Polaris 2020

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
"The question is, how is the rear suspension different than the Pro-RMK 155 that makes the KAHOS more lively than its Pro-RMK brother; the differences are minor. First are the shocks, which are the the new Walker Evans Velocity shocks. Second, the rails front profile is from the AXYS Assault RMK, which has a longer limiter strap. "


Assaulten har inte längre balataremmar... men kahosen har det.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.604
91
48
Örnsköldsvik
Ja lite får man känslan av att Khaos är en ommärkt Assault (med boggien i PRO hålet) med PRO matta och React framvagn. Och att Polaris i vanlig ordning är duktiga i sin PR.

Behöver inte vara något fel med det iofs. Assaulten sålde ju bra här i Sverige och gjorde att eftermarknaden för framvagnar blomstrade. ;)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ville inte löpa risken att ha något udda märke ovanför mig nästa vinter pga att jag kompromissade bort klättringsförmåga så det blev en pro rmk 850 med 2.6 mattan
 
Last edited:
Reactions: Bola och JRO

JMB

Ny medlem
22 mar 2017
4
1
3
Tyresö
Ingen minns en fegis... ;)
Snowcheckade en helsvart Khaos med 2.6 mattan. Kört en -18 RMK Assault med öhlinare, v-kitt och pipa i vinter så jag förväntar mig ingen dramatisk skillnad. Men alltid skoj med nytt! :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Som Ski-Doo åkare så ser ju Khaosen lovande ut. Jag har ju provat Pro RMK (både 800 och 850) och det jag tycker de saknar är lekfullheten på något vis. Kör man en sån lika mycket som jag kört Summit så lär man väl lära sig det med Polaris också (jag har ju sett filmer där folk leker utavhelvete med dem) men jag lyckas inte göra samma saker med en Pro som jag gör med mina Summitar så på den punkten tror jag Summiten har det mer inbyggt. Mycket av det jag saknar är ju det som dessutom är deras nackdelar i mer extrema lägen. Mest leka på rulle och liknande saker men Khaosen verkar ju vara lättare att utföra detta med men ändå ha kvar sina Polarisegenskaper så en en sån känns lockande faktiskt. Satt och "byggde" i hop en men sen kom verkligheten i kapp när jag tittade på mitt kontoutdrag så det blir Summit nästa säsong också.
 
Reactions: Jakob.s

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
eing9911 jag skulle nog säga khaosen är inte fullt lika extrem som summiten. Iaf enligt min erfarenhet. Tror att tar man en Khaos med 2.6 matta så blir den nog jäkligt fin!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Där jag bor och kör mest är det skitkul att leka på rulle...typ. Finns tyvärr inga raviner och sånt att leka tyvärr utan det är skogtrångt och jävligt bara eller en massa myrar. Men ibland så drar vi iväg på lite mer utmanande körning (för mig) och det är då jag snabbt blir varse om Summitens nackdelar och svårigheten att hålla den på skrå eller att den vill slå runt. Dock så på årets resa så havererade min Summit första dagen så jag fick låna en Pro RMK 850 155a med 3" kammar och för ena halvan av dagen så var det en stor fördel för då var det långsam skråkörning i ett stup (kändes det som) Det var nog svårt med den och hade varit svårare med Summiten. Men andra halvan av dagen blev det lite mer lek i raviner och då kom jag tyvärr inte överens med Polarisen alls. Där jag var van att göra kursändringar med hjälp av kroppen så hände det ingenting (Polarisen behöver mer förarinput) och då hamnade jag hela tiden i otakt med vad jag ville göra så självförtroendet försvann totalt. Slutade med en fin smäll in i ett träd pga ett kast i en brant som jag inte lyckades häva. Att det var pansarföre gjorde inte saken lättare. Blev som tur var bara en liiten spricka i huven vid mätarhuset. Kunde ha blivit betydligt värre om det hade tagit 20 cm längre åt sidan. Där och då insåg jag att jag körde på en lånad skoter och då blev det lugn körning resten av dagen...

Time will tell om man byter till en Poo i framtiden...ska sälja gamla summiten och vad den ersätts med vetetusan...

Lite OT kanske men när man väl har vant sig med Ski-Doo och hur lite man som förare måste använda kroppen för att styra maskinen så blir det svårt med någon annan maskin. På samma sätt blir det ju svårt för andra att gå över till Ski-Doo då de mer eller mindre alltid tar i förmycket. Det är min slutsats av det hela.

Jag skulle vilja testa Skinz ARC på en summit och bättre dämperi. ARCen i sig borde kunna ta bort i princip alla eventuella problem med att de vill slå runt och att man kan ändra det under körning måste ju vara perfekt. Sen hävdar ju Ski-Doo att spindlarna och skidgummina är ett av problemen för skråkörningen och där är jag benägen att hålla med. Jag tycker ofta att skidorna vill ställa sig rakt upp och bromsa i tid och otid och är det då brant så blir det wash out. I vinter har jag kört med andra skidor (Pilot DS2 från vår gamla summit) och de gjorde den mindre nervös på hårt före men styr sämre och har samma problem med att vilja ställa sig rakt upp. I helgen som var så testade jag ett par Gripper-skidor och de var mycket mindre nervösa på hårt före och led men satan vad den blev tung att "motstyra". Kändes som att de var 1 dm längre i bakkant. Jag testade dem först med spindeln helt centrerad. När jag smalnade av den blev det bättre. Nu är det ju dock pansarföre så det bidrar ju såklart. De kändes dock stabilare än pilot DS3 (originalskidan).
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Men ibland så drar vi iväg på lite mer utmanande körning (för mig) och det är då jag snabbt blir varse om Summitens nackdelar och svårigheten att hålla den på skrå eller att den vill slå runt.
En stor nackdel som jag ser med G4-chassit är de alldeles för breda fotstegen framme vid fotholken.
När det blir brant bromsar dom i snön och förstärker wash out- beteendet.

