag tycker det är illa att man inte tar det på större allvar, trist när man pungat ut en jäkla massa pengar till nått som inte funkar, hur bra är det för motorn i längden å köra på en burk?! Inte nå vidare.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
jag har en 2021 khaos 850 och min maskin har haft problem med att släcka stift sen dag 1. Efter 43mil har jag släckt 14 stift!

Det är totalt omöjligt att kallstarta maskinen och få den att gå tills motorn har temp. dom kan antingen gå i 5-10sec eller upp till typ 10-15c sen dör maskinen samt att den går ruggigt dåligt på tomgång. Förjävligt på en ny maskin och sen säger handlaren att de är bensinen som är dålig...
Hota med reklamation då blir det nog en jävla fart, vad är det för fel på bränslet enligt handlaren?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
jag har en 2021 khaos 850 och min maskin har haft problem med att släcka stift sen dag 1. Efter 43mil har jag släckt 14 stift!

Det är totalt omöjligt att kallstarta maskinen och få den att gå tills motorn har temp. dom kan antingen gå i 5-10sec eller upp till typ 10-15c sen dör maskinen samt att den går ruggigt dåligt på tomgång. Förjävligt på en ny maskin och sen säger handlaren att de är bensinen som är dålig...
Nu ska ju återförsäljaren fixa grundproblemet men om du vill ha en snabbare fix kan byte till helt annat stift lösa problemet så länge.
Bästa stiften mot stiftätande motorer är Champion rn57ycc eller NGK br9eya. Där Ngkbr9eya går sönder kan champion funka hur bra som helst och tvärtom. Om man dessutom knackar ihop gnistgapet till 0,45-0,5mm så håller de ännu bättre , men vissa motorer kan börja missa av så litet gnistgap men de gäller mest fyrtaktare. Jag har aldrig hört en tvåtaktare missa av 0,5mm gap.

 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Skulle försökt lämna tillbaka maskin en sån maskin kan man ju inte ha 14 stift på 43 mil låter ju helt otroligt ska man byta stift varje gång man ska ut och åka. Visst kan man laborera med olika stift men det borde Polaris redan gjort innan dom släppte maskin. Trodde det här med ständiga stift byten på skoter var en svunnen tid innan insprutning kom.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Jag pratade med min åf och frågade om det kunde ha blivit nån miss med mappningen, om det skulle göras en ”re-learn” av avgasportarna och om det kunde blivit glömt. Då sa han att det jobbas för fullt på ännu en mappning. Hoppas den kommer inom kort😫
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det som är märkligt är att vissa maskiner inte tar ett endaste stift medans andra tar hur många som helst.
Som exempel min maskin har inte tagit ett enda stift, medans min kompis med lika likadan maskin har tagit många stift. Vi har samma mapp, den senaste som kom nu i januari.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Inget stift för mig ännu heller, peppar peppar -21 850. Men min maskin som gått perfekt under inkörning och ett tag därefter har nu börjat gå fett mitt i allt, ett obehagligt knackande ljud från motorn vid vissa varv har infunnit sig ungefär samtidigt och idag mitt under en fantastisk klättring så small det till någonstans, kändes som att det kom från motorn. Efter det så varvar den bara 8200, tidigare 8400. Men håller man stumt längre så dalar varven ännu mer. Primärfjäder är hel och den borde växla som ett mongo om sek fjäder skulle va av. Usch vilket jävla skrot. Lovade mig själv typ 06-07 att aldrig mer köpa en Polaris men nu är det fan sista gången.
 
Reactions: Gator och Undie

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Inget stift för mig ännu heller, peppar peppar -21 850. Men min maskin som gått perfekt under inkörning och ett tag därefter har nu börjat gå fett mitt i allt, ett obehagligt knackande ljud från motorn vid vissa varv har infunnit sig ungefär samtidigt och idag mitt under en fantastisk klättring så small det till någonstans, kändes som att det kom från motorn. Efter det så varvar den bara 8200, tidigare 8400. Men håller man stumt längre så dalar varven ännu mer. Primärfjäder är hel och den borde växla som ett mongo om sek fjäder skulle va av. Usch vilket jävla skrot. Lovade mig själv typ 06-07 att aldrig mer köpa en Polaris men nu är det fan sista gången.
Låter ju inte som nått exposivt motorfel om den fortfarande varvar 8200 för det är då där dom ska ligga