Polaris 2020

26 dec 2015
36
2
8
Nu har väl folk testkört Khaos i Sverige. Får hoppas det kommer lite information om det. Vill verkligen veta hur stor skillnad det är på denna maskin och en PRO RMK.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Varit i riksgränsen nu i 2 dagar och hade en 2020 Pro Rmk 155/2.6 och en Khaos Rmk 155/2.6. Dom som följer mig på instagram har kunna sett lite videoklipp på storyn.

Kortfattat kan man säga att den styvt håller skidorna 5cm mer i luften än pro rmkn. Den är lite mer agil i vändningar och det märktes markant när man skulle vända brant nerförs. Då ville den sno runt väldigt fort.
Stegra gjorde den lite lättare också. Men lite så där perfekt lagomt skulle jag säga.

Den klättrar inte lika långt som pro rmkn då det är "ligga-på-styret" brant. Men den är ändå inte värdelös. Tog t.ex Rubens vägg chuten vid Kårsa utan problem. Vilket inte många stockers gör...
Var några 850brp's som kämpade men gav upp när vi tog den på första försöket ;)

Dämparna funkade bra, riktigt bra! Gjorde några drop med bägge maskiner och måste säga att velocity dämparna sväljer stora gupp väldigt bra.
Fördelen är ju att man kan justera dom lite för den åkning man har. Den har ju hög/lågkomps justering så den går ju finjustera in väldigt bra!

Känns jävligt fin måste jag säga. Nästan så man får lite 146" feeling av den fastän de är en 155"

Dock är jag mest imponerad över hur sinnesjukt bra maskinerna går med 2020 mappen. Man hör direkt man drar igång på snöret att den låter annorlunda, mer crisp.
Vi körde runt 800-1300m höjd (1590 var vi uppe på som max). Och den varva 8450-8550 med 10-74, 150/310 primär och 155/222, 58-44 .36 sekundär. Sjukt stark motor!
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Icke EPA-godkända försäsongsprototyper har alltid gått bra, det är när dom ska certifieras och serietillverkas problemen börjar för Polaris. Det har varit samma följetong sen 2006/7 D7, eller möjligen ännu längre.....
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Icke EPA-godkända försäsongsprototyper har alltid gått bra, det är när dom ska certifieras och serietillverkas problemen börjar för Polaris. Det har varit samma följetong sen 2006/7 D7, eller möjligen ännu längre.....
Denna mapp sitter i väldigt många 2019 maskiner nu och dom går som ett skållat troll.
Så jag är inte orolig angående det :)
Är nog på vippen att 98okt är ett måste. Men verkar lira bra med fräsch 95!
 
26 dec 2015
36
2
8
Schysst rapport Davajn. Verkar inte vara så stor skillnad ändå. Verkar som denna maskin är rätt rolig... man blir kluven om man ska ta en PRO RMK eller Khaos... ska testa dom under roadshowen får vi se.

Vad heter du på instagram?
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Hur är kylarna i dessa maskiner? Sks, pro, och khaos?
Och man blir ju helt snurrig av allt man ska välja? En 146 Sks är det en lämplig allround maskin för Mellansverige? Vilken matta ska man välja?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur är kylarna i dessa maskiner? Sks, pro, och khaos?
Och man blir ju helt snurrig av allt man ska välja? En 146 Sks är det en lämplig allround maskin för Mellansverige? Vilken matta ska man välja?
SKS har tunnel + kylare i fronten av tunneln. Pro rmk och Khaos har endast tunnelkylare.
Så länge man har isrivare så är de ingen fara för kylning. Man får kanske tänka efter lite med Pro rmkn/khaosen när man kör utan isrivarna men annars så äre bara å gasa!

146 sks är de många som gillar! Jag personligen skulle nog valt en längre maskin då jag gillar riktigt brant åkning. Men en 146" är nog mer mångsidig när de kommer till ledkörning och lek i t.ex kraftledningsgator etc.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Davajn

Hur mycket skulle du säga att man förlorar i klättringsförmåga med Khaos mot en vanlig pro rmk?

