Polaris 2019

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Min har setat och funkar än på gammel skotern i 15 år...kanske var bättre kvalitet förr...🤔
 
Last edited:

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Min har setat och funkar än på gammel skotern i 15 år...kanske var bättre kvalitet förr...🤔
säger då samma har haft på varenda Indy osv och alltid funkat även på dom nyare Axysar osv och funkar fint, enda jag märkt är om man köper pirat som ser ut som original är gummit kasst efter ett halvår
 
Reactions: Bola

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Polaris nödstoppen brukar hålla en eller max 2 säsonger sen börjar den krångla
Jag vet inte om jag håller med.. kört med polaris nödstopp på alla mina maskiner sen -16 och har aldrig haft några bekymmer med den. Hade iofs inte några bekymmer med ProArmor nödstoppen heller som satt på -12ans assault.

Vill man inte att den ska bli utmattad kan man undvika att använda nödstoppen som stoppknapp och låta den sitta kvar på skotern. :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
De som jag åker med och har råkat ut för problem har fått problemen tidigt. De har historiskt sett bytt skoter mest varje år och de första turerna har man ju funderat hur mycket verktyg man behöver ha med sig eller om man bara ska bogsera ner dem från fjället. Men när man har fått bort dessa småfel så brukar de funka bra så mycket av dessa skitfel hade man nog sluppit om kvalitetskontrollen hos tillverkare och leverantör hade varit snäppet högre. Men i princip alla maskiner de har köpt sen 2016 (7 st) har haft issues de första åkturerna. Elfelen är störigast men det var även jobbigt när styret lossnade på en 6 km hemifrån...eller när 850in skar...

Jag gillar skidoos nödstopp/DESS men de krånglar också tyvärr och går ju inte montera på någon annan maskin. Fick min DESS utbytt nyss på garanti då den tappade kontakten mellan snöre och mottagarkulan. Arctics magnetiska verkar bra.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kan mycke väl vara hur man använder den, min sitter runt handleden mest hela vintern:)
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Ang nödstoppar så är snopros helt värdelös, borde inte änns få säljas. Polaris original stoppen har betydligt bättre kvalité men samma konstruktion, men den funkar bra om den är rätt monterad, alltså inte enligt beskrivningen... enligt den så ska det vara en bricka med men då blir piggen som gummidutren ska trycka in för långt in så då glappar den.
Gunnar och pro armor är bättre men inte bra heller, men blir bra om man fyller dom med fett så inte kontaktytorna oxiderar, fördelen med pro armor mot gunnar är att den går att plocka isär för service, men gunnar har en bättre klyka.
Nackdelen med pro armor mot original dödaren är att konstruktionen tillåter att is kan byggas upp och då funkar den inte som det är tänkt. Men använder man pro armor dödaren som avstängning så brukar det inte vara ett problem.
Problemet med orginal dödaren tycker jag är att gummipluppen sitter för dåligt så den kan lossna när man inte vill, vilket kan bli farligt.
Jag har monterat originalstoppen med brickan, och jag har vart lur på att den gjort att stiftet inte kommer upp nog.
Jag ska plocka bort den nu känner jag.

Tack alla för era svar 👍
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Min maskin har dragits med problemet att varven hänger kvar när man släpper gasen.
Efter att 2020 programvaran kom i så är fenomenet helt borta. Går nu sjukt bra, inget att klaga på
 
Reactions: neden