Jämför mot en Rmk så ser man att det skiljer många centimetrar.

Retade mig otroligt på detta på Xm.
Trodde dom skulle lära sig med G4-chassit, men icke.
Lynx tror jag däremot har lite smalare fotsteg.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Jo det kan nog ligga något i det, det är inte det jag stört mig mest på. De är ganska breda och lynxen är smalare...eller skinz... Jag har haft mer problem med skidor, skidgummin och dämpare.

En sak jag hade problem med på Pron var det där förbannade staget ovanför tårna. Av någon anledning skulle jag hela tiden sätta foten uppepå det och det är snorhalt...lite halktejp på den så kanske det hade funkat...vetefan varför jag hela tiden skulle ställa mig på det men det blev bara så. Någon av de vi åkte med tyckte att man ska ju haka i foten under när man burkar och skråar....känndes helt onaturligt att stå så långt fram på den maskinen. Har ju sett att det finns som tillbehör åt ski-doo också men ser inte vitsen där heller.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det finns 2 saker på en polaris som är helt oförståligt för mig hur dom kan släppa den så från fabriken. Och den kommer ju ändå från Usa, landet där dom stämmer allt och alla.

1: Avsaknad av nödlina.
2: Totalt livsfarliga fotholkar.

Jag brukar ta lös hela pyramidröret och svetsa om. Annars kan man bryta upp ytterkanten så skon inte klämmer fast lika lätt. Samt att man har en möjlighet att glida ur.

Fick plocka ut en ny maskin på försäkringen för min nuvarande vart skrot efter ett litet missöde. Och på denna kommer jag nog bara värma och bryta upp röret lite.
 
Reactions: eing9911 och asker

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Efter att ha läst alla inlägg här så är jag ganska säker jag beställde rätt skoter, vart en Pro RMK 155 2,6/QD

Har en 2018 Assault sen tidigare men kommer inte överens med den i snön men om skillnaderna är såpass i snön lär man ju bli nöjd
 
D

Deleted member 36046

Det finns 2 saker på en polaris som är helt oförståligt för mig hur dom kan släppa den så från fabriken. Och den kommer ju ändå från Usa, landet där dom stämmer allt och alla.

1: Avsaknad av nödlina.
2: Totalt livsfarliga fotholkar.

Jag brukar ta lös hela pyramidröret och svetsa om. Annars kan man bryta upp ytterkanten så skon inte klämmer fast lika lätt. Samt att man har en möjlighet att glida ur.

Fick plocka ut en ny maskin på försäkringen för min nuvarande vart skrot efter ett litet missöde. Och på denna kommer jag nog bara värma och bryta upp röret lite.
Jag är av en annan åsikt, tycker fotholkarna är mycket bra, körde en BD 850 RE före men tycker att Polarisen har mycket bättre fotholkar. Använder Klim GTS skor (Boa)
 
D

Deleted member 36046

En stor nackdel som jag ser med G4-chassit är de alldeles för breda fotstegen framme vid fotholken.
När det blir brant bromsar dom i snön och förstärker wash out- beteendet.

Jämför mot en Rmk så ser man att det skiljer många centimetrar.

Retade mig otroligt på detta på Xm.
Trodde dom skulle lära sig med G4-chassit, men icke.
Lynx tror jag däremot har lite smalare fotsteg.
Polarisens fotsteg är snäppet bättre än Lynx Radien fotsteg, kom inte alls överens med radien, tippigare maskin får man leta efter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.447
367
83
Malå/Adak
Nu har jag inte så mycket tid på Axys men folk klagade ju även på Prorides fotsteg och en sån hade jag i 4 år och hade inte en enda gång problem med fotholkarna?!?!? Vad är bekymret? Det hände ibland att jag satte foten ovanpå röret/holken men kände aldrig att jag ens kom nära att fastna.

När det gäller BRPs fotsteg så kan jag meddela nyfikna att jo, Lynxarna är märkbart smalare än Doo, vi har en av vardera i familjen och skillnaden är såpass att den syns på håll.
 
D

Deleted member 36046

Nu är SKS 155 2020 17 000kr dyrare än vad nypriset var för en 2019.
(Sug på det)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
Nu är SKS 155 2020 17 000kr dyrare än vad nypriset var för en 2019.
(Sug på det)
Ja dom som snowchecka i våras gjorde en bra affär som det ser ut nu. Men det var ingen hemlighet att priserna skulle höjas till hösten heller...
 
D

Deleted member 36046

Ja dom som snowchecka i våras gjorde en bra affär som det ser ut nu. Men det var ingen hemlighet att priserna skulle höjas till hösten heller...
Nä kronan sjunker ju som en sten, fast dom lär sälja mindre skotrar när priserna ökar så kraftigt.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Man får börja köra 2 säsonger på maskinen helt enkelt, och byter färre till nytt så följer andrahandsvärdet med nypriset upp en bit
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.447
367
83
Malå/Adak
Nu är SKS 155 2020 17 000kr dyrare än vad nypriset var för en 2019.
(Sug på det)
Den svenska pesetan har under nuvarande genialiska regim blivit i princip värdelös så en prisjustering var helt enkelt ett måste för importörerna. BRP hade till skillnad mot Polaris justerat redan innan förordersäsongen i våras. Bara att gratulera de som förbokade Polarismaskiner i våras.