Polaris 2020

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vad är bytesintervallet på en QD-rem? Har ni allvarligt sett, (flera), kedjehaverier inom det miltalet på en maskin där kedjespänning och oljebyten skötts ordentligt? Krashade ett par kedjor på min -13 Boondocker jag hade då det begav sig, visade sig att det var Duells-dreven jag hade som var feltillverkade. Med friska originaldelar i kedjehusen har jag aldrig haft problem och då är jag ändå en tämligen "ståtlig" gosse, (gubbe är kanske rättare benämnt nuförtiden), som i alla fall förr tog en del skapliga skutt och vet av att ha lite gaspådrag när jag landar.

Nörd eller inte, klev mellan en 850SKS 155" och en ProRMK 850 i fjor våras på roadshowen och jag vill nog påstå att den som säger sig känna någon transmissionsberoende skillnad däremellan antingen lyckats lura sig själv eller ljuger.

Jag hade inte funderat en sekund om jag stod i begrepp att beställa nytt i år, en 3" Khaos utan "tjoller" är utomordentligt prisvärd jämfört med BRPs alternativ.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Att stå på hoppa mellan två maskiner på en roadshow är ju inte riktigt ett ärligt test.

De är ju ute i skogen du märker skillnad där du får ligga å zickzacka mellan träden.

Men jag ljuger väl då...
Nu lägger vi ner den här diskussionen för jag tror den kommer leda ungefär ingenstans. 😆
 
Reactions: Jonathan90

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Att stå på hoppa mellan två maskiner på en roadshow är ju inte riktigt ett ärligt test.

De är ju ute i skogen du märker skillnad där du får ligga å zickzacka mellan träden.

Men jag ljuger väl då...
Nu lägger vi ner den här diskussionen för jag tror den kommer leda ungefär ingenstans. 😆
Man måste väl få säga vad man själv tycker eller, eller är det bara ambassadörer och branschfolk som får uttrycka sig??

Har själv haft Polaris med QD hittills.
Kompisarna har kört både och.
Haft maskiner med QD och därefter kedja.
Man har hoppat runt mellan olika maskiner när man varit ute och kört.
Ingen av oss har märkt nån skillnad just.

Visst finns det en skillnad, då man har en liten skillnad i roterande massa.
Om man tänker på den totala massan som roterar, alltså vevaxel, variatorer sek.axel, QD/drev/kedja, drivaxel samt matta och boggihjul.
Hur mycket kan det vara? 30kg??
Hur mycket minskar man vikten med QD jämfört med kedja?
Totala viktskillnaden mellan dessa två är iallafall väldigt liten.
Vissa känner kanske skillnaden, men inget märkbart som vi noterat.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Självklart får alla uttrycka sig vad dom känner! Var inte så jag menade det. Detta är dock något som man kan djupdyka i en evigheter utan att bli klok.
Då är de bättre låta de vara till var och en att bedömma vad dom känner.
Så pass mycket som man kan skriva om detta ämne så borde det haft sin egen tråd, "QD vs Kedja".

Kan ta en bild på viktskillnaden mellan drev+kedja vs qd drev å rem när jag kommer hem. Har allting liggandes löst på en hylla.
Men då lägger jag upp det i en egen tråd 😉
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Självklart får alla uttrycka sig vad dom känner! Var inte så jag menade det. Detta är dock något som man kan djupdyka i en evigheter utan att bli klok.
Då är de bättre låta de vara till var och en att bedömma vad dom känner.
Så pass mycket som man kan skriva om detta ämne så borde det haft sin egen tråd, "QD vs Kedja".

Kan ta en bild på viktskillnaden mellan drev+kedja vs qd drev å rem när jag kommer hem. Har allting liggandes löst på en hylla.
Men då lägger jag upp det i en egen tråd 😉
Ja gör jättegärna det är intresserad av att veta.
Har EU möjligen någon aning vad som skulle krävas för att bygga om kedja till QD för att prova? Drivaxel plattan mot motorn och drev eller är det något mer?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja gör jättegärna det är intresserad av att veta.
Har EU möjligen någon aning vad som skulle krävas för att bygga om kedja till QD för att prova? Drivaxel plattan mot motorn och drev eller är det något mer?
Fixar de imorgon!

Fråga Anders Sundling på Utmab (Umeå terräng å motor) gällande konverteringen. Dom har gjort många såna!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Att stå på hoppa mellan två maskiner på en roadshow är ju inte riktigt ett ärligt test.

De är ju ute i skogen du märker skillnad där du får ligga å zickzacka mellan träden.

