Polaris 2020

pjotor

Medlem
10 feb 2019
10
1
3
49
umeå
Skulle vara intressant å veta hur du kör din maskin och vad för typ av åkning du har? Dom kräver ju rätt hård inkörning första dagen!
Kan du kolla om stiftet i sig är trasigt i keramiken? Har sett några som betett sig väldigt underligt och det varit fel på tändstiften!
Både jag och en kompis till mig har varit med om det.

Annars har alla mina bekanta och dom jag pratat med har varit toknöjda med -20's maskinerna, och dom har gått som ett skott.
Inte en enda maskin som tagit stift, boggat eller fått gashäng.
Några har märkt att första "stadiet" på inkörningen släpper efter en halv dags åkning till en dags åkning med lite "hårdare" körning (över 5500rpm).

Först är det ju några timmar med extra soppa. Sedan är nästa steg 8 timmar tror jag med extra olja.
Skulle vara intressant å veta hur du kör din maskin och vad för typ av åkning du har? Dom kräver ju rätt hård inkörning första dagen!
Kan du kolla om stiftet i sig är trasigt i keramiken? Har sett några som betett sig väldigt underligt och det varit fel på tändstiften!
Både jag och en kompis till mig har varit med om det.

Annars har alla mina bekanta och dom jag pratat med har varit toknöjda med -20's maskinerna, och dom har gått som ett skott.
Inte en enda maskin som tagit stift, boggat eller fått gashäng.
Några har märkt att första "stadiet" på inkörningen släpper efter en halv dags åkning till en dags åkning med lite "hårdare" körning (över 5500rpm).

Först är det ju några timmar med extra soppa. Sedan är nästa steg 8 timmar tror jag med extra olja.
mitt stift
Skulle vara intressant å veta hur du kör din maskin och vad för typ av åkning du har? Dom kräver ju rätt hård inkörning första dagen!
Kan du kolla om stiftet i sig är trasigt i keramiken? Har sett några som betett sig väldigt underligt och det varit fel på tändstiften!
Både jag och en kompis till mig har varit med om det.

Annars har alla mina bekanta och dom jag pratat med har varit toknöjda med -20's maskinerna, och dom har gått som ett skott.
Inte en enda maskin som tagit stift, boggat eller fått gashäng.
Några har märkt att första "stadiet" på inkörningen släpper efter en halv dags åkning till en dags åkning med lite "hårdare" körning (över 5500rpm).

Först är det ju några timmar med extra soppa. Sedan är nästa steg 8 timmar tror jag med extra olja.
Keramiken ser bra ut, det slocknade stiftet satt på pto sidan, slocknade dag 2 på eftermiddagen. tät granskog så kan inte påstå att skotern fått jobba. men polarens släckte oxå stift dag 2 i samma granskog. har bytt stift nu och får se hur det fortlöper.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Sidopanelerans övre bakre läpp (flärp), sitter dom kvar i läge för någon ? Ploppar loss för mej hela tiden.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
mitt stift

Keramiken ser bra ut, det slocknade stiftet satt på pto sidan, slocknade dag 2 på eftermiddagen. tät granskog så kan inte påstå att skotern fått jobba. men polarens släckte oxå stift dag 2 i samma granskog. har bytt stift nu och får se hur det fortlöper.

Stoppa dit BR9EYA vet att ES har haft tvivlande kvalite på slutet
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Idag for ytterligare ett jävla BPR9ES stift för mig. Vad i helvete är de med dessa stift??? Får dunka dit nå EYA stift för dom verkar då vara lite bättre i kvalitén.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
2st variator justerings skruvar har gått av för mig.

Har inte dragit åt hårdare än ett tändstift men endå så har dom gått av
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
2st variator justerings skruvar har gått av för mig.

Har inte dragit åt hårdare än ett tändstift men endå så har dom gått av
Sekundären? Jag fick värma min den gick ej att rubba på typ locktite 270...🤔
 

