Polaris 2019

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Åkt -12 rmk assault, -17 pro rmk (helsystem spi gen2) och frugan har en -16 sks med spi grenrör och pipa (org ljuddämpare) pc5 och v-kit. Har nu en -19 850 pro rmk och jag tycker att den går bättre (förutom alla tvekningar som jag haft) än de andra maskinerna som jag både kört och som frun har. Dock är SKSen riktigt trevlig med den setupen och concept framvagnen... blir en helt annan känsla.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Är det nån som haft problemet med att varven hänger kvar vid 5-5500 och fått det åtgärdat? Vad var lösningen i så fall?
Fick ett nytt fenomen i helgen, efter en del krypkörning i botten på en ravin så dör maskin när man ger fullgas, BÖÖÖ.
När man släppte av så gick den ok upp till halvgas. Såg att tempen gått upp runt 80grader så jag stängde av så den fick svalna till normal temp, sen gick den bra igen. Kan det va nån skyddsfunktion pga hög motortemp jag upplevde?
Maskin har gått ca 40 mil/38 timmar. Programvara nr2.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ajaj måste hålla bättre koll på tempmätarn :) Vid den tempen stryps garanterat effekten märkbart
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ajaj måste hålla bättre koll på tempmätarn :) Vid den tempen stryps garanterat effekten märkbart
Ja, det var nysnö och 0,5+, problem med kylningen hela dagen. Riktig kletsnö som inte vill med upp i tunneln.
Hoppas att det var hög temp som gjorde att den betedde sig så, annars är varven som hänger sig enda problemet jag har.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Det verkar i alla fall som att dom har kortat ner uppvärmningstiden i senaste skandinavienmappen. Alltså cold engine varningen. På min är den sänkt från 25 grader till 20.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Det är inte någon ny programvara släppt ännu tyvärr, men man kan ju kolla med sin lokala handlare om Polaris utesäljare har vägarna förbi så att han kan lägga in Skandinavien mappningen.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Är den officiellt släppt? Är det samma som 2020mappen?
Mappen är inte EPA godkänd så mappen i 2020 maskinerna till hösten kan nog skilja en del. Min går i alla fall ännu bättre än tidigare. Trodde inte att det var möjligt med tanke på hur bra den gått tidigare.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
tagit hem min nu och parkerat för säsongen. Nån som har riktat tunnelläppen förut? vad är lättaste viset att få det "rakt" igen? falstång? pressa med tving?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
tagit hem min nu och parkerat för säsongen. Nån som har riktat tunnelläppen förut? vad är lättaste viset att få det "rakt" igen? falstång? pressa med tving?
Har kört lite mixat. Se bara till att skydda lacken på något sätt.
Men mitt tips är att du skaffar en RP bakbåge då den är rejäl samt styvar upp bakre delen av tunneln inkl läppen.
Den flyttar också upp bågen lite så de är lättare att komma åt den när du sitter fast.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Någon som testat talon m67 på en 146:a (eller annan längd) som kan säga vad dom tycker om den mattan? Jag bryr mig inte så mycket om hur mattan funkar på led då jag inte tycker om ”räjsa” på leden. Bara den är bra i pudersnö/lätt snö har jag nog kommit fram till 🤔
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är extremt mjuka kammar på den. En Summit 154" går från att vara värsta wheelie släden till att ej klara av att få skidorna i luften. Han vart inte nöjd å böt tillbaka till org mattan.

På tok för lite klös i mattan helt enkelt.

Men dom kanske fixar till balansen i mattan till nästa säsong.
 
Reactions: JLu84

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Det är extremt mjuka kammar på den. En Summit 154" går från att vara värsta wheelie släden till att ej klara av att få skidorna i luften. Han vart inte nöjd å böt tillbaka till org mattan.

På tok för lite klös i mattan helt enkelt.

Men dom kanske fixar till balansen i mattan till nästa säsong.

Aj då, det lät inte kul 😬
66:an eller challenger extreme kanske är att föredra då....
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
66an är väl det motsatta dock. Dock inte provat en talon 66 på länge... Så dom kan ju ha blivit bättre. Men kvalitén på deras mattor har lite att önska.

Challenger extreme är riktigt grym!
Hade med en ombyggd 850 146" pro RMK som hade den mattan när första stora dumpen kom Riksgränsen. Och visst var de skillnad mot 155" maskinerna. Men de var betydligt mindre skillnad än vad jag trodde.
Var faktiskt imponerad hur bra den tog sig i 1-2m torrpuder.
 
Reactions: JLu84

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Extremen är bra, men jag bytte till en talon 66 nu när jag bytte, får väll se till vintern när det är finpuder hur den funkar. Den är dock inte alls lika aggressiv som peak mattan så den hamnar nog någon stans mellan extrem och peak. Får väll se hur den håller ihop....
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Extremen är bra, men jag bytte till en talon 66 nu när jag bytte, får väll se till vintern när det är finpuder hur den funkar. Den är dock inte alls lika aggressiv som peak mattan så den hamnar nog någon stans mellan extrem och peak. Får väll se hur den håller ihop....

Hur är peakmattan menar du?
Kass i puder eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur är peakmattan menar du?
Kass i puder eller?
Peak mattan har otroligt bett och gräver mer, vilket gör att skidorna står väldigt mycket i vädret med denna matta, Ska man upp på något brant ställe så kan man inte bara gasa utan man får hålla igen lite för att hålla skidorna nere.
Ska man köra med en peakmatta så måste man kunna hålla lite mer fart, och då är nackdelen när du står still och ska iväg så skickar den gärna upp skidorna i luften istället för att skicka skotern framåt.
 
Reactions: JLu84