Polaris 2019

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Uppdaterat programvaran i min -19 pro men vette fan om ja tycker det blev bättre. Visst den tvekar kanske något mindre men tvekar på lägre varv gör den fortfarande, tappade även 200 varv på toppen efter programvarubytet..
Körde dom en relearn av avgasventilerna?
Fick du "2020" programvaran?

Kontakta ÅF igen och be dom ta å kolla upp de där. Den ska absolut inte bete sig sådär efter uppdatering!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Körde dom en relearn av avgasventilerna?
Fick du "2020" programvaran?

Kontakta ÅF igen och be dom ta å kolla upp de där. Den ska absolut inte bete sig sådär efter uppdatering!
Ingen aning vad de gjorde, de servade maskinen och sedan körde de in nya mjukvaran. Vilken version det var kan ja inte uttala mig om.. får åka in o fråga..
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Då har jag fått min drivaxel utbytt på min sks 146. Nu har jag samma som PRO och alla andra 155” som jag har förstått? Den rappat betydligt mindre men det förekommer fortfarande. Visserligen har jag nu försökt provocera fram rappningar, och lyckats. Och det är väl problemet tycker jag, tycker inte det skall förekomma över huvud taget... men men. Rappar det för er också? Eller sträcker ni mattan mer? Den är nu sträckt av ÅF enligt manualen.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Men dom maskinerna vi haft bekymmer med så har vi bara behövt spänna hårdare än vad manualen sagt.

Vet folk som kör turbo på org drivhjul å de rappar inte. Så de går ju att få till!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Problemet med att köra en mattan spännd hård som en fijolsträng för att den ska rappa minimalt är att verenda stav i mattan går av precis över vändhjulen, har nu sett det på flera maskiner. Och när stavarna går av så går det inte spänna mattan mer för då börjar den bukta ner och tar sedan i det övre dämparfästet bak i boggien. Så kolla skicket på stavarna annars är det bara att hämta ut ny matta också...
Hade inte problem på pro-ride som hade större drivhjul inga problem änns med turbo där.
Jag kör nu med riktiga noslip drivhjul och en kugg större för att slippa problemet.
 
Last edited:
Reactions: JLu84

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag misstänker som även asker nämner ovan att stavarna i din matta är av. Hade samma bekymmer i en -17 summit, ny matta så var problemet borta.
 
Reactions: JLu84

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Problemet med att köra en mattan spännd hård som en fijolsträng för att den ska rappa minimalt är att verenda stav i mattan går av precis över vändhjulen,
Har sett detta på 3 st av kompisarnas maskiner, alla med 3" matta.
Är det bara på dessa, eller har du sett det även på maskiner med serie 6?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kanske är idé att bygga om till 3 eller kanske rentav 4 vändhjul för att slippa det problemet
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har sett det på lite olika mattor, även eftermonterade.
Ok.
Har inte sett det på nån annan än Serie 7.
Serie 5 och 6 har funkat bra för oss.

Ok, jag har sett det en gång tidigare, på en Bearcat WT som gått som längdspårmaskin i 1500 mil :)
Men då kan man förstå om saker börjar bli slitna
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Nu är jag långt ifrån någon expert men om man "överspänner" mattan är det inte då större risk att vändhjulen ger sig? Har du upplevt fler vändhjulshaverier än att mattan rappar.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Mattan sträcks mellan vändhjul och hjulen vid bakre övre boggie infästning när den fjädrar ihop,kolla från sidan när någon tung person hoppar ihop fjädringen,så styvare bakdämpare borde minska problemet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mattan sträcks mellan vändhjul och hjulen vid bakre övre boggie infästning när den fjädrar ihop,kolla från sidan när någon tung person hoppar ihop fjädringen,så styvare bakdämpare borde minska problemet.
Att stum-montera boggien skulle nog hjälpa men knappast en bra lösning :)
Oftast är problemet att mattan kuggar vid kompression av boggien så du har helt rätt.
 
Reactions: JLu84

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Känns som att rådet ”överspänna” mattan är ett råd som Sverker Olofsson garanterat skulle kasta i soptunnan.
Riktigt dåligt svar som många ÅF ger på ett uppenbart problem.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Vad tycker ni som har haft en fungerande 840 motor att skillnaden är mot gamla 800?

Sitter med en pro 18 och kan inte bestämma mig riktigt om alla dyra brps och taskigt fungerande poo motiverar ett nyköp
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag skulle inte byta bara för motorns skull, men som sagt proride mot axys är värt bytet tycker jag med
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Jag vet inte om jag har haft tur och fått en 840 som går riktigt bra eller om man inte kommer ihåg riktigt men jag tycker min -19 pro går mycket bättre än min -17 pro som jag hade ifjol. Sen finns det säkert mer och hämta ur årets maskin som ni säger och då är ju det bara ännu mer positivt.

Frågan om det är värt att byta ifrån -18 till -20, är man nöjd med den 18 man har och det inte är några större skavanker på den och säker som behöver kostas på under året så kan man åka ett år till men det är ju alltid kul med nytt om man har råd med det :p