Gillar att klättra högt och brant men kanske inte riktigt där det är dom där hänga fram över styret branterna

Var helt inne på att köpa boondocker iår men har svårt att svälja dom extra 20k dom vill ha
Så nu står det nog mellan en till pro rmk eller khaos
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Denna mapp sitter i väldigt många 2019 maskiner nu och dom går som ett skållat troll.
Så jag är inte orolig angående det :)
Är nog på vippen att 98okt är ett måste. Men verkar lira bra med fräsch 95!
Davajn: är det denna mappning dom sätter in i 2019 maskiner just nu?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Davajn

Hur mycket skulle du säga att man förlorar i klättringsförmåga med Khaos mot en vanlig pro rmk?

Gillar att klättra högt och brant men kanske inte riktigt där det är dom där hänga fram över styret branterna

Var helt inne på att köpa boondocker iår men har svårt att svälja dom extra 20k dom vill ha
Så nu står det nog mellan en till pro rmk eller khaos
I filmen ser du ganska markant skillnaden i klätterförmåga mellan pro rmkn och khaosen. Men de kan ju vara bra att tänka på att de är riktigt jävla brant där vi körde. Hör ju inte till de normala att man ligger å plågar så branta fjällsidor som vi gjorde i Riksgränsen.
Men med det sagt, så tar den sig ändå väldigt bra. En erfaren åkare kan hantera det lättare skidtrycket utan problem.
Den tog sig ju upp för Rubens vägg chuten utan problem och det trodde jag ärligt talat inte den skulle göra.

Vi körde också under lördagen som hade sämre väder men då höll vi oss mer bland gränsens rislandskap där de inte gick lika fort.
Och den hanterade då allting som kunde kastas på den med bravur!

Jag tror khaosen kommer bli en dräpare av rang om jag ska vara ärlig. Finns ingen anledning att byta ut dämparna som sitter på den. Kolvstången på centerdämparen är grov som en majskolv man grillar under somrarnas BBQ.
De verkligen skriker hopp och lekskoter om denna maskin!

Ja BRP verkar ju gräva sin egen grav med deras priser på både skotrar och remmar... Tycker ärligt talat de är för dåligt då det i grund och botten är fina skotrar. Men nånstans måste man dra en gräns.

Det verkar också bli så att polaris 2020 maskinerna kommer Vkittade till skandinaviska marknaden. När vissa tar 5-6k för ett v-kitt så är de en rätt stor besparning också!
Dock är detta inte spikat i sten så vi får se... Får hålla tummarna!



Davajn: är det denna mappning dom sätter in i 2019 maskiner just nu?
Ja och nej. Den mappning som teknikerna gjorde när dom var över är inte helt färdig ännu. Teknikerna ville arbeta mera på den hemma i Usa. Dom tog och beställde över våran macksoppa vi har här i Sverige till USA. För det är endast de som kan skilja mellan våra maskiner och det dom har där borta. För där dom testar motorer och mappar är på väldigt låg höjd (~200m).

Har du dock en problem skoter som inte går helt rent, så kan du be din ÅF kontakta polaris egna tekniker här i Sverige för att hjälpa dig. Dock är jag lite osäker angående vilka som har tillgång till den programvaran.
Jag har för mig att programvaran är låst till ett fåtal datorer då de är nån typ av prototyp/tillfällig programvara.
Det innebär att dom inte kan göra det via åf/verkstädernas datorer/digital wrench.

Men har vi lite flyt så kanske dom släpper en officiel programvara alldeles strax. För de är på deras högsta prioritering att åtgärda.


Davajn, vad innebär det att vara Polaris ambassadör?
Man ska vara en förebild för sporten och märket man representerar. Att kunna vara behjälplig mot andra som har frågor och kanske är novis inom skotersporten. Skoterbranschen har växt så det knakat dom senaste åren och det behövs förebilder för sporten som gör "rätt".

Samt har man lite åtaganden som man "måste" vara med på under året. Typ skoterns dag, diverse träffar m.m.
Brukar säga att så länge man har hjärta för sporten och märket samt hjälper folk så är man en bra ambassadör.
 
