Polaris 2019

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Synd att det inte finns en "snik" Pro 850 med 2,6" + belt 2019, jag köpte en sån i år med Öhlinare på, Garmin navigator har jag sen tidigare. PIDD är ju värdelös + WE piggyback inte så mycket att hurra över direkt. Blir nog att behålla den nästa år ändå. Att de inte har mer än 2 års garanti spelar ingen roll, jag byter ändå oftare.
Vad gäller BRP så hade jag 850 förra året, och i princip alla de bekymren de har beror på att de tagit bort först servicen, hur dumt som helst. Inte många har koll på kedjespänning och mattan, speciellt på dessa där både kedja och matta var som en gummisnodd! Drivaxlar/drev + kedjor + urspårade mattor + spräckta sekundär rullar mm, allt beror på enkla service grejer....å så böt jag oljan efter 100a mil, det var helt sjukt med spån redan då. Detta system kommer de att få ångra, och än värre med 4 års garanti....
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Synd att det inte finns en "snik" Pro 850 med 2,6" + belt 2019, jag köpte en sån i år med Öhlinare på, Garmin navigator har jag sen tidigare. PIDD är ju värdelös + WE piggyback inte så mycket att hurra över direkt. Blir nog att behålla den nästa år ändå. Att de inte har mer än 2 års garanti spelar ingen roll, jag byter ändå oftare.
Vad gäller BRP så hade jag 850 förra året, och i princip alla de bekymren de har beror på att de tagit bort först servicen, hur dumt som helst. Inte många har koll på kedjespänning och mattan, speciellt på dessa där både kedja och matta var som en gummisnodd! Drivaxlar/drev + kedjor + urspårade mattor + spräckta sekundär rullar mm, allt beror på enkla service grejer....å så böt jag oljan efter 100a mil, det var helt sjukt med spån redan då. Detta system kommer de att få ångra, och än värre med 4 års garanti....
Vad är service intervallerna på Polaris?
Spänna mattan och Kedjan kan ju varenda normal funtad människa göra, kedjespänningen ska kollas redan efter 7 mil, bytte olja i min efter 50mil, men enligt BRP ska man göra det efter 150mil om inte 300 mil? Världens enklaste att justera kedjespänning på. Sen var det snudd på för lång kedja i 2017 Summitar. Men visst dom som inte kan göra det själv borde lämna in den redan efter 50mil.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad är service intervallerna på Polaris?
Spänna mattan och Kedjan kan ju varenda normal funtad människa göra, kedjespänningen ska kollas redan efter 7 mil, bytte olja i min efter 50mil, men enligt BRP ska man göra det efter 150mil om inte 300 mil? Världens enklaste att justera kedjespänning på. Sen var det snudd på för lång kedja i 2017 Summitar. Men visst dom som inte kan göra det själv borde lämna in den redan efter 50mil.
Fast problemet med kedjan på brp 850 är att kedjan är så lång, och då den nöts så blir den betydligt mycket längre eftersom det är mer länkar som blir nött, glapp mm i länkarna. En jag brukar köra med har fått spänna ganska många gånger, och vad dom gjort med mattan vete fan, nu har han sträck i princip allt som går och ändå rappar den mycket. Sen har den hunnit med att få ny vev, cylinder och kolvar pga härdsmälta samt en ny spridare på den cylinder som skar för dom trodde det var den som orsakat det
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
840 motor är säkert en jätte fin motor men fortfarande törstig teknik så jag avvaktar hur som helst med köp tills bättre teknik kommer.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Va! måste man service den 3 gånger på en säsong, vad händer om man hoppar över 50 och 300 mila service. Och kostar?
Serviceintervallerna gäller mountain skotrar.
Så man får ju kämpa hårt för att få in alla servicear på en vinter.
Har ingen aning om led maskinerna har samma intervall

Vad jag hört från handlare så är polaris extremt petiga med intervallerna
Var in med min på 1a service på 70 mil och handlaren tyckte det var att pröva lyckan om jag nu skulle råkat ut för något efter dom 50 1a milen.


Kommer inte ihåg vad alla service kostar men 1a gjorde jag nyss och den kostade 1995
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
300 mil eller varje år på summit 850. Och tyvärr så är de väldigt många som inte gör nåt själva alls ”den är ju ny och har garanti”. Sen tycker jag nästan 2000kr för första servicen är saftigt för pro rmk.....
 
Reactions: trixa

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
840 motor är säkert en jätte fin motor men fortfarande törstig teknik så jag avvaktar hur som helst med köp tills bättre teknik kommer.
Vad mumlar du om? Hade två Etec 800 innan den CFI 800 jag har nu och det skiljer i princip ingenting i bränsleförbrukning om man kör inspirerat.
Där du kan märka skillnad är på vårens korvgrillarturer, kör man lugnt och försiktigt och det går lätt så drar Etec mindre.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har inga belägg men jag upplever att 850 etec går snålare på bensin än 800 etec, iallafall sedan t3. Och att få mer soppa genom en etec än de andra stenålderskonstruktionerna går inte hur inspirerad man än är.. då har man antagligen tankat i nedförsbacke innan man åkte ut .