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Tja. Någon som åker Khaos iår som tidigare åkt Pro Rmk och kan jämföra dom? Lyckades bli övertalad att köpa en brp denna säsong men efter 30mil har ja ångrat mig och byter tillbaka till Polaris. Ni som testat Khaosen i skogen hur är den jämfört med PRO:n på skrå? Vill den resa sig och gå uppåt eller "flyter" den på bra?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Tja. Någon som åker Khaos iår som tidigare åkt Pro Rmk och kan jämföra dom? Lyckades bli övertalad att köpa en brp denna säsong men efter 30mil har ja ångrat mig och byter tillbaka till Polaris. Ni som testat Khaosen i skogen hur är den jämfört med PRO:n på skrå? Vill den resa sig och gå uppåt eller "flyter" den på bra?
Bara att köpa en Khaos, grymt rolig och går bra i snön även på skrå 👍
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Idag for ytterligare ett jävla BPR9ES stift för mig. Vad i helvete är de med dessa stift??? Får dunka dit nå EYA stift för dom verkar då vara lite bättre i kvalitén.
Finns inte ECS med rätt elektrodavstånd? Dom är ännu bättre än EYA.
På tal om EYA, för en himla massa år sen då EYA-stiften började komma gick bl.a BRP ut med att man inte skulle använda dom då värmetalet på EYA-stiften inte gick att översätta/jämföra direkt med värmetalet på andra NGK-stift. Är detta sant än?

När det gäller justerskruvarna på TEAM-sekundärerna så har det varit akilleshälen i alla tider, (på min Team Tied däremot har jag aldrig rivit sönder nåogn men den har grövre skruvar). Gransfall att en eller två reservskruvar med mutter ska följa med alltid....
Till nöds kan man använda vad 1/4" UNC som helst men man ska nog helst slipa till spetsen lite.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
På vilket sätt är ECS bättre än EYA stift jag tror tvärtom för gnistan bildas längre in i stiftet = bet längre upp från kolven och de är inte bra för snabb total antändning ju närmare kolven man kan skicka ner ett stift desto bättre. De är bara kolla på de bästa topplocken de har mer nersänkta stift än vanliga äldre lock. Fördelen med ECS sägs vara effektivare värmeavledning men de är ju ingen problem med vanliga stift typ eya. Men stiften lär hålla bättre då de går kallare så vist finns fördelar men de kan jag va utan.
Kolla bilden länk vilken stor skillnad de är i nerstick i cylinder där gnistan bildas de är inte bra för effektens skull.

 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Körde tändstiftsmassakrerande trippel en gång i tiden.

ECS har jag upplevt stå emot att sura sönder bättre än ES, och aningens bättre än EYA också, men det är alltså bara vad jag tycks ha märkt.

Men som jag sa tidigare, När EYA-stiften började dyka upp så gick vissa tillverkare, BRP bl.a, ut och sa att man skulle undvika EYA-stiften då värmetalet var missvisande på något vis jämfört med ES och ECS-stiften. Om detta fortfarande är så vet jag inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Körde tändstiftsmassakrerande trippel en gång i tiden.

ECS har jag upplevt stå emot att sura sönder bättre än ES, och aningens bättre än EYA också, men det är alltså bara vad jag tycks ha märkt.

Men som jag sa tidigare, När EYA-stiften började dyka upp så gick vissa tillverkare, BRP bl.a, ut och sa att man skulle undvika EYA-stiften då värmetalet var missvisande på något vis jämfört med ES och ECS-stiften. Om detta fortfarande är så vet jag inte.
Då brp inte gjort något åt remproblemen på över 15år så är det nog fortfarande så :)
Men det är helt olika tänk med toppen på en brp och polaris maskin. Så det kan nog skilja rejält med vilka stift som rekommenderas, men i polaris funkar eya stiften fint.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Körde tändstiftsmassakrerande trippel en gång i tiden.

ECS har jag upplevt stå emot att sura sönder bättre än ES, och aningens bättre än EYA också, men det är alltså bara vad jag tycks ha märkt.

Men som jag sa tidigare, När EYA-stiften började dyka upp så gick vissa tillverkare, BRP bl.a, ut och sa att man skulle undvika EYA-stiften då värmetalet var missvisande på något vis jämfört med ES och ECS-stiften. Om detta fortfarande är så vet jag inte.
Intressant för jag har i princip helt tvärtom upplevelse. Jag hade en Venture 600 som skulle ha ECS-stift och de funkade jättebra ända tills man hade choken i en millisekund förlänge. Uberkänsliga för att bli minsta lilla sur. Samma med ES men EYA funkade ganska bra. Sen var ju EYA billigast av dem så det gjorde det till ett enklare val.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om motor fortfarande släcker stift trots EYA stifty så kan man knacka ihop gnistgapet bygeln till 0,4-0,45mm då står de emot ännu mer surhet. Men då har man något allvarligt fel på mappen men man kan köra så tills man redd ut problemet eller för alltid går bra också.
 

p.haggstrom

Ny medlem
3 jun 2015
1
0
1
Hej jag har köpt en sks 146 850. 2020 upplever att gasen har tendens att hänga sig några sek när man släpper upp är det fler än jag som har det problemet.