Phazer vs Exciter

JesseJames

Medlem
18 jan 2006
10
0
1
Är det nån som har lust för en total nolla vad skillnaden är mellan dem... jag är ute efter en rock 'n roll-skoter, lätt, billig å skit samma om man hänger den i en tall...
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Phazer =fläktkyld 53hp, lätt, motorn går sällan sönder, världens bästa :D

Exciter =vätskekyld 75-95hk beroende på årsmodell, motorerna skär på löpande band
 

Pontan36

Välkänd medlem
7 feb 2005
110
0
6
33
Arvidsjaur
TräsketPatte skrev:
Phazer =fläktkyld 53hp, lätt, motorn går sällan sönder, världens bästa :D

Exciter =vätskekyld 75-95hk beroende på årsmodell, motorerna skär på löpande band
Den har aldrig skurit för mig så de ska nog inte vara så stora problem..

Tycker du ska satsa på en exciter för dom har ju lite mer kraft i motorn så de är ju roligare och köra då och de skiljer nästan inget i pris.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Mikael_N skrev:
Håller med Pontan36. Filar man inte i Excitern så håller den i all evighet.
Mmmm försök hitta en Exciter, från tidigt 90-tal, som garanterat aldrig varit i ägorna på en trimstinn fjortis...lycka till. Jag skulle satsa på en Phazer II:a 7 dagar i veckan! Men det är jag det..
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
TräsketPatte skrev:
Mmmm försök hitta en Exciter, från tidigt 90-tal, som garanterat aldrig varit i ägorna på en trimstinn fjortis...lycka till. Jag skulle satsa på en Phazer II:a 7 dagar i veckan! Men det är jag det..
Det verkar som om du har massiv erfarenhet av detta TräsketPatte? Men det kanske är i frasen "trimstinn fjortis" som problemet ligger, en nybörjartrimmare som inte har koll på hur motorn mår. Om jag hade ork så kunde jag ha vänt uppåner på tidningssamlingen för att hitta det nummer av Snowmobile där Matts Tikka (känns namnet bekant?) skriver om Exciter i samband med ett pipe shootout. Då kunde jag ha citerat honom ordagrant, men ni får hålla tillgodo med det som kommer ur minnet: "Och vilka hållbara motorer sen, bara att köra". Denna rad skrev han efter att han redovisade effekten på en trailportad exciter försedd med twinpipes från PSI. Jag har själv förövrigt en lätt trimmad exciter som jag har haft i 4 år, den har inte skurit, tycker du att jag ska köpa en lott också? Det kanske hör hit att jag har haft den på bromsbänkning för att ställa in den optimalt...

480-motorn i Phazer har ett mycket bra rykte, men... en kompis till mig sköt en vevstake genom blocket på en sån en gång (trimmad), 540-motorn som satt i SRV, Viking och Excel-V har om möjligt ett ännu bättre rykte, men...Excel-V:n som jag hade skar pga en trasig vevaxeltätning och en kompis SRV var renoverad efter ett haveri orsakad av en oljepumpshaveri. Så här skulle man kunna hålla på i evighet om "alla" skotermodeller av alla fabrikat, till och med nya skotrar nu på 2000-talet som bara har gått ett tiotal mil skär eller råkar ut för andra motorhaverier.
Såvida inte du, TräsketPatte sitter med info om någon egenskap som faktiskt är realitet hos Excitermotorn som resulterar i ovillkorlig skärning så tycker jag att du kan hålla inne med din "skitkastning", om du däremot är i besittning av "hard facts" så kan du dela dessa med oss så ska jag böja mig i vinden och gå ut och göra mitt bästa för att få min EX att skära!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
mikekopman skrev:
Det verkar som om du har massiv erfarenhet av detta TräsketPatte? Men det kanske är i frasen "trimstinn fjortis" som problemet ligger, en nybörjartrimmare som inte har koll på hur motorn mår. Om jag hade ork så kunde jag ha vänt uppåner på tidningssamlingen för att hitta det nummer av Snowmobile där Matts Tikka (känns namnet bekant?) skriver om Exciter i samband med ett pipe shootout. Då kunde jag ha citerat honom ordagrant, men ni får hålla tillgodo med det som kommer ur minnet: "Och vilka hållbara motorer sen, bara att köra". Denna rad skrev han efter att han redovisade effekten på en trailportad exciter försedd med twinpipes från PSI. Jag har själv förövrigt en lätt trimmad exciter som jag har haft i 4 år, den har inte skurit, tycker du att jag ska köpa en lott också? Det kanske hör hit att jag har haft den på bromsbänkning för att ställa in den optimalt...

