Polaris 2019

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Är det någon här som kört med challenger extreme-mattan som kan berätta hur dom tyckte den mattan var? Gärna om någon har erfarenhet av den på en Sks 146?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det någon här som kört med challenger extreme-mattan som kan berätta hur dom tyckte den mattan var? Gärna om någon har erfarenhet av den på en Sks 146?
Kör en extreme på min 146 och skulle nog säga att det är den bästa universialmattan som finns, kliver upp bra på snön och är något hårdare än polaris mattorna så maskinen blir lite mer lekfull, men inte alls lika extremt som peak.. Finns visserligen inte så mycket annat att välja förutom peak som har höga kammar och 146". Blir helt klart en ny extreme nu när det börjar bli dags för mattbyte.
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Kör en extreme på min 146 och skulle nog säga att det är den bästa universialmattan som finns, kliver upp bra på snön och är något hårdare än polaris mattorna så maskinen blir lite mer lekfull, men inte alls lika extremt som peak.. Finns visserligen inte så mycket annat att välja förutom peak som har höga kammar och 146". Blir helt klart en ny extreme nu när det börjar bli dags för mattbyte.
Håller med, körde med en extreme på min xf 8000 141” och upplevde också att den var bra. Hållbar, bra grepp och inte lika dyr som ”märkesmattorna” 👌🏻
 
Reactions: JLu84

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Kör en extreme på min 146 och skulle nog säga att det är den bästa universialmattan som finns, kliver upp bra på snön och är något hårdare än polaris mattorna så maskinen blir lite mer lekfull, men inte alls lika extremt som peak.. Finns visserligen inte så mycket annat att välja förutom peak som har höga kammar och 146". Blir helt klart en ny extreme nu när det börjar bli dags för mattbyte.

Tack för infon 👍

Du har inte provat en talon m67?
Läste sledtrax långtest där dom testat m67 på sks 146 och tyckte att det blev bra driv i snön med den mattan.
Om du jämför challenger-mattan med deras orginal 5.2matta, hur upplever du skillnaden mot den?
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Jag åker talon m66 på min 850 pro rmk 146" och tycker den funkar riktigt bra. Bra driv och bra grepp, har inte testat challanger extreme så kan inte jämföra dom. Årets version verkar även hålla rätt bra då jag inte hittat en skada på mattan efter 65 mil. M67 är ju mer en lössnö matta än en allround.
 
Reactions: JLu84

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Composit M67 är vansinnigt mjuk. Tror den fasiken har mjukare gummi än 5.1 mattan från polaris.
Så jag hoppas ingen monterar på den och hoppas dom får en allround matta. Risk för att bli besviken då!
 
Reactions: JLu84

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Lite senare än dom flesta? så mappade jag om min i veckan, drog ut en sväng idag bara för att kolla hur den fungerade. Till min stora besvikelse blev den sämre efter mappningen. Nu ”böar” den varannat fullgaspådrag 😫
Någon mer som mappat om som det rent utav blev sämre för?
 

pjotor

Medlem
10 feb 2019
10
1
3
49
umeå
Lite senare än dom flesta? så mappade jag om min i veckan, drog ut en sväng idag bara för att kolla hur den fungerade. Till min stora besvikelse blev den sämre efter mappningen. Nu ”böar” den varannat fullgaspådrag 😫
Någon mer som mappat om som det rent utav blev sämre för?
min blev oxå sämre, inget att lita på eftersom den inte alltid ger gas svar. djävligt störande
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Lämna in igen, be dem mappa om och efteråt göra en exhaust valve learn.
Det går inte att backa den nya mappningen, min ska / har omprogramerats samt nån ny mapp som ej är tillgänglig än, nu i helgen....men du kanske menar samma mapp en gång till...
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Lämna in igen, be dem mappa om och efteråt göra en exhaust valve learn.
Ska på första servicen med min (Har en RMK SKS 155) och då ska dom ska lägga in en ny programvara men ska jag be dom göra exhaust valve learn och vad är det? Måste säga att jag har inga problem med min alls på dom 70 körda milen, utan den går som en klocka. Lite fett när den är kall första 20 sekunderna.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Det går inte att backa den nya mappningen, min ska / har omprogramerats samt nån ny mapp som ej är tillgänglig än, nu i helgen....men du kanske menar samma mapp en gång till...

Är du på g att få en tredje mappning? (om man räknar orginalmappning som första mappning )
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige

Då håller jag alla tummar och tår jag har på att din kommer gå som kulor och krut med den mappningen, så kanske jag får den sen också.
Jag gillar verkligen skotern (sks146) då den går rent. Den är fruktansvärt kul att köra.
 
Reactions: Bola