Polaris 2019

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Kör en extreme på min 146 och skulle nog säga att det är den bästa universialmattan som finns, kliver upp bra på snön och är något hårdare än polaris mattorna så maskinen blir lite mer lekfull, men inte alls lika extremt som peak.. Finns visserligen inte så mycket annat att välja förutom peak som har höga kammar och 146". Blir helt klart en ny extreme nu när det börjar bli dags för mattbyte.

Är det den sågtandade varianten eller den som har släta kammar du åker på?
64mm kammar?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Min forsätter släcka PTO stift varje morgon, I lördags startade jag lät den stå att bygga lite värme körde ett varv på parkeringen slog av den. Startade när vi var redo körde några meter så gick den på en cylinder. Bytte stift körde 500 meter varvade den inte mer än 3500, Gashängsbrytaren gav upp fick dra hem den och ta en äldre 800 givare och tejpa ihop för att köra.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Min forsätter släcka PTO stift varje morgon, I lördags startade jag lät den stå att bygga lite värme körde ett varv på parkeringen slog av den. Startade när vi var redo körde några meter så gick den på en cylinder. Bytte stift körde 500 meter varvade den inte mer än 3500, Gashängsbrytaren gav upp fick dra hem den och ta en äldre 800 givare och tejpa ihop för att köra.
Det som låter konstigt är att det endast verkar gälla vissa modeller, ni tror inte att det kan vara något annat än moppningen som spökar? Min RMK SKS 155 går hur bra som helst tex 70 mil idag och inga stift eller annat har strulat.
 
Reactions: Orobertsson

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Ska på första servicen med min (Har en RMK SKS 155) och då ska dom ska lägga in en ny programvara men ska jag be dom göra exhaust valve learn och vad är det? Måste säga att jag har inga problem med min alls på dom 70 körda milen, utan den går som en klocka. Lite fett när den är kall första 20 sekunderna.
Man lär ECU:n vart gränslägena är på avgasportarna, en del blev inte riktigt bra efter bara uppdateringen men gick till sig efter man körde "Learn"
 
Reactions: Polaris och Lynx

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Vad har ni som inte släcker stift för morgon rutin? Backar ni av släp eller rakt fram? Värme garage?
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Vad har ni som inte släcker stift för morgon rutin? Backar ni av släp eller rakt fram? Värme garage?

Tror inte du kommer bli hjälpt av det här svaret, men jag ger ett ändå.

Jag har oftast haft min i varmgarage, men då har den bara startats och körts upp på släpen för att sedan startas kall när jag kommit fram till stället jag ska köra. Låtit den stå och bli ”varm” (gå från engine cold läge iallafall) innan jag flyttat den. Har inte släckt något stift än.
 
Reactions: Bola

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Vad har ni som inte släcker stift för morgon rutin? Backar ni av släp eller rakt fram? Värme garage?
Nästan alltid kallstart (Allt mellan plus 5 grader och minus 30 har jag startat den i, varmkör den till 27 grader och sen kör jag iväg, går lite fett i 10 sek men helt normalt. inga problem alls.
 
Reactions: Bola

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Min har släckt två stift på ptosidan under hård körning. Typ fullgasrepor uppför och när man dyker under en gran och ska ta om så har man 4100 i toppvarv🥳 förmodligen oljepumpen som matar in olja i sinne och dränker stiften🧐
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Hur många har sprängt rem/remmar? Min rök efter ca 30 mil, en kompis höll också bara 30 mil. Min var lugnt inkörd första 3 milen....
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Min har släckt två stift på ptosidan under hård körning. Typ fullgasrepor uppför och när man dyker under en gran och ska ta om så har man 4100 i toppvarv🥳 förmodligen oljepumpen som matar in olja i sinne och dränker stiften🧐
Varför klarar AC och BRP av sådan körning utan att släcka stiften?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur många har sprängt rem/remmar? Min rök efter ca 30 mil, en kompis höll också bara 30 mil. Min var lugnt inkörd första 3 milen....
Är din inre skiva på primären varmare än yttern? Har märkt att de är många skotrar som behöver få sekundären utflyttad. Dom verkar ligga runt 3.5-4.5mm fel!
Min behövde jag få ut 4.3mm.
Förmodligen är det pga den nya konstruktionen med motorkuddar är så pass mycket stadigare att motorn inte vrider sig lika mycket som tidigare.