Reactions: Skotte och E-Eden

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hur kliver den upp på snön jämfört med en PRO då?
En brantare vinkel på skenorna tycker man ska göra att det gräver en aning mer?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur kliver den upp på snön jämfört med en PRO då?
En brantare vinkel på skenorna tycker man ska göra att det gräver en aning mer?
Tycker de funkade bra. Var då inget som jag noterade var sämre.
Allting handlar inte om attackvinkel på mattan. Kolla arctic t.ex. Dom har flakaste vinkeln någonsin och dom tar sig knappt upp ur snön.
Det är en kombination av matta och vinkel samt hur center till bakre dämpare fungerar för att ta sig upp i snön.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Davajn, vad innebär det att vara Polaris ambassadör?
Varning för ett bittert inlägg.

Lite krasst, min uppfattning generellt om ambassadörer. De som är ambassadör under handlare får typ 15% bättre pris, de som är direkt under märket slipper ju märkers förtjänst, alltså åker de ny skoter typ gratis om dom byter varje år.
Det innebär ju vissa motprestationer, lägga upp bilder på instagram varje dag och på senare tid verkar det ingå att snacka så mkt skit som möjligt om andra märken på facebook och forum. Samt mörka så mkt som det går märkets egna problem, åtminstonde aldrig prata om problemen offentligt. "Dont bite the hand that feeds you"

Inlägget är inte tänkt att vara riktad mot Davajn specifikt
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Varning för ett bittert inlägg.

Lite krasst, min uppfattning generellt om ambassadörer. De som är ambassadör under handlare får typ 15% bättre pris, de som är direkt under märket slipper ju märkers förtjänst, alltså åker de ny skoter typ gratis om dom byter varje år.
Det innebär ju vissa motprestationer, lägga upp bilder på instagram varje dag och på senare tid verkar det ingå att snacka så mkt skit som möjligt om andra märken på facebook och forum. Samt mörka så mkt som det går märkets egna problem, åtminstonde aldrig prata om problemen offentligt. "Dont bite the hand that feeds you"

Inlägget är inte tänkt att vara riktad mot Davajn specifikt
Då kan man ställa sig frågan hur bra ambassadör man är om man snackar skit om andra märken och mörkar problem med det egna märket?... När tanken med ambassadörer är att vara förebild för annat skoterfolk.
Jag har inget emot konceptet med ambassadörer, det jag ställer mig emot är ner det missköts. Har läst om ambassadörer som åker skrikburk och andra som är allmänt otrevliga mot andra märken. Gillar inte heller när ambassadörer bokstavligt pressar ner i halsen på en att sitt märke är det bästa och inte kan ta en vettig diskussion.

Nu ska vi inte dra alla ambassadörer över en kam.. Många riktigt duktiga och bra ambassadörer där ute också!
Öppenhet och transparens från våra kära skotertillverkare och ambassadörer vinner vi alla på i längden.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Öppna en forum tråd om det istället kanske? Forumtrådar som tappar sin riktning/innehåll är bara dåligt enligt min mening...

Jag är ganska öppensinnad när de kommer till skotrar. Alla mina vänner kör olika sorters märken och jag hoppar runt å provar dom. Alla har sina för och nackdelar och de är väl de som är så fint att vi har en mångfald av leksaker att välja bland.

Att dölja problem och snacka skit om andra biter en bara i arslet tillslut. Bättre att vara ärlig och se saker från den positiva sidan istället för att bara fokusera på det negativa.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Skulle jag byta till 2020 så hade nog en Khaos legat bra till. Prisskillnaden mot motsvarande BRP-maskiner har blivit så stor att det är jäkligt svårt att se förbi.

Startpris för en Khaos är 145k, motsvarande BD DS 165k, RE DS 170-175-ish och ska man ha en Expert-Summit så börjar den på 181k !!!!!!
Jag tror BRP kommer visat sig ha bitit sig i foten litegrann.... Och polaris har hållit igen lite på prissättningen, BRA Polaris!!