Hur ofta ser man linq extradunken utanför butiken?
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad mumlar du om? Hade två Etec 800 innan den CFI 800 jag har nu och det skiljer i princip ingenting i bränsleförbrukning om man kör inspirerat.
Där du kan märka skillnad är på vårens korvgrillarturer, kör man lugnt och försiktigt och det går lätt så drar Etec mindre.
Om två motorer har lika mycket effekt så bör det om de utnyttjar bränslet rätt dra lika mycket bränsle vid full effektuttag, det tror jag vi är överens om.
Vi är nog också överens om att Etec går snålare på annat än fullgas.
Hur får du då det till att Etec drar lika mycket som CFI?
Håller du 100% fullgas hela dagarna?
För så fort du inte ligger på maxvarv så går ju Etecen billigare, eller hur...

Har kört 4 säsonger med 800 etec.
Snart 4 säsonger med Polaris 800.
Polarisen har alltid tagit mer soppa, även vid hårdare körning.
Vid lugn körning tar den irriterande mycket soppa.
Sjukt att en modern maskin ska sopa i sig närmare 2,5-3 liter milen när man puttrar runt med familjen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag har inte gjort vetenskapliga mätningar men på de dagsturer vi brukar göra så märker jag i princip ingen skillnad. Felmarginalen i mina "efterforskningar" gissar jag är tre-fyra liter på dagen.
Polaren fortsatte med ny Etec 800 efter jag bytte till Polaris, följs vi en dag i skogen så har det gått på någon/några enstaka liter lika mycket för oss båda när vi kommit hem igen!

Anledningen kan mycket väl vara att Etec 800 är/var så innibombens klen på mellanregistret att man håller fullgas dubbelt så ofta med den än med CFI800an???

Visst, kan dom få ner förbrukningen vid transpoprtkörning UTAN att offra gassvar och mellanregister så OK för mig, men jag har haft två tidigare CFI-motorer, -08 D7, -09 Assault 800, som nyst och gått skit bara för att dom försökt få ner bränsleförbrukningen vid finåkning så något mera av det vill jag inte vara med om.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Ett exempel efter lång ledkörning och man tankar 29 liter i e-tec 850 och 42 liter i en polaris Titan 800 så kan man konstatera att Polarisen tar mycket mer.
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Åker mycket med mina BRP vänner, jämför förbrukning då och då. Kör en standard RMK 800, 2014. Klart är att Po drar mer bensin. Vid dagar med mycket ledkörning och vissa svängar ut i djupsnön drog etec 600 ca 1,2 lit/mil och min drog 1,7-1,8 lit/mil. kunde även konstatera att dagar då snön blev djup så blev skillnaden desto mindre, Dock ändå till BRP:s fördel.. Stannar dock kvar i Polarisstallet, värt pengarna :)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ett exempel efter lång ledkörning och man tankar 29 liter i e-tec 850 och 42 liter i en polaris Titan 800 så kan man konstatera att Polarisen tar mycket mer.
Fast en rotax 850 hittar du bara i lätta smalbandare, titan är en bandvagn så bara där får du plussa på ganska många litrar
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fast en rotax 850 hittar du bara i lätta smalbandare, titan är en bandvagn så bara där får du plussa på ganska många litrar
Lustigt...
Min bandvagn, Commander, drar hälften så mycket som min lätta smalbandare??
Det är nog beltdriven som går så tungt så att den hinkar i sig soppa som en häst dricker vatten...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
En tvåtaktare spyr ut oförbränt bränsle i avgaserna vid låg belastning.
På hög belastning när pipan börjar jobba blir det bättre men garanterat ett visst spill. Hur löser man då det?
Jo man bygger en etec som stänger avgasporten innan den börjar spruta in bränsle = inget går till spiollo i avgaserna.
Därav är den motorn mer bränsleefektiv.
Men som ni redan sagt när man ligger på fullgas så drar dom ungefär lika pga pipan börjar jobba.

För att återgå till polaris 2019. Är det nån som testkört. Klämt/kännt som kan delge någon rolig info?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En tvåtaktare spyr ut oförbränt bränsle i avgaserna vid låg belastning.
På hög belastning när pipan börjar jobba blir det bättre men garanterat ett visst spill. Hur löser man då det?
Jo man bygger en etec som stänger avgasporten innan den börjar spruta in bränsle = inget går till spiollo i avgaserna.
Därav är den motorn mer bränsleefektiv.
Men som ni redan sagt när man ligger på fullgas så drar dom ungefär lika pga pipan börjar jobba.

För att återgå till polaris 2019. Är det nån som testkört. Klämt/kännt som kan delge någon rolig info?
Nu har du läst för mycket broschyrer från brp...
Över ca 6500rpm så funkar inte etec så. Spridarna sprutar mest bara in rätt mängd soppa oavsett hur kolven står, men det är inget problem då man har en pipa som trycker tillbaka oförbränd soppa så att inte allt bara åker ut genom buken.
Men det blev ätt jäkla tjat om soppa förbrukning, är väll bara att välja en brp om man prioriterar att köra lugnt :)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Vad gäller soppa förbrukning, körde 850 154" tills för en dryg månad sedan, och har nu 90 mil på min RMK800 155", det drar rejält mycket mera. Har inte kommit under 3 l/mil, ens vid led åka. Då mina polare kör 850or av olika slag samt 800ETEC så är det lätt att jämföra. Typ exempel 28 liter för mig, 17-19 liter för 850 på 7,5 mil nu senast. Det värsta var 20 för mig å 11 på 850n.
Sen att Polaris motorn går som en 600a mot deras dessutom....
MEN det är det lätt värt!, Polaris är ju överlägsen på resten! Sjukt sugen på 840n till nästa år, men kanske ska man klara mer än ett år nu nån gång....