480-motorn i Phazer har ett mycket bra rykte, men... en kompis till mig sköt en vevstake genom blocket på en sån en gång (trimmad), 540-motorn som satt i SRV, Viking och Excel-V har om möjligt ett ännu bättre rykte, men...Excel-V:n som jag hade skar pga en trasig vevaxeltätning och en kompis SRV var renoverad efter ett haveri orsakad av en oljepumpshaveri. Så här skulle man kunna hålla på i evighet om "alla" skotermodeller av alla fabrikat, till och med nya skotrar nu på 2000-talet som bara har gått ett tiotal mil skär eller råkar ut för andra motorhaverier.
Såvida inte du, TräsketPatte sitter med info om någon egenskap som faktiskt är realitet hos Excitermotorn som resulterar i ovillkorlig skärning så tycker jag att du kan hålla inne med din "skitkastning", om du däremot är i besittning av "hard facts" så kan du dela dessa med oss så ska jag böja mig i vinden och gå ut och göra mitt bästa för att få min EX att skära!
Nu får du väl ändå ta och lugna ner dig lite. Det var inget personilgt angrepp mot dig som EX-ägare. Bara lite allmänna erfarenheter med lite glimt i ögat, men det kanske du saknar. Dvs glimten i ögat...
Jo, jag känner till Mats Tikka, och nej jag har inte full koll på varenda Exciter som någonsinn är trimmad i detta land. Men eftersom frågeställaren undrar om erfarenheter så skriver jag dem. Det jag grundar det på är de 4-5 st Excitrarna som funnits i min bekantskaps krets under årens lopp och det har ständigt varit rackel med dessa. Jag har själv kört 6-700 mil med trimmad Phazer, samt haft flera bekanta som kört allt mellan 400-1200 mil med Phazer och inte bytt en skruv (i motorn alltså). Och det var ju på den tiden man bara drog på en Pipa och gasade iväg.
Sedan är det ju precis som du skriver att varenda skotermodell har ju "dåligt rykte" i vissa kretsar. Jag har absolut ingenting emot Yamaha, tvärtom. Men jag upplever ändå att andelen racklande Exciters är större än motsvarande Phazer. Jag får väl understryka att detta INTE ÄR ÅSIKTER BASERADE PÅ VETENSKAPLIGA UNDERSÖKNINGAR. Men, men det är väl bara hålla käft då. Så då gör jag väl det :cool:
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Nu är jag lugn... :) Jag försäkrar att jag inte alls tog det som ett angrepp personligen mot mig som EX-ägare, hur skulle det det kunna vara det? Jag känner inte dig och du känner inte mig. Det som fick mig i gasen var det sätt (nedlåtande i min värld) som du svarade Pontan36 ("Köp en lott!! :D" ,smiliesen som du använde tycker jag ser ut som ett hånflin...eller ett asgarv) och Mikael_N (det där med trimstinn fjortis), bägge svaren är nåt som jag skulle använt om jag ville berätta för någon hur dumma i huvudet dom är som tycker annorlunda än jag. Sen begriper jag naturligtvis att om dom känner sig felaktigt behandlade så kan dom själva svara för sig.
Din glimt i ögat gick tyvärr inte fram till mig som synes, och jodå, ibland går även Fantomen på stadens gator som en vanlig man, apropå min egen förmåga att glimta ;)
Om du från början skrivit att du haft 4-5 racklande exciters i din bekantskapskrets och samtidigt flera Phazers som har gått som klockor och därför hellre rekommenderar Phazern och låtit Pontan36 och Mikael_N tycka att det inte är nåt problem med skärning utan att få nedlåtande/retsamma kommentarer så hade vi nog sluppit småkäbblas...
Sen tycker jag att jag var lite för skarp i sista meningen, jag ska inte kräva att du ska utföra vetenskapliga tester för att tycka nåt här, men om vi kan enas om att hålla nivån nånstans mittemellan klassikern: "Artic catt e skit"(byt ut Artic catt mot valfritt skotermärke) och doktorsavhandlingar så är jag nöjd. Så snälla, håll inte käft... :eek:
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Faaan vad ni har skrivit... hoppas ni fick ut nå vettigt av det :) Vad är ställning? :D
sov gott :D
MVH Robben
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Jag hadde en Exciter 2 sx-93 som gått 1600mil utan motorhaveri bytte ringar vid 900mil. Måste tamefan vara bästa skotermotorn genom tiderna.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
dämpare?

Hur stort skiljer sig boggien mellan phazer och exciter..

phazer boggin är kass.. är det stor skilland mot excitern?
 

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
kan bara tillägga att jag hade en Ex II -91 den skar...
vet ej varför men skar de gjorde den.
men Boggin i Exitern funkar helt okey, om man vill ut å piska leden en stund..
vad jag har hört så är det stor skillnad i boggin på en phazer och en Exiter..
hoppas du väljer en den du känner för..
 

et_rider

Medlem
7 okt 2006
8
0
1
bredbyn
phazer e en bra skoter till lek har en polaris bogie i min så då blir den lite längre å hållbarare har även trimmpipa så den går kanon:D, dom har en pålitlig motor
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Phazer =fläktkyld 53hp, lätt, motorn går sällan sönder, världens bästa :D

Exciter =vätskekyld 75-95hk beroende på årsmodell, motorerna skär på löpande band
Min exiter som jag hade va de då inga problem med.. kul skoter som e ganska lätt.