Piputformning

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
Har funderat på en grej ett tag, i min phazer har jag en 540 motor från en xlv, och på motorn sitter det en PSI pipa av något slag, som jag är tämligen övertygad om att den inte ska sitta på en xlv 540. men nu sitter den där och det jag funderade på är varför motorn reagerar som den gör. Motorn går som allra bäst när den är varmkörd och sen har fått stå och svalna en stund, alltså när pipan är kall, men varför gör den så, är det för att pipan är för stor eller liten , eller är är det nån annan utformningsanledning?
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Det korta svaret på din fråga är JA. Din skoter beter sig konstigt just på grund av dessa anledningar.

En pipa är avstämd för en speciell motor. Det går inte att flytta pipor hur som helst.

Se om du kan få tag i en som passar till din skoter. Borde finnas på skoterskrotarna.
 

lippoman

Medlem
1 dec 2004
16
0
1
Luleå
Pipor är aldrig "för stora" eller "för små", de är rätt eller fel. Utan att veta vad din pipa är för ngt kan man inte med säkerhet säga vad som är fel.
En pipa stäms av med längder och tvärsnittsytor för att stämma överens med motorns porttider och förbränningsvolym (en hel vetenskap i sig). Sedan brukar de ofta "slutavstämmas" på en dyno, där man verifierar att den fungerar med den kombo den är avsedd för.

En pipa/motor/variatorkombination har oftast ett temperaturområde där den funkar bäst, pga. detta finns olika system för att värma pipan till arbetstemp innan start, sk. "hole shot system".

En kallare pipa beter sig som en "längre pipa", dvs. varvtalet den fungerar bäst vid sjunker.
Låter alltså som om din pipa är avstämd för ett högre varvtal än vad du utnyttjar. På vattenjet har de ibland vatteninsprutning i avgaspipan för att sänka tempen då motorn går på låg/mellanvarv och därmed få bättre nytta av pipan.

Endast med information om vad pipan är avsedd för (eller dess mått) samt hur porttider i din motor är kan man säga hur man ska "modda" den för att fungera bättre i ditt fall.
Om det finns ngt serienummer eller liknande på din pipa kanske information om den går att få från PSI?

Ett annat sätt att få bättre nytta av pipan kan ju vara att leka med variatorsättningar för att få växling att ske vid högre varvtal (där pipan är avstämd).
 
Last edited:

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Ockelbo8000! Här har du en webbsida som kan ge lite information:
http://hem.passagen.se/rikardn/trim/avgas.html
Du kan kanske mäta din pipa och jämföra med webbsidans beräkningar, någon liten ledtråd borde det ge till varför din pipa fungerar som den gör...
Mer avancerad litteratur finns förstås men då på engelska och inte gratis - från $150(beg!) och uppåt, recension finns här: http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/review/blair.html
Författaren använder nya (nåja - 1996) metoder för sina beräkningar på tvåtaktare och avgassystem, mycket intressant...
Hans böcker kan beställas för lån på närmaste bibliotek.