Phazern känslig på gasen

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Nån som har ett tips på detta eller om nån vet om det är något standardfel på dessa 4T som är lätt fixat. (jag har noll koll på dessa maskiner)
Problemet är när den står på tomgång och man ska gasa iväg, dör den nästan om man inte småblippar på gasen för att få upp varven.
Är lika om man släpper gasen helt når man åker för att ta omtag bluddrar den ett litet tag och man får som blippa försiktigt för att den ska börja varva igen.
Det är inte torsen den är kollad.
Är skotern kall (läs nystartad) så tar det en evighet innan den ens går att köra ut ur garaget.
Provar man att trycka in gasen lite så dör den direkt om man inte lyckas hålla den i liv med minimala tryckningar på tumgasen.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Haft 3st + 1 multi och alla har gjort så där, så jag antar att det är normalt. Men absolut mest när man ska iväg efter rödlampan släckts.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är et vanligt fel på Phazer de har ingen lambdasond som hela tiden justerar bränsleblandningen. Den har en enkel mapp som inte passar hela världen perfekt så motorn kan gå fett eller snålt på vissa ställen på jorden. De går dock "mappa om den själv". Men man kollar först om man får bort problemet genom att ställa upp tomgången till 1900-2000rpm. De är en vanlig ställskruv på trottelhusen.
Mappning är lite mer invecklat men i stora drag så jordar man en kabel och mixtrar i displayen bara. Man klickar på fetare eller snålare börja med 10% fetare och funkar inte det snåla 10%. Man finlirar såklart procentantalet när man fått den nära perfekt. Jag har inte grottat ner mig i denna mappning så läs på innan du gör något.
Läs denna länk en bit ner där beskrivs mappningen på en annan yamaha med samma teknik. De finns säkert bättre beskrivningar om mappningen på just Phazer så goggla på det. Men vi hoppas de funkar med högre tomg.

http://www.hardcoresledder.com/forums/364-phazer/447250-2008-phazer-bog.html
 
Last edited:

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Tack! Det där hadd jag ingen aning om! Måste testas på barnens phazer! Om mappningen påverkar hela registret lär väl bränsleförbrukningen öka... kanske därför dom såldes med denna bugg?