Men jag ljuger väl då...
Nu lägger vi ner den här diskussionen för jag tror den kommer leda ungefär ingenstans. 😆
Jag körde ju naturligtvis skotrarna, och zickzackade en del.
Hade någon sagt sig känna skillnaden mellan QD och kedjehus bara genom torrbrytning på en parkering då hade då hade vi inte ens behövt diskutera om det var lögn! :p

Vad det gäller viktskillnaden så skulle jag alla dagar i veckan prioritera vikten av flera tusen i börsen framför något enstaka kilo på skotern. Särskilt när vikten från drev och kedja sitter precis exakt där på maskinen där det gör minst skada. Lägger man in servicekostnaden på QD:n i ekvationen också så väger det över ännu mera, man har ju till stora delar av årsförsäkringen bara i vad ett QD-rembyte kostar.....

Jajja, det finns ju folk som köper dekalkit/wraps för lika mycket pengar och i skenet av det kan nog till och med remdrift vara en bra affär.....
 
Last edited:

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Har nån koll på vad exakt som skiljer en Khaos boggie från en vanlig rmk? Dämparna såklart men annars? Lär vara assaultens skenor har jag läst nånstans men är det den boggien rakt av eller är det mer som skiljer? Sitter den lägre i chassiet? Andra hål i tunneln? Eller är svingen annars?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har nån koll på vad exakt som skiljer en Khaos boggie från en vanlig rmk? Dämparna såklart men annars? Lär vara assaultens skenor har jag läst nånstans men är det den boggien rakt av eller är det mer som skiljer? Sitter den lägre i chassiet? Andra hål i tunneln? Eller är svingen annars?
Saxat från https://www.snowtechmagazine.com/500-mile-test-report-2020-polaris-rmk-khaos/

What exactly gives it a more lively feel?

Polaris allowed the front of the skid to sit a little farther out of the tunnel compared to the rest of the mountain line. This was accomplished by using a longer limiter strap, a longer front track shock and letting the rails run straighter. The front arm stays the same as the Pro but because the limiter strap and shock are longer, the skid has more drop out and the skis have slightly less pressure. The longer Strap allows for more weight transfer to the track.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Om man bygger en skoter på Internet och skickar in.
Får man då ett pris av handlaren som man får diskutera?
Kan man skicka till flera handlare samtidigt?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Om man bygger en skoter på Internet och skickar in.
Får man då ett pris av handlaren som man får diskutera?
Kan man skicka till flera handlare samtidigt?
Som jag förstår det bygger du och sedan anger du vilken handlare du vill köpa av, får pris av denne. Osäker på om du kan skicka till flera, misstänker att det inte är fallet.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Saxat från https://www.snowtechmagazine.com/500-mile-test-report-2020-polaris-rmk-khaos/

What exactly gives it a more lively feel?

Polaris allowed the front of the skid to sit a little farther out of the tunnel compared to the rest of the mountain line. This was accomplished by using a longer limiter strap, a longer front track shock and letting the rails run straighter. The front arm stays the same as the Pro but because the limiter strap and shock are longer, the skid has more drop out and the skis have slightly less pressure. The longer Strap allows for more weight transfer to the track.

Så alltså borde det gå få till en SKS Khaos med relativt enkla medel? 🤔
Eller kanske lika enkelt kanske bara borra upp "assaulthålet" och flytta ner framändan av boggien för samma effekt...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Intressant vore att veta skillnaden i boggie geometri på gamla Assaulten och Khaos. Vad är det som gör att Khaos inte är en assault med annan matta och smal framvagn?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Intressant vore att veta skillnaden i boggie geometri på gamla Assaulten och Khaos. Vad är det som gör att Khaos inte är en assault med annan matta och smal framvagn?
Skillnaden är på assaulten så monteras boggien ca drygt 2cm lägre på det främre fästet. På kausen så är dämparen ca 1cm lägre så boggien hamnar ca 1cm lägre framtill än pro rmk och ca 1cm högre framtill än assaulten. Så man kan säga att den hamnar precis mellan pro rmk och assault ungefär. Sen tycker jag att det är en bättre lösning att ha en längre dämpare = längre fjädringsväg.
 
Reactions: monno

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Det skiljer väl attack vinkel på skenorna med, kanske blir stor påfrestning att ha en prormk monterad i nedre hålen utan att åtminstone ha anti stab
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det skiljer väl attack vinkel på skenorna med, kanske blir stor påfrestning att ha en prormk monterad i nedre hålen utan att åtminstone ha anti stab
Mellan assault och pro rmk så skiljer det någon mm på skenorna framtill men inte mycket, om det skiljer på kausen vet vi nog inte än för någon har jämfört.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
"The question is, how is the rear suspension different than the Pro-RMK 155 that makes the KAHOS more lively than its Pro-RMK brother; the differences are minor. First are the shocks, which are the the new Walker Evans Velocity shocks. Second, the rails front profile is from the AXYS Assault RMK, which has a longer limiter strap. "