Man kan också avläsa på remmarna att de är tendens till snedbelastning.

Oftast är det iaf i primären värmen verkar bygga på dessa.

Väldigt enkelt åtgärdat om du har någon hos din ÅF som kan variatorer.
 
Reactions: Bola och JLu84

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Sprängde min rem på 35 mil. Sekundären blev utflyttad och fick mer spel på 50 mila servicen, syntes på remmen att den gick lite snett. Inte kört sen dess men ja hoppas inte man köpt en maskin i klass med en annan koncerns remförbrukning :)
 
Reactions: JLu84

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang hur sekundärvariatorn ska ligga förhållande till primären så har TRS från snowest tagit fram lämpliga mått som fungerar.
Citerar hela hans inlägg:
"We are finding to many variables in clutch alignment tools to get an accurate or a proper base setting for our mountain sleds.
There are major variations regarding the factory set lead in. Most of these variables cannot be adjusted out to get within the factory spec. regardless if it’s a 800 or 850 chassis.
We use an SLP bar to set our base measurements, and sadly they are no longer available. Belt life is what we strive for and is very relative to offset.
What we have found for an offset measurement, that enhances belt life on our clutch setups, doesn’t mirror the factory recommendation.
There is an easy method to accomplish offset. You will need a piece of 1/4” key stock, digital caliper, and jackshaft spacers along with float washers. Spacers and washers are available from your Polaris dealer.
Remove your belt and bridge the key stock across the backside of your primary. With your caliper measure from the key stock to the outside leading edge of your secondary. The measurement we have found that works is
Axys 850: 2.57”
Axys 800: 2.60”
You will find most sleds will need around .100” added to the shim stack.
Once you get it shimmed to this spec you can adjust float. We float the secondary outward .015-.030”. Over float causes undue belt wear. Carbon fiber belts start to stress, somewhat, around .030” of misalignment.
These measurements have been working very well for us. You can fine tune your offset, in or out, by learning how to read your witness marks on your belt. Each sled and riders belt wear pattern will be a little different in this respect. Gearing, motor mount wear, NA, turbo and other factors contribute.
I wish you all the best in belt retention.

EDIT: Thanks Tewstroke
This is for a non-ES clutch. Adjust your measurement accordingly.
Remove after market torque arms when using this method. "
 
Reactions: JLu84 och neden

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sprängde min rem på 35 mil. Sekundären blev utflyttad och fick mer spel på 50 mila servicen, syntes på remmen att den gick lite snett. Inte kört sen dess men ja hoppas inte man köpt en maskin i klass med en annan koncerns remförbrukning :)
De behöver du inte oroa dig för. En bekant är inne på sjätte remmen på hans BRP850. Och han har kört 1/4 av vad jag gjort.
De mest skrämmande är att jag vet av ännu värre skräckexempel... Helt jävla sjukt. Går fan inte lita på maskin när de är så där.

Men med de sagt så finns de ju självklart saker att finjustera till även på polarisen!

Linjering och shimsa in remspelet på primären anser jag är viktigare än att byta Helix och fjädrar.
Har man inte bra grundförutsättningar så spelar de ingen roll hur mycket du "vkittat" maskin.


Asker exakt. Tony är riktigt jädra grym på variatorer.
För att ge er lite insideinfo så har jag en massa variatorgrejer från honom som jag håller på testa ut. Tyckte jag hade fått de å lira bra med "konventionell" v-kitt som vi brukar köra här i Norden på sugmaskiner.

Gick från att knappt kunna få skidres med 163" till att knappt kunna hålla nere fronten. De är som natt och dag hur maskin börja dra nu.
 
Reactions: Nossneros och neden